2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
بهترین روش برای آب پز کردن تخم مرغ

بهترین روش برای آب پز کردن تخم مرغ

تخم مرغ را چطور آب پز کنیم که ترک نخورد و از طرفی سالم بماند؟

دوات آنلاین -ساده ترین غذایی که می توان تهیه کرد تخم مرغ آب پز است اما همین کار به ظاهر آسان نیز ترفندهای خاص خودش را دارد تا هم ترک نخورد و هم سالم و سلامت بماند. پس نکاتی را که در ادامه آمده است رعایت کنید.

چکار کنیم تخم مرغ آب پز ترک نخورد

پیشگیری از ترک خوردن تخم مرغ آب پز

چاردیواری جام جم نوشت: شاید بارها از اطرافیان شنیده باشید که اگر می‌خواهید تخم مرغ هنگام آب‌ پز شدن ترک نخورد آن را در آب‌ حاوی نمک و سرکه بپزید. اما آیا این باور واقعیت دارد؟

 

دلیل ترک‌خوردن تخم مرغ شوک دمایی یا فشار گازهای منبسط داخل تخم مرغ است. راه‌های مختلفی برای جلوگیری از ترک برداشتن تخم مرغ آب‌ پز وجود دارد. این‌که تخم مرغ را زودتر از محیط یخچال خارج کنیم تا با محیط هم دما و در حین پختن احتمال شوک دمایی و ترک خوردن آن کاهش یابد.

 

روش دیگر به کار بردن نمک و سرکه به آبی است که قرار است تخم مرغ‌ها در آن بپزند. واقعیت این است که نمک سبب افزایش نقطه جوش آب شده و سریع‌تر تخم‌ها سفت و منعقد می‌شوند و دیگر فرصتی برای ترک خوردن پوسته و خروج محتویات سفیده به بیرون وجود ندارد و اگر هم به احتمالی پوسته ترک بردارد، به دلیل سفت‌شدن زودهنگام سفیده، احتمال خروج محتویات تخم مرغ به بیرون بسیار کم می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: غذاها را چطور بپزیم که خاصیت شان از بین نرود

 

همچنین سرکه با ایجاد محیط اسیدی و اثر خورندگی روی پوسته، منافذ پوسته را برای خروج گازهای احتمالی منبسط درون تخم مرغ باز کرده و براین اساس از ترک خوردن پوسته جلوگیری می‌شود ضمن این‌که اگر به احتمالی سرکه از طریق منافذ، وارد تخم مرغ شود به تسریع سفت‌شدن سفیده کمک کرده و فرصت تراوش سفیده به بیرون تخم مرغ بسیار کمتر می‌شود. بنابراین استفاده از نمک و سرکه برای پیشگیری از ترک برداشتن تخم مرغ‌های آب‌ پز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 

سلامت تخم مرغ

سالمونلا، مهم‌ترین میکروب و باکتری است که می‌تواند مستقیم از طریق مرغ به تخم‌مرغ یا از طریق پوسته آلوده تخم‌مرغ سبب بروز مسمومیت یا تب در انسان شود و این معمولا ۸ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف تخم‌مرغ آلوده، عوارض ناراحت‌کننده‌ای مانند اسهال، استفراغ، شکم درد و بیشتر در افراد مستعد مانند سالمندان، خانم‌های باردار و کودکان بروز می‌کند.

 

راه اصلی نابود کردن این باکتری، پخت کامل تخم‌مرغ است. این آلودگی از طریق غذاهای حاوی تخم‌مرغ خام مانند انواع سس سفید، سس سالاد، تخم‌مرغ عسلی یا غذاهای نیم‌پز حاوی تخم‌مرغ آلوده به مصرف‌کننده سرایت می‌کند. اما راهکار دیگری برای از بین بردن این باکتری وجود دارد که در آن صورت می‌توان از تخم‌مرغ خام نیز در غذاها استفاده کرد. در صنعت اغلب سفیده و زرده از پوسته جدا و طی فرآیند دمایی پاستوریزه و جداگانه بسته‌بندی و عرضه می‌شود اما اگر به تخم‌مرغ‌های مایع پاستوریزه شده کارخانه‌ای دسترسی ندارید می‌توانید با روش خانگی تخم‌مرغ را بی آن‌که از پوسته‌ خارج کنید سالم‌سازی و به صورت خام مصرف کنید.

 

بدانید: نان خشک را چه کار کنیم

 

تعداد مورد نیاز از تخم‌مرغ را کف یک ظرف بچینید و تا حدی که سطح تخم‌مرغ‌ها را بپوشاند آب بریزید و با کمک دماسنج خانگی تا دمای ۶۰ تا ۶۱ درجه سانتی‌گراد به تخم‌مرغ‌ها حرارت دهید. سپس در همین دما حرارت‌دهی را قطع و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه در همین دما بماند. 

 

پس از گذشت این زمان تخم مرغ را از آب داغ خارج و بلافاصله داخل آب سرد بگذارید. این روش چون پایه و اساس علمی دارد تخم‌مرغ‌ها سالم‌سازی شده و از ضعیف‌ترین تا مقاوم‌ترین گونه‌های باکتری سالمونلا از بین خواهد رفت. حال اگر هنگام سالم‌سازی تخم‌مرغ، دما از ۶۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر رفت، امکان دارد یکی از پروتئین‌های حساس به حرارت سفیده تخم شروع به تغییراتی کند و سبب مات شدن سفیده تخم‌مرغ شود. در صورت بروز چنین موردی هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد و می‌توانید تخم‌مرغ‌های بدون ترک را ۳ تا ۵ هفته داخل یخچال و اگر از پوسته خارج کردید تا ۱۰ روز در یخچال نگه دارید.   

تخم مرغ را چطور آب پز کنیم که سالم بماند

رنگ و برجستگی تخم مرغ

شاید تا به حال روی پوسته برخی تخم‌ها، برجستگی‌ها و نقاط سفید و نامنظمی را دیده باشید که برخی افراد وجود آن را نشان‌دهنده تلقیح داروهای هورمونی و آنتی‌بیوتیکی به مرغ عنوان می‌کنند. اما این باور پایه و اساس علمی ندارد.

 

وجود این برجستگی‌ها به دلیل رسوب کریستال‌های کربنات کلسیم اضافی بر روی پوسته تخم مرغ است که اغلب وقتی مرغ تحت استرس و فشار زیاد قرار می‌گیرد مثلا در محیط‌های پر سر و صدا، احتمال تشکیل این برجستگی‌ها بر روی پوسته وجود دارد و مصرف آن هیچ ضرری برای سلامت ندارد.

 

حتما بخوانید: پیاز سفید بهتر است یا زرد و قرمز

 

البته تغذیه نامناسب، جیره غذایی با کلسیم بالا و افزایش سن مرغ هم در بروز این امر بی‌تاثیر نیست. بد نیست بدانید سفید یا قهوه‌ای رنگ بودن پوسته تخم مرغ به نژاد مرغ بستگی دارد و بر ارزش غذایی آن‌ اثری ندارد. همچنین رنگ زرده مربوط به نوع تغذیه مرغ است و هر چقدر مواد رنگدانه‌‌ای زرد در جیره غذایی مرغ بیشتر به کار برود، رنگ زرده پررنگ‌‌تر می‌شود.

 

 خون و رشته‌ های سفید داخل تخم مرغ

گاهی وقتی تخم مرغ را می‌شکنیم رشته‌های مخاطی سفید رنگ یا لکه خونی چسبیده به زرده را مشاهده می‌کنیم که گفته می‌شود چنین تخم‌هایی نطفه‌دار بوده و نباید مصرف شوند. چنین عقیده‌ای صحت ندارد. رشته‌ها یا فیبرهای سفیدرنگ مخاطی چسبیده به زرده، نقش نگهداشتن زرده در وسط تخم مرغ را دارند و هرچقدر ضخیم‌تر باشند به معنای تازه‌تر بودن تخم‌مرغ است و مصرف آن نه‌تنها مشکلی ندارد بلکه از جنس پروتئین بوده و برای بدن مفید هم هستند.

 

علت وجود لکه خون در تخم مرغ که خیلی هم شایع نیست، پارگی عروق خونی ظریف درحین تشکیل تخم است که مصرف آن هیچ خطری برای سلامت ندارد، اما بهتر است لکه برداشته و مابقی تخم مرغ مصرف شود.

 

لازم است بدانید تخم‌هایی که وارد بازار می‌شوند تقریبا هیچ کدام‌شان بارورشده نیستند. مرغ‌ها هر ۲۵ ساعت تخمگذاری می‌کنند و در مزارع تولید تخم مرغ هیچ خروسی وجود ندارد که سبب ایجاد تخم‌های نطفه‌دار شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.