2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
خاصیت های پرسیاوشان در طب سنتی؛ از سرماخوردگی تا اسهال

خاصیت های پرسیاوشان در طب سنتی؛ از سرماخوردگی تا اسهال

پرسیاوشان از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی از آن استفاده های متعدد می کنند اما این گیاه برای چی خوب است؟

دوات آنلاین -گیاه پرسیاوشان یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی از آن به روش های مختلف استفاده می شود البته مصرف این گیاه بدون عارضه و عوارض نیز نیست. پس بهتر است قبل از مصرف به عنوان دارو با متخصص مشورت کنید.

 

دلیل نامگذاری پرسیاوشان

گیاه پر‌‌سیاوش را به اسطوره سیاوش و مرگ او نسبت می دهند. روایت شده است، هنگامی که سر سیاوش را در تشت طلایی می‌بریدند، قطره‌ای از خون او بر خاک چکید و این گیاه از آن رویید. از این رو، مردم به گیاه پرسیاوشان شکلی اسطوره‌ای و قدرتی ماورایی داده‌اند.

در طب سنتی از گیاه پرسیاوشان چه استفاده هایی می کنند

طبع پرسیاوشان چیست

پرسیاوشان دارای طبع معتدل بوده و ضمن داشتن خواص دارویی فراوان در ایران پراکندگی وسیعی دارد. این گیاه علفی، سرخسی و پایا در مناطق شمالی از جمله مازندران، گیلان و در تهران در مناطق شرق، غرب و جنوب غربی قابل مشاهده است.

 

بیشتر بخوانید: مویز برای چی خوب است

 

برگ‌های این گیاه استفاده طبی دارد. برگ این گیاه دارای موسیلاژ، قند، اسید گالیک، تانن، اسانس و ماده‌ای تلخ به نام کاپیلارین است. این گیاه ساقه، گل، میوه و دانه ندارد و ریشه‌اش از لحاظ دارویی بی‌ارزش است.

پرسیاوشان برای چی خوب است

پرسیاوشان برای سرماخوردگی

نیما زیوداری، کارشناس ارشد گیاه شناسی توضیح داده: پرسیاوشان یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد در درمان سرماخوردگی حاد و آنفلوآنزاست.

 

وی ادامه داد: این گیاه ادرارآور بوده، التهاب گلو را درمان  و برای درمان برونشیت مؤثر است.

 

پرسیاوشان برای کبد و سنگ مثانه

زیوداری با اشاره به این‌که پرسیاوشان دارای خواص درمانی بسیاری است، افزود: سم‌زدایی کبد، کمک به درمان زردی یا یرقان و کمک به دفع راحت سنگ‌های کلیوی از جمله این خواص است.

 

این کارشناس ارشد گیاه شناسی با اشاره به این‌که همچنین از این گیاه برای دفع سنگ مثانه استفاده می‌شود، بیان کرد: همچنین پرسیاوشان تنگی نفس را درمان، سرفه و سرماخوردگی را تسکین می‌دهد و بخور آن برای سرماخوردگی مفید است و در درمان التهابی و جوش‌های گوشه چشم موثر است.

 

درمان اسهال با پرسیاوشان

زیوداری با اشاره به این‌که خوردن گرد خشک پرسیاوشان  برای اسهال مفید است، عنوان کرد: ضماد سوخته آن جهت جلوگیری از ریزش مو و رویاندن آن کاربرد داشته و همچنین خاصیت تب بری دارد.

گیاه پرسیاوشان را چگونه مصرف کنیم

طریقه مصرف پرسیاوشان

زیوداری با اشاره به این‌که پرسیاوشان را می‌توان به سه روش جوشانده، شربت سینه و دم کرده مصرف کرد، افزود: برای تقویت مو و رشد موها، برگ تازه‌ پرسیاوشان را به صورت پماد تهیه و روی سر مالش دهید یا این که از دم کرده‌ آن مصرف کنید.

 

جوشانده

سه قاشق سوپ‌خوری برگ پرسیاوشان را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به آرامی به مدت یک ساعت بجوشد. سپس آن را صاف کنید.

 

حتما بخوانید: گلاب در طب سنتی چه خاصیت هایی دارد

 

شربت سینه

مقدار ۱۰۰ گرم پرسیاوشان خشک را با یک لیتر آب جوش و نیم کیلو شکر مخلوط کرده و به مدت شش ساعت بگذارید بماند سپس آن را با فشار از صافی بگذرانید و در داخل ظرفی بریزید تا کم کم ته نشین شود و بعد قسمت صاف شده‌ی روی آن را بردارید و با یک کیلو و نیم شکر و ۸۰ گرم دیگر برگ پرسیاوشان مخلوط کرده و بجوشانید تا غلیظ شود.

 

این شربت برای رفع سرفه و برونشیت استفاده می‌شود. ضمناً خلط و سینه را نرم کرده و باعث رفع اخلاط می‌شود.

 

در همین زمینه: خاصیت های گیاه فراسیون یا افنان چیست

 

دم کرده

مقدار ۲۰ گرم برگ خشک پرسیاوشان را در یک لیتر آب بریزید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را صاف کنید.

 

مضرات پرسیاوشان

کارشناس ارشد گیاه ‌شناسی عنوان کرد: مصرف بیش از اندازه پرسیاوشان باعث استفراغ می‌شود و نباید به طور مداوم از جوشانده آن استفاده کرد.

 

وی تأکید کرد:  تنها یک فنجان از این جوشانده را در روز بنوشید مگر در مواقع بیماری‌های حاد مانند سرماخوردگی حاد یا آنفلوآنزا، که مصرف سه فنجان در روز به مدت چهار روز مجاز است.

 

منابع: ایسنا- باشگاه خبرنگاران- مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.