2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
مویز برای چی خوب است؛ از کبد چرب و حافظه تا کم خونی و پوست و مو

مویز برای چی خوب است؛ از کبد چرب و حافظه تا کم خونی و پوست و مو

خواص مهم مویز چیست؟ طبع آن گرم است یا سرد؟ خشک است یا تر؟ از آن در طب سنتی چه استفاده هایی می کنند؟

دوات آنلاین -مویز در طب سنتی بسیار اهمیت دارد و مصرف آن می تواند در بهبود عملکرد دستگاه های مختلف بدن و سلامت کمک زیای بکند اما خواص مهم آن چیست، چه ضررهایی دارد و آیا برای دوران بارداری مفید است یا خیر؟

 

طبع مویز چیست

طبع مویز  گرم و تر است و خشخاش، عناب سکنجبین و آب میوه‌های ترش مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج مویز هستند.

مویز از نظر طب سنتی چه خاصیت هایی دارد

خواص مهم مویز از نظر طب سنتی

این میوه خشک اما سرشار از مواد مغذی، موجب تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب می‌شود و برای درمان بیماری‌های کلیه، مثانه، نقرس، زخم روده و ورم طحال بسیار مفید است. کارکرد دیگر آن، تسکین‌دهندگی سرفه با منشأ سردی است و مصرف آن همراه گردو، در مغز نیز به‌طور مؤثر از فراموشی یا آلزایمر جلوگیری می‌کند.

 

از سویی طبق کتب طب سنتی، مویز جالی است، یعنی رطوبت و ترشحات را تحریک کرده و آنها را از سطح عضو و دهانه‌های باریک و ریز پوست و مخاط خارج می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: مارچوبه برای چی خوب است

 

در فصل تابستان که دمای بدن بالا می‌رود، مویز، صفرا و حرارت بدن را فرو‌می‌نشاند، قلب را استحکام می‌بخشد و بلغم را می‌کاهد.

 

مویز همچنین خون را تصفیه می کند، برای درمان پوکی استخوان مفید است. کلسترول را کم می کند و در کنترل فشار خون تاثیر دارد. همچنین برای سلامت دندان ها فواید زیادی دارد و برای کاهش تب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مویز برای کبد چرب

تگر نگران کبد چرب هستید می توانید مویز را در رژیم غذایی خود جا بدهید. به گفته علی بهادری، متخصص طب سنتی، مبتلایان به کبد چرب باید روزانه پنج عدد فندق، پنج عدد بادام و سه عدد پسته بخورند. مواد غذایی دیگر وجود دارند که برای کبد مفیدند. برای مثال انجیر و مویز. همچنین ترب و فندق نیز به باز شدن انسداد کبد کمک می کند.

 

نکته مهم این است که اگرچه میوه‌های شیرین مثل توت و مویز برای کبد مفیدند، ولی نباید در مصرف آنها افراط کرد.

آیا دیابتی ها می توانند مویز بخورند

خاصیت مویز برای دیابت

استفاده از مویز یکی از بهترین روش ها در کنترل دیابت است.  بیشتر قند مویز، از نوع فروکتوز است که برای جذب در بدن به انسولین نیاز ندارد. به همین دلیل، مصرف کشمش و مویز به جای قند همراه چای از قدیم بخصوص در افراد دیابتی مرسوم بوده است.

 

در سال‌های اخیر نیز عنصر کروم در ترکیبات انگور و فرآورده‌های آن یافت شده که موجب کاهش قند خون می‌شود. البته باید گفت، اگرچه انگور و فرآورده‌های آن، حاوی فلز کروم و قند فروکتوز هستند، اما به مقدار کم یا زیاد، قندهای دی‌ساکارید نیز دارند که می‌تواند برای افراد دیابتی ایجاد مشکل کند. لذا بیماران دیابتی برای مصرف مویز باید با پزشک خود مشورت و از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند.

 

تاثیر در تقویت حافظه

خوردن مویز قدرت یادگیری و فهم را افزایش می دهد و یکی از خوراکی های مفید برای تقویت حافظه است.

 

بیشتر بخوانید: گلاب در طب سنتی چه خاصیت هایی دارد

 

درمان کم خونی با مویز

وجود آهن درمویز باعث افزایش سطح هموگلوبین در خون می‌شود و درمان کم خونی را به نحوی کامل انجام می‌دهد. خوردن تعداد انگشت شماری از مویز روزانه این اطمینان را خواهد داد که نیاز‌های روزانه آهن بدن را تامین می‌کنید.

مویز برای پوست و مو بسیار مفید است

مویز برای پوست و مو

وجود آنتی اکسیدان در مویز باعث می‌شود آن را برای کشتن رادیکال‌های آزاد که منجر به آسیب‌های پوستی و در نهایت پیری می‌شود، مناسب سازد. همچنین پوست را از آسیب و نور خورشید محافظت می‌کند که باعث ایجاد خطوط چروک و خستگی روی صورت می‌شود. برای جلوگیری از پیر شدن زودرس، تعداد انگشت شماری از مویز را روزانه، مصرف کنید.

 

همچنین مویز خوردن، تنظیم رشد مو و درمان ریزش آن را تضمین می‌کند و باعث می‌شود این مشکل به‌طور کامل درمان شود. سطح ویتامین ث و آهن در جذب مواد معدنی مختلف به تغذیه عمیق تارهای مو کمک می‌کند. نه تنها این باعث حفظ سلامت کلی موها می‌شود بلکه رنگ موی طبیعی را نیز حفظ می‌کند. شایان ذکر است که توصیه می‌شود برای قطع شدن ریزش مو، مویز خشک‌شده ناشتا میل شود.

 

حتما بخوانید: خاصیت های گیاه فراسیون یا افنان چیست

 

مویز برای زنان باردار

براساس طب سنتی خوردن مویز در بارداری هم برای جنین و هم برای مادر باردار مفید است؛ مویز برای هوش جنین و آرامش اعصاب و رفع خستگی و بی حالی زن حامله تاثیر مثبتی داشته و برای همین توصیه می‌شود حتما با مشورت پزشک در دوران بارداری مویز مصرف کنید.

با ضررهای مویز آشنا شوید

مضرات مویز چیست

مویز به علت داشتن کالری بالا موجب افزایش وزن و چاقی می شود.

 

افراط در خوردن مویز باعث افزایش غلظت خون و بالا رفتن فشار خون می شود .

 

زیاده روی در مصرف مویز به افراد دارای مزاج گرم توصیه نمی شود .

 

منابع: صدا و سیما – ایسنا – دکتر سلام - همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.