2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
معرفی روستاهای اطراف تهران برای سفر یک روزه

معرفی روستاهای اطراف تهران برای سفر یک روزه

دو روستا که در این مطلب معرفی شده اند، مکان های خوبی برای گردش و سفر یک روزه هستند.

دوات آنلاین -مناطق اطراف تهران بسیار دیدنی و جذاب است؛ مخصوصا اگر قصد سفر و گردش یک روزه داشته باشید. خیلی از ما با اینکه سال ها است ساکن پایتخت هستیم اما روستاهای اطراف این شهر را نمی شناسیم و از تفرجگاه های آن بی اطلاع هستیم.

 

گردشگری در شمیران

همشهری نوشت: نام شمیران از روستاهای قدیمی و تاریخی‌اش جدا نیست. دژها و قلعه‌هایی که از دوره ساسانیان و دوران اسلامی در کوهپایه‌های جنوبی البرز باقی مانده گواه تاریخ دور و دراز زندگی در این منطقه کوهستانی است؛ منطقه‌ای که این روزها روستاهایی با فاصله نه‌چندان طولانی از یکدیگر در آن به چشم می‌خورد. چشمه‌های آب البرز، آب‌و‌هوای خنک و خاک بخشنده، مهم‌ترین دلیلی است که باعث به‌وجود آمدن این روستاها در منطقه شمیرانات شده است.

 

هم‌اکنون زندگی در بیش از 100روستا در شمیران و لواسان در جریان است. این روستاها علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری در دل خود جای داده‌اند. گرچه به واسطه آب‌و‌هوا و اقلیم ییلاقی این روستاها در سال‌های گذشته بیش از هر زمان دیگری مورد‌دست‌اندازی قرار‌گرفته‌اند و چشم‌اندازهای زیبا و سرسبز شمیرانات را با ویلاسازی مخدوش کرده‌اند. سرسبز شدن کوهپایه‌های البرز از ابتدای بهار، بهانه‌ای است برای معرفی 2روستای گردشگری خوش آب‌و‌هوا در شمیرانات.

روستای پس قلعه از دیدنی های اطراف تهران است

روستای پس‌ قلعه؛ از دیدنی های اطراف تهران

قلعه بزرگی بالای منطقه دربند وجود داشت که به پشت این قلعه، پس‌قلعه می‌گفتند؛ منطقه‌ای تاریخی که قدمتش به 5هزار سال قبل و به دوران زرتشتیان برمی‌گردد. آثار تاریخی مختلفی در این منطقه کشف شده ازجمله قبور زرتشتیان.

 

بیشتر بخوانید: آسارا کجا است و چه دیدنی‌هایی دارد

 

بقایای قلعه شاه‌میران روزبه‌روز فرسوده‌تر از قبل می‌شود و به جز دیواره‌های فروریخته، چیز زیادی از آن در این منطقه باقی نمانده است. اینجا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شمیران است که روایت‌های تاریخی آن را دلیل نامگذاری «شمیران» می‌دانند. پس قلعه این روزها یکی از پاتوق‌های محبوب کوهنوردان در شمیران است. علاوه بر آن طبیعت زیبا و دسترسی راحت باعث شده تا پس قلعه آخر هفته‌های شلوغی داشته باشد.

 

شمالی‌ترین محله شمیرانات قلعه شاه‌میران نام داشت؛ نامی که به‌نظر می‌رسد «شمیران» هم از آن به یدک گرفته شده باشد. برای رسیدن به پس‌قلعه باید از دربند و مغ‌محله عبور کنید. به کوچه‌پسکوچه‌هایی می‌رسید که خانه‌های خشتی و گلی دارد و درختان از پس دیوارهای باغ به کوچه سرک کشیده‌اند؛ درست انگار در میان تابلوهای نقاشی قدم می‌زنید. در این روستا که در دل کوه شکل گرفته، بقعه امامزاده ابراهیم(ع) را می‌بینید که تا چند‌دهه پیش ضریح چوبی و سقاخانه قدیمی آن هنوز پابرجا بود اما بنای قدیمی تخریب و بقعه نونواری جایگزین آن شد.

 

گورستان زرتشتیان

در پس قلعه که قدم بزنید روی سطح شیبدار روستا درختان گردو، ازگیل و شاتوت را می‌بینید که سرسبزی انبوهی را تشکیل داده‌اند. درست انتهای آبادی پس‌قلعه، جایی است که روزگاری گورستان باستانی این روستا قرار داشت؛ گورستان زرتشتیان. سنگ‌نوشته‌هایی به زبان آشوری در این ارتفاعات وجود داشت که بیش از یک قرن پیش کشف شد. این سنگ‌نوشته‌ها را سربازان روسی در زمان جنگ جهانی پیدا و ترجمه کرده بودند. امروز اهالی این روستا خبری از سنگ‌نوشته‌های تاریخی روستای پس‌قلعه ندارند. به این روستا که سر بزنید در محل فعلی تله‌سیژ می‌توانید آثاری از بقایای قصر شاه‌میران را ببینید.

 

رودخانه‌ای که دیگر نیست

سقف‌ بسیاری از خانه‌های  هنوز چوبی و از جنس توفال است. دیوارهای بسیار کمی از قلعه و دژ شاه‌میران در این محله باقی مانده است. تردد زیاد کوهنوردان و طبیعت‌گردان در پس‌قلعه باعث شده تا بخش زیادی از بافت قدیمی روستا که در مسیر حرکت کوهنوردان است به رستوران و کافه تبدیل شود.

 

راهنمای سفر: آشنایی با روستای احمدآباد مستوفی

 

بند یخچال، توچال پناهگاه شروین، چشمه جعفر و چشمه نرگس و شیرپلا مقصدهایی هستند که برای رسیدن به آن باید از پس قلعه عبور کنید. داریوش شهبازی در وبلاگ خود درباره پس‌قلعه می‌نویسد: «در تهران جز چند مسیر طبیعی انتقال آب از کوه‌های شمیران به جنوب، رودخانه‌ای باقی نمانده و تمامی آنها به کانال‌های سرپوشیده سیمانی تبدیل شده است، و بقای عمر چند مسیر باقی‌مانده هم با خداست.

 

آنچه از دست رفته، رودخانه‌هایی بوده که امروز دیگر نیست و کانال‌های سیمانی جای آنها را گرفته است؛ مثلاًً رودخانه پس‌قلعه که روزگاری با سپری کردن دربند، تجریش، قلهک و پس از به‌کار انداختن چند آسیاب آبی در مسیر خود، از غرب قصر قجر (زندان قصر) می‌گذشت و از شمال تهران قدیم، از میدان توپخانه و از کنار امامزاده غیبی وارد ارگ سلطنتی تهران می‌شد و از طریق گوشه جنوب شرقی محوطه ارگ به سمت هسته مرکزی تهران قدیم، حوالی سرپولک می‌رسید و از آنجا به طرف قریه دولاب می‌رفت. این مسیر باستانی، متأسفانه نابود شده است. همانگونه که امامزاده غیبی در این مسیر و بسیاری دیگر ویران شد.»

روستای افجه محل مناسبی برای سفر یک روزه است

سفر به روستای افجه

افجه را با دشت هویج و آبشارهایش می‌شناسند که روزهای پایانی هفته مقصدی برای گردشگران و کوهنوردان است. این روستای لواسان روزگاری نه چندان دور مرکز لواسان بود. تنها روستای نمونه هدف گردشگری شمیران و همچنین روستای نمونه هدف گردشگری تهران، کوچه‌باغ‌های قدیمی و بافت روستایی دلنشینی دارد. برای دلنشینی به این روستا کافی است 5کیلومتری از میدان اصلی لواسان به طرف شمال شرق حرکت کنید؛ افجه و زیبایی‌هایش پیش‌روی شماست. علاوه بر دشت هویج، قله ساکا آتش‌کوه هم از دیگر دیدنی‌هایی است که در ارتفاعات نزدیک افجه انتظارتان را می‌کشد.

 

صدای پای آب در روستا

می‌گفتند اسم قدیمی روستا «آبچه» بود. به‌خاطر رودها و آبشارهایش و به‌خاطر جویبارهایی که در تمام کوچه‌های افجه روان است. این اسم به مرور به افجه تغییر پیدا کرد. شاید یکی از دلایل این تغییر نام لهجه مردم افجه است که شباهت زیادی به لهجه مازندرانی دارد.

 

کوچه و گذری در افجه نیست که صدای جوی آب در آن به گوش نرسد. کافی است در خانه‌ای قدیمی باز شود تا جوی آبی را که درست از وسط خانه عبور می‌کند ببینید. وجود همین جوی‌های روان و چشمه‌های آب در افجه است که این روستای قدیمی را به یکی از سرسبزترین روستاهای شمیرانات تبدیل کرده است.

 

بدانید: روستای ترکمن ده کجای تهران است

 

تا نیم‌قرن پیش اطراف افجه در اشغال زمین‌های کشاورزی و صیفی‌کاری بود. 50سال پیش نخستین نهال گیلاس به روستای افجه رسید و خیلی زود باغ‌های بزرگ گیلاس روستا را احاطه کرد. امروز باغداری، شغل اصلی اغلب ساکنان این روستاست.

 

چنار بخشنده

افجه بافتی قدیمی دارد و با گشتی در کوچه‌پسکوچه‌های آن می‌توان سراغی از درهای چوبی قدیمی گرفت و خانه‌هایی که سقف و ستون‌هایی چوبی دارند.

 

سقاخانه محله پایین یکی از دیدنی‌های روستاست که به مسجد تکیه داده است. درست روبه‌روی مسجد افجه، چنار کهنسالی است که تا 40سال پیش قصاب قدیمی روستا در دل آن کاسبی می‌کرد.

 

اهالی قدیمی افجه، حسین‌آقا قصاب را به‌خاطر دارند که تا زنده بود داخل تنه بزرگ درخت چنار، مغازه قصابی داشت و گوشت مصرفی هر روز روستا را از بالای تنه درخت آویزان می‌کرد. جوی آبی که هنوز هم از زیر این درخت چنار روان است، هوای اطراف چنار را خنک می‌کرد و گوشت تازه می‌ماند. با گذر در این روستا چشمتان به چنار قدیمی می‌افتد که هنوز داخل آن خالی است و کودکان در اطراف آن بازی می‌کنند.

 

حمام صفوی

حمام تاریخی افجه که بعد از بازسازی هنوز هم از آن استفاده می‌شود. شیوع کرونا چند ماهی است این حمام منتسب به دوره صفوی را به تعطیلی کشانده است. کوهنوردانی که به دشت هویج می‌روند هنگام بازگشت به روستا می‌آیند و در حمام قدیمی تنی به آب می‌زنند. گرچه خانه‌های روستا حمام دارند اما حمام عمومی افجه پاتوقی برای تفریح گهگاه اهالی افجه هم هست.

 

سیستم گرمایش از کف حمام جای خود را به آب گرم لوله‌کشی شده داده است. با این حال طاق قدیمی این بنای تاریخی و معماری آن با تغییراتی هنوز باقی مانده است. البته آنچه امروز به‌عنوان حمام افجه بهره‌برداری می‌شود تنها نیمی از فضای حمام قدیمی روستاست. نیم دیگر این حمام به‌دلیل بی‌توجهی‌های میراث فرهنگی در حال نابودی است و نیمه دیگر آن به‌دست شورا و دهیاری روستا بازسازی شده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.