2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
راهنمای سفر به روستای تاریخی وانشان خوانسار

راهنمای سفر به روستای تاریخی وانشان خوانسار

روستای وانشان کجاست و چه دیدنی هایی دارد؟ چگونه به این روستا سفر کنیم؟

دوات آنلاین -البته در اینکه انسان‌های امروزی علاقه زیادی به شهرنشینی و زندگی مدرن و شهری پیدا کرده‌اند بحثی نیست. اما همین انسان‌ها هم گاهی دوست دارند که برای چند روزی هم که شده، عطای این زندگی شهری را به لقایش بخشیده و سر از زندگی‌های روستایی و... دربیاورند. در این گزارش سراغ روستای تاریخی وانشان در نزدیکی اصفهان رفته‌ایم که قدمتی بسیار طولانی دارد و آثار زندگی انسان‌های اولیه در این روستا قابل مشاهده است. اگر شما هم از زندگی و هیاهوی شهری خسته شده‌اید و تمایل دارید برای مدتی از این شلوغی‌ها فاصله بگیرید، روستای تاریخی وانشان در خوانسار می‌تواند مقصد مناسبی باشد.

روستای وانشان خوانسار قدمتی طولانی دارد

وانشان؛ روستای تاریخی

همشهری با مقدمه بالا نوشت: تاریخچه و قدمت استان و شهر اصفهان بر کسی پوشیده نیست و به تبع آن دیگر شهرستان‌های این استان هم سابقه‌ای طولانی در زندگی بشری دارند. روستای وانشان در نزدیکی خوانسار و گلپایگان است و قدمت آن را به بیش از 3000سال قبل نسبت داده‌اند. در دل این سرزمین و اطراف آن 4اقلیم زندگی ساکنان ایرانی به چشم می‌خورد و از دوران کیانیان تا پارینه‌سنگی، میانه و نوسنگی در آن مشاهده شده است. این روستا به‌دلیل وجود بافت تاریخی و سبک معماری خانه‌های آن در بین گردشگران بسیار معروف شده و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

 

فیلم: روستای ابیانه چه جاهای دیدنی دارد

 

همچنین این منطقه به‌دلیل موقعیتی که در آن واقع شده از آب‌وهوایی بسیار مطبوع و معتدل برخوردار است و کوچه باغ‌های اطراف آن هم سلیقه برخی دیگر از گردشگران را تأمین خواهد کرد. این روستا در طول سال‌های عمر خود اسامی و نام‌های متعددی را به‌خود دیده و هر قومی که با هر گویش و سلیقه‌ای که اکثریت غالب ساکنان روستا را تشکیل می‌دادند، نام آن هم مطابق با آن دستخوش این تغییر می‌شد تا اینکه این نام با ثبت روی کتب تاریخی و چرخیدن بر سر زبان‌ها روی آن ثابت و ماندگار شد.

 

درخت هزار ساله وانشان

در دل روستای وانشان امامزاده‌ای وجود دارد که عطر و بوی معنوی خاصی به فضای روستا بخشیده و اهالی اعتقاد دارند که برکت زندگی آنها از وجود بقعه متبرک امامزاده ابوالفتوح سلیمان‌بن موسی‌بن جعفر(ع) است. شجره‌نامه این امامزاده که از نوادگان امام موسی کاظم است، به قرن دهم هجری بازمی‌گردد و درخت کهنسالی که در کنار بنای این امامزاده وجود دارد، گویای این سابقه تاریخی است.

 

دانشمندان عمر این درخت تنومند را نزدیک به هزار سال تخمین زده‌اند و تا همین چند سال قبل عمر روستا هم براساس عمر همین درخت تخمین زده می‌شد تا اینکه در سال 1391کشف یک غار کهن در اطراف روستا تمام این محاسبات را تغییر داد. پس از باز شدن دهانه غار و ورود باستان‌شناسان به آن و همچنین پیدا شدن بقایای استخوان‌ها و ظروفی که از آنجا به‌دست آمد، مشخص شد که این منطقه بیش از 3000سال سابقه سکونت دارد و زیستگاه انسان‌های زیادی بوده است.

روستای وانشان در استان اصفهان بسیار دیدنی است

دیدنی‌ های روستای وانشان

در این روستا و اطراف آن دیدنی و جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که برای هر نوع سلیقه‌ای مناسب است. همچنین موقعیت وانشان هم به‌گونه‌ای است که اگر فرصت بیشتری برای گشت‌وگذار و تفریح داشته باشید، با طی کردن مسافت کوتاهی می‌توانید به سمت خوانسار و گلپایگان مسیر را ادامه بدهید و از جاذبه‌های آنجا نهایت لذت را ببرید.

 

بیشتر بخوانید: آبشار نمک خور یا دهکده نمکی پتاس

 

در روستای وانشان کوچه‌باغ‌ها و همچنین باغ‌های زیادی وجود دارد که سرسبزی و زیبایی آنها زبانزد است و البته این را هم بدانید که اکثر این درختان و باغ‌ها را گردو تشکیل می‌دهد و کیفیت و مرغوبیت گردوی ایرانی و خوانسار کاملاً زبانزد است.

 

علاوه بر اینها چندین جاذبه تاریخی دیگر هم مانند کوه بابادودورشاه، چشمه لمبی، مورا، دزی، کوی دیگا، کوه محمدحیدر، قلعه جمال، حسن‌آباد، سدکرا و کلی مکان دیدنی دیگر وجود دارد که هر کدام از جهاتی بااهمیت و خاص هستند. در وانشان یک ارگ و قلعه تاریخی بسیار جذاب هم وجود داشته که پس از مرمت و بازسازی برای فیلمبردار از آن استفاده شد، اما بعد از چند سال و به بهانه قرار داشتن قسمتی از آن در مسیر رودخانه، به کلی تخریب شد و از بین رفت.

 

گویش خاص اهالی وانشان

وانشان یک وجه تمایز مهم و اساسی دیگر هم به نسبت بسیاری از روستاها دارد و آن چیزی نیست جز گویش اهالی روستا که کاملاً اختصاصی و مختص همین‌جاست. مردم اینجا به یک گویش خاص که اسم آن از روی روستا گرفته شده صحبت می‌کنند. گویش ونیشونی یا وانشونی بسیار به گویش مردم خوانسار نزدیک است.

 

بیشتر بخوانید: شهر زیرزمینی کرد علیا کجا است و چه تاریخچه‌ای دارد

 

این گویش از قدیم در میان ساکنان مرکز و شمال غرب ایران بسیار مرسوم بوده و از محبوبیت خاصی هم برخوردار بوده است. هرچند که در این روزها تنها اهالی بومی و ساکنان خود وانشان با این گویش با یکدیگر صحبت می‌کنند، اما به‌دلیل رفت‌وآمد اهالی روستا به شهرهای خوانسار و گلپایگان و حتی اصفهان، این آوا را در بین ساکنان این شهرها هم می‌توان شنید.

از سفر به روستای وانشان لذت ببرید

اقامت در بافت تاریخی

خوشبختانه موقعیت روستا وانشان و نزدیکی آن به شهرهای بزرگی همچون خوانسار و گلپایگان و البته اصفهان، مشکل اقامت در این منطقه را تا حد زیادی برطرف کرده و علاقه‌مندان به روستاگردی و تماشای آثار تاریخی، به‌راحتی می‌توانند به اینجا سفر کنند و از جاذبه‌های آن نهایت لذت را ببرند.

 

در خود روستای وانشان و اطراف آن چند مورد اقامتگاه سنتی که بخشی از خانه ساکنان همان منطقه هم هست، وجود دارد و در اختیار مسافران قرار داده می‌شود. همچنین در محوطه امامزاده روستا هم شرایطی برای اقامت مسافران فراهم شده تا گردشگران هنگام مراجعه به این مکان از آرامش نسبی برخوردار باشند و بتوانند به بهترین شکل ممکن از جاذبه‌های روستا لذت ببرند. البته اگر کمی برای اقامت وسواس دارید و می‌خواهید امکانات بیشتری در واحدتان وجود داشته باشد، باید به نسبت سلیقه و انتظارتان به سمت یکی از شهرهای اطراف و در نهایت خود اصفهان بروید و در آنجا شب را سر کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.