2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
نان خشک را چه کار کنیم؛ از پودر سوخاری تا دویماج

نان خشک را چه کار کنیم؛ از پودر سوخاری تا دویماج

با چند مورد از استفاده های خانگی نان خشک آشنا شوید و شما هم از آنها بهره ببرید.

دوات آنلاین -زوائد نانی که جمع‌آوری می‌کنید معمولا در نهایت دور می‌ریزید. در میان نان‌های خشک جمع‌آوری‌شده تکه‌هایی یافت می‌شوند که همچنان قابلیت استفاده دارند و می‌توان با روش‌هایی آنها را تغییر داد. 

 

همشهری نوشت: بعضی خانم‌های خانه نان‌های خشک را آب زده و خیس می‌کنند و برای پرندگان می‌ریزند. بهتر است از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت برای پرندگان نان نریزید، این زمان فصل زادآوری است و ممکن است نان‌های خشک در گلوی جوجه‌های تازه متولد شده با بزاق دهانشان ترکیب شده و حجیم شوند و در نهایت جوجه را خفه خواهند کرد.

 

تهیه پودر سوخاری با نان خشک

می‌توان تکه‌های نان خشک را آسیاب و پودر کرد و از آن پودر سوخاری تولید کرد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری انواع نان

 

با افزودن کمی نمک و فلفل و زردچوبه به نان‌های پودرشده، پودر سوخاری خوش‌طعم و خانگی خواهید داشت.

 

تهیه ته دیگ با نان خشک

یکی دیگر از راه‌های استفاده از نان‌های خشک، ‌قراردادن آنها در ته قابلمه به‌عنوان ته‌دیگ است. این نان‌های خشک یا نان‌هایی که به هر دلیل استفاده از آنها باب‌میل‌تان نیست، می‌توانند ته‌دیگ‌های خوشمزه و جذابی شوند.

از نان خشک چه استفاده هایی می توان کرد

دویماج درست کنید

یکی دیگر از راه‌های تبدیل وضعیت نان خشک، ‌تهیه دویماج است؛ میان‌وعده‌ای مخصوص استان‌های ترک‌زبان ایران. طرز تهیه این میان‌وعده تقریبا در همه جا یکسان است و تنها تفاوت‌های اندکی در مواد دارد. 

 

بدانید: روش درست نگهداری تخم مرغ در یخچال

 

تبریزی‌ها دویماج را اینگونه درست می‌کنند:نان‌های خشک شده را خوب خرد کنید و در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس آب یا دوغ را آرام‌آرام به خرده نان‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. اجازه دهید تا نان‌ها برای چند دقیقه خیس بخورند اما توجه داشته باشید که تکه‌های نان نباید کاملا له شوند و همین که کمی نرم شوند و سفت و خشک نباشند کافی است.

 

 سپس پنیرهای خرد شده، گردوی خرد شده و کره آب شده را به نان‌ها اضافه کنید و هم بزنید. بعد از آن سبزی‌های معطر را ریز خرد کرده و به مایه دویماج اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس با سلفون درب کاسه را بپوشانید و اجازه دهید تا دویماج برای یک تا دو ساعت استراحت کند تا طعم مواد خوب به خورد هم بروند و چسبندگی لازم را پیدا کند.

 

 سپس با یک قاشق غذاخوری مقداری از مواد دویماج را کف دست خود بگذارید و آن را گلوله کنید.دویماج‌ها را در ظرف سرو بچینید و آنها را با خیار، گوجه‌فرنگی و تربچه تزئین کنید. 

چیبس نان خشک درست کنید

چیپس نان هم میان وعده دیگری است که می‌توان با نان‌های خشک تهیه کرد؛ تکه‌های نان را با روغن زیتون، ‌پودر فلفل، ‌سیر، ‌نمک، ‌سبزی‌های معطر و... مزه دار کرده و در فر قرار دهید تا آماده شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.