2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
گلاب در طب سنتی چه خاصیت هایی دارد

گلاب در طب سنتی چه خاصیت هایی دارد

گلاب در طب سنتی چه کاربردهایی دارد و ویژگی های گلاب خوب چیست؟

دوات آنلاین -گلاب از نوشیدنی‌های دارویی پرمصرف در طب سنتی است و چون عارضه خاصی ندارد، مصرف آن به اغلب افراد توصیه می‌شود. نام مشهور گلاب «ماء الورد» بوده و دارای طبیعتی مرکب است؛ یعنی بسته به شرایط مصرف در بدن، گرمی یا سردی ایجاد می‌کند ولی درمجموع طبع میانه و تا حدودی رو به خنک دارد.

گلاب در طب سنتی چه کاربردهایی دارد

خواص گلاب

جام جم نوشت: کسانی که حرارت بالای مزاج و کبد گرم دارند، می‌توانند از گلاب استفاده کنند. نوشیدن و بوییدن گلاب علاوه بر کبد به آرامش و تسکین و تقویت قلب و مغز نیز کمک می‌کند.

 

گلاب به‌دلیل مزاج خنکی که دارد برای کسانی که به‌علت گرمی مزاج یا افزایش صفرا در خون و ادرار دچار سوزش مجاری ادرار شده‌اند، التیام‌بخش است.

 

افرادی که دچار استرس، عصبانیت زیاد، بی‌خوابی، حرارت ناشی از فعالیت زیاد یا دچار گرمی مزاج در اثر مصرف گرمی‌جات در فصول یا مناطق گرمسیر شده‌اند یا در آفتاب به‌دلیل افزایش حرارت سر و مغز دچار سرخی چشم شده‌اند لازم است گلاب بنوشند یا با گلاب پاشویه کنند و بدن‌شان را با آب و گلاب خنک همراه با یخ، شست‌وشو دهند تا با کاهش گرمای بدن به آرامش برسند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه گلاب اصل و تقلبی را تشخیص بدهیم

 

بوییدن یا پاشیدن گلاب بر سر و صورت یا گذاشتن پارچه آغشته به گلاب سرد روی صورت در  بهبود سردردهای ناشی از گرما و آفتاب‌زدگی موثر است.

 

یکی از دلایلی که در مراسم عزاداری از عطر یا نوشیدنی گلاب استفاده می‌شود برای این است که مزاج افراد مصیبت‌دیده را که در اثر تنش و استرش دچار حرارت شده رو به خنکی و تعدیل ببرد و تحریک‌کننده اشتها باشد.

 

نوشیدن گلاب خنک به‌صورت جرعه‌جرعه و آرام، برای تقویت دهانه معده سودمند است و در مبتلایان به نفخ و ریفلاکس می‌تواند مفید باشد.

 

آشامیدن یکباره گلاب غلیظ با حجم زیاد مسهل است اما مصرف مداوم و اندک آن می‌تواند یبوست‌زا باشد.

 

مصرف طولانی و زیاد گلاب، میل جنسی را کاهش می‌دهد. در منابع طب سنتی مصلح گلاب، نبات عنوان شده است.

گلاب برای چی خوب است

ویژگی‌های گلاب خوب

گلاب باید هنگام چشیدن، حالت قبض و گس و جمع‌کنندگی ملایم در مخاط دهان ایجاد کند. بهترین و مرغوب‌ترین نوع گلاب برای مصارف خانگی و درمانی، گلاب استاندارد یا دوآتشه است که اغلب روی برچسب محصول نوشته می‌شود.

 

این نوع گلاب از تقطیر مجدد گلاب‌مایه به‌دست می‌آید و غلیظ‌تر و مزه و بوی آن بسیار تلخ‌تر از گلاب‌مایه است. جالب است بدانید از تقطیر مجدد، گلاب دوآتشه غلیظ‌تری به‌دست می‌آید که بسیار معطر است و به آن گلاب ناب و خالص می‌گویند که کمتر در عطاری‌ها و فروشگاه‌ها در میان عرقیات دیده می‌شود.

 

گلابی که اغلب برای معطر کردن و شست‌وشوی مقبره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد گلاب پساب است.

 

از گل‌هایی که به‌صورت تفاله درآمده‌اند به همراه کمی گل تازه برای تولید گلاب پساب استفاده می‌شود که کیفیت بسیار نازلی دارد و طبیعتا اثرگذاری ضعیفی داشته و خاصیت درمانی ندارد. قابلیت ماندگاری گلاب بیش از یک‌سال است و باید در یخچال نگهداری شود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.