2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
سوتی پلو اردبیلی را چطور درست می کنند

سوتی پلو اردبیلی را چطور درست می کنند

طرز تهیه و دستور پخت سوتی پلو، از غذاهای محلی اردبیل را یاد بگیرید.

دوات آنلاین -سوتی پلو از غذاهای سنتی و محلی اردبیل است که برای تهیه آن به گوشت و مرغ نیازی نیست و خیلی هم خوشمزه و دوست داشتنی است.

 

سوتی پلو چیست

به نوشته خراسان، در زبان آذری سوت به معنای شیر است و سوتی پلوی  ترکی غذایی است که با شیر تهیه می‌شود و به شیرین برنج ، شیرپلو ، شیرپز ، سوتی پلوی تبریزی و سوتی پلوی اردبیلی هم معروف است. این غذا را با شیر برنج و شیرین پلو  اشتباه نگیرید!سوتی پلو را معمولا با ماهی دودی، گوشت، خرما و کشمش سرو می‌کنند و طعمی عالی و بی نظیر دارد. اگر تا به حال این غذا را امتحان نکرده اید پیشنهاد می کنم حداقل یک بار آن را امتحان کنید.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت خشیل اردبیلی

 

مواد لازم برای 4 نفر

برنج: 4 پیمانه

شیر: 4 پیمانه

نمک و زعفران: به میزان لازم

کره یا روغن حیوانی: به میزان لازم

سوتی پلوی اردبیلی را چگونه می پزند

طرز تهیه  سوتی پلو

1-برای تهیه سوتی پلوی اردبیلی ابتدا باید برنج را بشویید و اجازه دهید برای یک تا 2 ساعت با آب و نمک خیس بخورد. سپس دوباره آبکشی کنید تا شوری نمک  از بین برود.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت آش ماست اردبیلی

 

 2-برنج را به همراه شیر، زعفران و کمی نمک در قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که در قابلمه باید باز بماند تا شیر سر نرود.

 

3-حالا کره را به قابلمه اضافه کنید. وقتی شیر کاملا جذب شد در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد.

 

4-قابلمه را از روی حرارت بردارید. اگر از قابلمه نچسب استفاده کرده اید می‌توانید آن را برگردانید و سوتی پلوی خوشمزه قالبی با ته دیگی خوش رنگ و مجلسی داشته باشید. می توانید با کمی خلال پسته و کشمش آن را تزیین و سرو کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.