2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آشپزی/ دستور پخت آش ماست اردبیلی و نحوه سرو آن

آشپزی/ دستور پخت آش ماست اردبیلی و نحوه سرو آن

آش ماست را حتما با سبزی‌های محلی بپزید تا طعم و عطر بی‌نظیر آن اشتهای شما را باز کند. این آش مخصوصا اگر در فضای باز زمستانی میل شود لحظات رویایی را برایتان رقم خواهد زد.

دوات آنلاین-آش ماست اردبیلی یک غذای نسبتا ترش و بی‌نظیر محلی است که خواص بسیار زیادی دارد و یک پیش‌غذای عالی برای میز شماست.

 

 سارا جعفری متخصص تشریفات به دوات آنلاین می‌گوید:

 

آش ماست را حتما با سبزی‌های محلی بپزید تا طعم و عطر بی‌نظیر آن اشتهای شما را باز کند. این آش مخصوصا اگر در فضای باز زمستانی میل شود لحظات رویایی را برایتان رقم خواهد زد.

 

برای تهیه این پیش‌غذای بی‌نظیر، به اندازه 4 نفر به یک پیمانه برنج، یک پیمانه نخود، یک بته سیر، سبزیجات محلی از جمله پونه، نعنا، کاکوتی، سبزی آش، گوشت چرخ شده 300 گرم، ماست ترش 2لیتر، انواع ادویه(دل‌خواه) به میزان لازم، نیاز  دارید.

 

برنج شسته شده را به همراه ماست در ظرف بریزید و خوب هم بزنید که  مخلوط شوند.

 

باید به آرامی هم بزنید تا ماست نبرد و گلوله گلوله نشود.

 

سپس آب را اضافه  و روی حرارت گاز قرار دهید و مدام هم بزنید تا زمانی که ماست بجوشد.

 

بعد از جوش آمدن به مدت 1 الی 2 دقیقه هم بزنید و سپس حرارت را کم و هم‌زدن را متوقف کنید.

 توجه داشته باشید قبل از آن حتما باید مدام ماست را هم‌ بزنید. نخود پخته شده را اضافه کنید تا در کنار بقیه مواد بجوشد . احتیاجی نیست در ظرف را ببندید.

 

در این فاصله گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده و کمی نمک به صورت توپ های قلقلی به اندازه یک فندق درآورید و در داخل آش بریزید.

 

بعد از اضافه کردن گوشت ها آش را هم نزنید تا گوشت خودش را بگیرد. 

 

حالا سیر‌ها را به آن اضافه کنید. وقتی سیرها نرم شد می‌توانید سبزی‌ آش را به آن اضافه کنید.

 

اجازه دهید تا مواد قوام بیاید و آش مقدار بسیار کمی لعاب بیندازد. حالا نوبت سبزی‌های محلی است. می‌توانید آنها را پودر یا خرد شده استفاده کنید یا می‌توانید بسیار ریز خردش کنید.

 

این سبزی‌ها را اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه اجازه دهید تا آش با سبزی‌ها بجوشد.

 

شعله را خاموش کنید تا آش از قل بیفتد، آش شما آماده‌است و می توانید آن را با نعنا، پونه یا کاکوتی و سیر و پیاز سرخ شده تزئین کنید.

 

اگر در پختن آش ماست هنوز ماهر نشده‌اید می‌توانید ابتدای کار که ماست و برنج را داخل قابلمه می‌ریزید یک عدد تخم‌مرغ هم به آن اضافه کنید تا ماست شما نبرد و جلوه زیبای خود را از دست ندهد.

 

برای آش ماست حتما از سبزی آش تازه استفاده کنید. زیرا سبزی یخ زده باعث می‌شود تا رنگ آش شما سبز شود و سفیدی آش ماست را نداشته باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.