2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
سفر کوتاه اطراف تهران کجا برویم؛ 3 پیشنهاد خاص و ارزان

سفر کوتاه اطراف تهران کجا برویم؛ 3 پیشنهاد خاص و ارزان

ساکنان تهران و اطراف آن برای سفرهای کوتاه و 3 روزه گزینه های جذابی دارند که چند نمونه از آنها در این مطلب معرفی شده است.

دوات آنلاین -برای سفر رفتن همیشه لازم نیست عازم راه دور شوید. اگر ساکن تهران یا اطراف آن هستید بدانید جاهای دیدنی و جذاب زیادی وجود دارد که شاید تا به حال فکرش را نکرده باشید. این مناطق را می توان به سه دسته تقسیم کرد یکی مسیر تهران تا دامغان است، دیگری تهران تا قم و سومی کرج تا هشتگرد. یکی از ویژگی های این سفرها ارزان تمام شدن آنها است.

 

دیدنی های سفر از تهران تا دامغان

جام جم نوشت: مسیر تاریخی‌ای که ما برایتان در نظر گرفته‌ایم، اگرچه از ابتدا تا انتها کمتر از ۳۴۰ کیلومتر است اما تعداد بناهای تاریخی آن به اندازه‌ای است که در سفری سه‌شبانه‌روزی بازهم جاهایی از آن نادیده می‌مانند. در گذر از این مسیر با اغلب دیدنی‌های تاریخی شهرهای پاکدشت، شریف‌آباد، ایوانکی، گرمسار، آرادان، سرخه، سمنان و دامغان آشنا می‌شویم.

سفر اطراف تهران کجا برویم

روز اول

یخچال یبرداغلان پاکدشت که در روستایی به همین نام و در دوکیلومتری شمال جاده اصلی تهران به خراسان قرار دارد، می‌تواند نخستین گزینه تاریخی برای بازدید در این سفر باشد. این یخچال قاجاری دارای گنبدی مخروطی‌شکل به ارتفاع تقریبی هفت‌متر بوده و نمای بیرونی با کاهگل اندود شده و سطح داخلی با آجر به‌صورت مطبق پوشش داده شده است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی دریاچه‌های اطراف تهران برای سفر یک روزه

 

کاروانسرای قاجاری خاتون‌آباد دومین بنای تاریخی دارای ارزش دیدن در این مسیر است که در غرب خاتون‌آباد و ۱۰۰متری جنوب جاده قرار دارد. امامزاده‌طالب(ع)که در کیلومتر ۲۷ محور امام‌رضا(ع) در بخش شریف‌آباد و در شمال جاده روبه‌روی روستای خسرو واقع شده، مقصد بعدی سفر است. این بقعه در اصل بنایی صفوی بوده که در دوره معاصر تخریب و بازسازی شده اما هنوز جاذبه‌هایی از هنر معماری در آن وجود دارد.

 

کاروانسرای صفوی ایوانکی که لقب نخستین استراحتگاه زائران امام‌رضا(ع) در مسیر تهران به مشهد را به خود اختصاص داده، دیگر مقصد روز اول سفر است. این بنای مربعی‌شکل که در ۳۳کیلومتری شهر گرمسار و یک‌کیلومتری بخش ایوانکی واقع شده، نخستین اثر قابل‌توجه تاریخی استان سمنان در این مسیر محسوب می‌شود. در مقابل کاروانسرای صفوی ایوانکی هم آب‌انبارتاریخی این محدوده خودنمایی می‌کند.

 

خانه باقری‌های گرمسار دیگر بنای قابل بازدید روز اول سفر است. این بنای دوطبقه قاجاری که در بلوار آیت‌ا... کاشانی شهر قرار دارد اکنون میزبان موزه اقوام و لباس این شهر است. آب‌انبار بزرگ قاجاری شهر که در محدوده میدان امام‌خمینی(ره) گرمسار واقع شده آخرین مکان تاریخی قابل بازدید روز نخست این سفر است. البته ناگفته نماند که کاروانسراهای قصر بهرام و عین‌الرشید هم از لحاظ تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان گرمسار هستند اما به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه حفاظت‌شده در سفری دیگر سراغ آنها خواهیم رفت.

راهنمای سفر به اطراف تهران را بخوانید

روز دوم

دیدار از آثار تاریخی قرارگرفته در مسیر گرمسار به سمنان و البته خود سمنان برنامه روز دوم این سفر است. بازار آرادان در مرکز شهر آرادان به‌عنوان یادگار دهه‌های نخست حکومت قاجارها بر ایران نخستین مکان قابل بازدید در روز دوم سفر است. امامزاده سلطان شاه نظر(ع) با گنبد و بارگاهی باقی‌مانده از عهد قاجار و در نزدیکی بازار آرادان دیگر مقصد این سفر می‌تواند باشد. ساختمان این بقعه که بر بالای تپه‌ای برجای مانده از عهد اشکانیان بنا شده از نظر معماری کم نظیر است. دیدار از تکیه این شهر که در دوره قاجاریه و برای نمایش تعزیه ساخته شده مثلث بازدید از آثار تاریخی آرادان را کامل می‌کند.

 

دیدار از روستای پاده، بخش بعدی سفر را به خود اختصاص می‌دهد. برای رفتن به این روستا باید یک کیلومتر بعد از آرادان از طریق خروجی روستای علی‌آباد پایین گام در مسیر روستای پاده گذاشت. این روستا که نمونه گردشگری هم محسوب می‌شود میزبان چند اثر تاریخی چون قلعه اشکانی، حمام و آب‌انبار قاجاری و امامزاده سلطان ابوسعید است. آب‌انبار قاجاری علی‌آباد در مجاورت جاده اصلی آرادان به سمنان مکان بعدی است که در این سفر دقایقی چند را می‌توان به بازدید آن اختصاص داد. بازدید از روستای ده‌نمک و کاروانسرای شاه‌عباسی و آب‌انبار قاجاری آن هم برنامه بعدی سفر است.

 

دیدار از آثاری چون قلعه تاریخی جهان‌آباد در جنوب سرخه، کاروانسرای شاه‌عباسی لاسجرد، خانقاه ایلخانی شیخ علاءالدوله سمنانی در روستای صوفی‌آباد، خانه حاج‌حشمت‌اللشکر در مرکز شهر سرخه، آب‌انبار و حمام قاجاری بیرون دژ سرخه، مسجد قرن‌اولی چهلستون و بقعه پیرغریب سرخه هرکدام می‌توانند دقایقی چند از دومین روز سفر را به خود اختصاص دهند تا ظهرهنگام در خود سمنان باشید.  و اما عصر روز دوم سفر اختصاص به بازدید از بناهای تاریخی شهر سمنان دارد. دروازه ارگ نخستین مقصد سمنان‌گردی است. این دروازه قاجاری مانند یک گنج برای مردم شهرش باارزش است، درواقع به گفته اهالی سمنان این دروازه شناسنامه شهر است، که دو نمای شمال و جنوب و شش مناره دارد.

 

مسجد امام یا سلطانی سمنان که نمونه‌ای زیبا و منحصربه‌فرد از مساجد دوره قاجاریه بوده و در خیابان امام‌خمینی(ره) شهر واقع است هم از مکان‌های سمنان است که بدون حضور در آن دیدار از این دیار کامل نمی‌شود.

 

مسجدجامع سمنان هم که قرن نخست هجری روی خرابه‌های آتشکده بنا شده مکانی بسیار دیدنی است. این مسجد که در مرکز شهر قرار دارد، میزبان قدیمی‌ترین منارجنبان ایران که یادگار دوره سلجوقیان است هم محسوب می‌شود. بازار کهن سمنان هم که از دو بخش سرپوشیده و شیخ علاءالدوله یا بازار مرده‌ها تشکیل می‌شود، دیگر مکان تاریخی محدوده خیابان امام‌خمینی(ره) سمنان است که می‌توان ساعتی را با دیدن زیبایی‌های آن سپری کرد. گرمابه حضرت یا حمام پهنه که موزه مردم‌شناسی شده، محوطه باستانی چال‌خندق یا دژ چرمنه در خیابان حکیم‌الهی و خانه محمدیه یا تدین که بادگیرش بسیار مشهور است از دیگر مکان‌هایی هستند که هرکدام می‌توانند دقایقی چند از آخرین ساعات دومین روز سفر را به خود اختصاص دهند.

اطراف تهران جاهای دیدنی زیادی دارد

روز سوم

و اما در سومین روز سفر در استان سمنان و برای شناخت بهتر داشته‌‌های تاریخی آن سراغ جاذبه‌های شهر کهنسال دامغان می‌رویم. شهری که روزگاری در عهد اشکانیان با نام باستانی صددروازه پایتخت ایران‌زمین بوده است. البته در راه سمنان به دامغان و قبل از ورود به این شهر می‌توان دقایقی چند را به بازدید از کاروانسرای قاجاری سپهسالار امیریه اختصاص داد.

 

راهنما: دریاچه لزور کجا است و چگونه برویم

 

از امیریه که گذشتید و وارد دامغان شدید بدون هیچ تاملی سراغ مسجد تاریخانه بروید. این بنا که در جنوب‌شرقی دامغان واقع شده یکی از بهترین نمونه‌های مساجد نخستین ایران است. تاریخانه از آن دست مساجد است که تنها با دیدن آن می‌توان پی به عظمتش برد. بد نیست بدانید این بنا قبل از ورود اسلام به ایران آتشکده بوده و ساختمان آن نیز به سبک بناهای دوره ساسانیان است. این مسجد در خیابان شهید مطهری قرار دارد و مناره آن ۱۰۵ پله و ۳۲ متر ارتفاع دارد و قاعده آن به شکل مربع ساخته شده است. کاشیکاری بالای این مناره قدیمی‌ترین تزیین کاشیکاری در نمای خارجی بناها در جهان اسلام محسوب می‌شود.

 

سومین مکان تاریخی شهر دامغان که لازم است ساعتی چند را به بازدید آن اختصاص داد تپه حصار معروف شهر است که در حاشیه جنوبی دامغان قرار دارد. این تپه تاریخی حدود ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و روزگاری یکی از مراکز مهم تولید اشیای سنگی و فلزی صادراتی در فلات ایران بوده است.

 

و اما بازار دامغان که در خیابان امام این شهر از غرب به شرق امتداد دارد، می‌تواند مکانی مناسب برای آغاز دامغان‌گردی عصرانه باشد. سقف این بازار به‌صورت گنبدی است و اکثر مغازه‌ها نیز دارای سقف گنبدی هستند. با فاصله اندکی از این بازار تاریخی، مجموعه تاریخی ــ مذهبی امامزاده‌جعفر(ع) قرار دارد. این مجموعه که شامل بناهای آجری سلجوقی مرقد امامزاده جعفر(ع)، بقعه امامزاده محمد(ع)، آرامگاه تیموری شاهرخ‌میرزا و برج سلجوقی چهل‌دختران است خود به‌تنهایی بیانگر بخشی از گذشته پرافتخار دامغان است.

 

و اما مسجد ایلخانی حاج‌شکرا... در نزدیکی تاریخانه، مقبره مدور و آجری پیر علمدار در نزدیکی مسجدجامع، دیوار باروی شهر با قدمتی قبل از ورود اسلام به ایران، گنبد قرن هفتمی زنگوله واقع در پارک شهید مولایی، خانه لطفی که موزه مردم‌شناسی هم هست و سرانجام برج سلجوقی مهماندوست که شاهد جنگ نادرشاه افشار با اشرف افغان بوده از دیگر مکان‌های تاریخی دامغان هستند که می‌توانند برای ساعاتی هر مسافری را مدهوش زیبایی‌های خود کنند. و سرانجام آخرین بخش این سفر تاریخی با رفتن به مجموعه چشمه‌علی دامغان رقم می‌خورد. مجموعه‌ای زیبا که به دستور آغامحمدخان و فتحعلی‌شاه قاجار ایجاد شد و تاکنون برجای مانده تا هر گردشگری با حضور در آن و نشستن در کنار استخر زیبای آن ساعتی چند را به آسایش و آرامش بگذراند و برای آینده‌ای بهتر برنامه‌ریزی کند.

 

سفری جذاب از تهران تا قم

این مسیر بیشتر مورد توجه هموطنانی است که دوست دارند نخستین روزهای سال نوی خود را در اماکن مذهبی بگذرانند و دل در گرو دوست داشته باشند. این مسیر از یکی از دو شهر گرفتار در دل تهران یعنی ری شروع شده و پس از گذشت حدود ۳۰۰کیلومتر در مشهد میغان به پایان می‌رسد اما باوجود این سه شبانه‌روز آن‌هم فقط برای دیدار از مراکز مهم معنوی این مسیر وقت لازم است.

 

روز اول

نخستین مکان این مسیر آستانه حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع) شهرری یا همان شاه‌عبدالعظیم معروف است. بنایی که نه‌تنها از لحاظ اهمیت مذهبی بلکه از نظر معماری مجموعه‌ای بس دیدنی است. فرد اگر اهل دل باشد پس از زیارت حضرت‌عبدالعظیم(ع) ساعتی چند را می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل زیبایی‌های معماری این بنا که هر قطعه‌اش یادآور هنر عصری است، بگذراند. البته همان‌گونه که می‌دانید دو امامزاده دیگر یعنی امامزاده‌حمزه(ع) فرزند امام‌کاظم(ع) و امامزاده‌طاهر(ع) از نوادگان امام‌سجاد(ع) هم در آستانه حضرت‌عبدالعظیم(ع) مدفون هستند و حضور در این مجموعه بدون زیارت آنان کاری نیمه‌تمام است. دومین مرحله از این مسیر هم به شهرری و البته این‌بار مدفن امامزاده‌عبدا...(ع) اختصاص دارد.

 

حرم این نواده امام‌زین‌العابدین(ع) در خیابان فداییان اسلام، روبه‌روی سه‌راه‌ ورامین شامل یک بقعه چهارایوانی متعلق به دوران صفوی است. اما آنچه نه‌تنها باعث شهرت این امامزاده شده بلکه می‌تواند هر بازدیدکننده‌ای را حسابی به خود مشغول کند، آرامستان این مجموعه است که خانه ابدی تعداد قابل‌توجهی از مشاهیر ایران‌زمین است. امامزاده بی‌بی‌زبیده(ع) که بازهم مزارش در خیابان فداییان اسلام شهرری قرار دارد، آخرین مزار در این سفر است که قبل از پا گذاشتن در جاده قم می‌توان به زیارت آن رفت.  اما اگر در ادامه سفر به سمت قم پا در بزرگراه خلیج‌فارس بگذارید، تا قم مکان زیارت خاصی نیست اما اگر در جاده قدیم تهران به قم حرکت کنید دقایقی چند را می‌توانید با منحرف‌شدن از مسیر برای زیارت دو نفر از نوادگان امام‌کاظم(ع) یعنی امامزادگان ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) به روستای قلعه‌شیخ بروید. با این برنامه شما در حدود ساعات اولیه نخستین شب سفر به قم خواهید رسید.

 

بدانید: غار بادامستان کجاست و چگونه برویم

 

روز دوم

قم یکی از پنج شهر اول ایران از نظر تعداد بالای امامزادگان است و اگر بخواهیم همه این امامزادگان را زیارت کنیم حداقل سه روز وقت نیاز است. البته با توجه به این‌که بیشترین تعداد زیارتگاه‌های قم در دو محور خیابان طالقانی و محدوده جمکران قرار دارد، زیارت این مزارات را در اولویت قرار می‌دهیم. بنای چهل‌اختران که در خیابان طالقانی قرار گرفته پس از صحن و بارگاه حضرت‌معصومه(س) و مسجد جمکران سومین قطب مذهبی شهر قم محسوب می‌شود.

 

این بنا که جمعی از سادات و امامزادگان در آن مدفون هستند در روزگاری نه‌چندان دور شامل سه بنای چهل‌اختران، بنای شاهزاده زید و مقبره حضرت‌موسی مبرقع(ع) بوده اما اکنون این بناها زیارتگاهی مشترک را تشکیل می‌دهند.  البته در این خیابان سه بقعه جداگانه امامزادگان علی موسی‌الرضا(ع)، حمزه(ع) و سیدسربخش(ع) نیز وجود دارند که این آخری گنبد بسیار زیبایی دارد.  مسجد جمکران که در هشت کیلومتری حرم حضرت‌ معصومه(س) قرار دارد، دیگر مقصد زیارتی شهر قم است.

 

در مسیر رسیدن به این مسجد، بقعه آجری و زیبای امامزاده‌جعفرغریب(ع) قرار دارد و در خود روستای جمکران هم آستان امامزاده‌علیرضا(ع) و امامزادگان هادی و مهدی(ع) واقع شده‌اند که زیارت آنان پیش از راز و نیاز شبانه در مسجد جمکران خالی از لطف نیست.

 

روز سوم

ساعاتی چند از صبح روز سوم را پیش از زیارت وداع با حضرت‌معصومه(س) می‌توان به حضور در قبرستان شیخان که درست روبه‌روی حرم قرار دارد، اختصاص داد. این قبرستان که بعد از وادی‌السلام نجف دومین قبرستان تاریخی جهان تشیع محسوب می‌شود، خانه همیشگی بسیاری از علما و محدثین بزرگ شیعه است.

 

مرقد امامزاده‌جمال‌الدین(ع) در ابتدای کمربندی جاده اراک با صحن زیبایش آخرین فضای معنوی است که در این سفر پیش از ترک قم می‌توان آن را زیارت کرد. پس از خروج از این بقعه تا رسیدن به اراک و پس از آن مقصد نهایی سفر یعنی مشهد میغان تنها یک بقعه دیگر یعنی امامزاده سه‌خواهران(ع) در روستای بنابر در مسیر قرار دارد. البته در خیابان شهید دکتر بهشتی اراک هم آستانه امامزادگان عبدا... و آمنه‌خاتون(ع) از فرزندان امام‌کاظم(ع) واقع شده است.

 

سرانجام به مقصد نهایی این سفر یعنی مشهد میغان در ۱۲کیلومتری شمال اراک می‌رسیم که مدفن امامزاده‌محمدعابد(ع) فرزند امام‌کاظم(ع) و برادر تنی امام‌رضا(ع) است. حرم مطهر این امامزاده بنایی صفوی است که در دوره‌های قاجار و معاصر بازسازی شده تا زائران بتواند در کمال راحتی زیارت کرده و با خدای خویش راز و نیاز کنند.

باغ فاتح از دیدنی های جذاب اطراف تهران است

از تهران تا منجیل، یک سفر خاطره انگیز

در اینجا با هم مسیری را مرور می‌کنیم که باب دل طبیعت‌دوستان است. نقطه پایانی این مسیر که سرشار از مناطق دیدنی است حدود ۳۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد. کرج، هشتگرد، آبیک، قزوین، لوشان و منجیل مناطق شهری هستند که با عبور از آنان به آب‌بر مرکز منطقه زیبای طارم که مقصد نهایی سفر است، خواهیم رسید.

 

روز اول

نخستین نقطه دیدنی و سرسبز این مسیر جایی جز باغ فاتح کرج نیست. این باغ که در منطقه جهانشهر کرج قرار دارد، از چنان طبیعت زیبایی برخوردار است که می‌توان ساعتی چند را در آن به استراحت و تفریح گذراند. در بخش ورودی این باغ سردیس‌های مشاهیر، درخت‌هایی سرسبز، آبنما، فواره و حوض‌های متعدد چشم‌نوازی می‌کنند. پس از خروج از این باغ باید جاده را به سمت قزوین طی کرد تا در محدوده هشتگرد به دومین مکان زیبای مسیر رسید. این مکان روستای فشند در هشت کیلومتری شمال هشتگرد است. روستایی زیبا با تصاویر دلبربای بهاری که هر مسافری را به خود می‌خواند. البته ناگفته نماند این روستا به یک دلیل خاص شهره آفاق است. فشند هشتگرد زادگاه سیب‌زمینی معروف پشندی است.

 

در همین زمینه: دریاچه های تار و هویر؛ آدرس دقیق و دیدنی ها

 

غار هیو در هشت کیلومتری مسیر هشتگرد به قزوین می‌تواند مقصد بعدی این سفر با محوریت طبیعت‌گردی باشد. البته به این شرط که از تجهیزات کافی غارنوردی برخوردار باشید، وگرنه حضور در دامنه کوه میزبان این غار که در اصل خود شامل سه غار است و گشت و گذار در دره تفریحی واسوار هم خالی از لطف نیست.

 

مقصد بعدی روستای کهن قشلاق است که شرقی‌ترین روستای استان قزوین محسوب می‌شود. این روستا علاوه بر طبیعت بکر و سرسبزی که دارد میزبان دو کاروانسرای بزرگ هم هست که از آبادانی این منطقه قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم در سال‌های دور دارند.

 

روستای خاص زرگر که شهرت ملی دارد، آخرین مقصد روز نخست سفر است. ساکنان این روستا که در بخش بشاریات شهرستان آبیک واقع شده هم ایرانی هستند و هم اروپایی، هم فارسی می‌دانند هم ترکی، چهره‌شان هم شبیه آریایی‌هاست و هم شبیه گلادیاتورها. مردم این روستا هر چند همانند روستاهای مجاور کشاورزی می‌کنند اما به زبان رومانو حرف می‌زنند و به لاتین می‌نویسند. مردمان این روستا به‌رغم این‌که به سختی می‌توان معنای گفتارشان را فهمید، بسیار با محبت هستند و هنگام دیدار شما به روستا با آیرانه سی که دوغ خنک‌شده با تکه‌های یخ است، به استقبال‌تان می‌آیند. پس از خروج از زرگر با توجه به زمان بهترین کار رفتن به قزوین و استراحت کردن در یکی از مجموعه‌های اقامتی آن است.

 

روز دوم

صبح روز دوم سفر را می‌توان به گشت و گذار در خود شهر قزوین اختصاص داد و از کاروانسرا و بازار سعدالسلطنه، کاخ چهل‌ستون، سرای وزیر، شاهزاده‌حسین(ع) دیدن کرد و پس از صرف ناهار پا در راه لوشان و منجیل گذاشت و به بهترین وجه ممکن از طبیعت زیبای دو طرف جاده بهره برد. حاشیه دریاچه سد سفیدرود در منجیل جایی است که می‌توانید قبل از پایان دومین روز سفر ساعاتی چند را در کنار آن به تفریح و استراحت بپردازید.

 

پل بزرگ راه‌آهن رشت ـ قزوین هم که بزرگ‌ترین پل راه‌آهن ایران است در سمت چپ این دریاچه قرار دارد. پارک ساحلی سد منجیل هم دیگر جاذبه گردشگری این شهر است. کمتر کسی می‌تواند با دیدن مناظر طبیعی این پارک و جزیره و دورنمای نیروگاه‌های بادی منجیل به سادگی از کنار این چشم‌اندازها گذر کند و لحظاتی را برای استفاده از هوای پاک و سالم این منطقه توقف نکند. غروب زیبای دریاچه سد منجیل یکی از زیباترین مناظر برای انتخاب سوژه‌های عکاسی است.

 

بازدید از چشمه کلشتر زیبا که حدود یک کیلومتر قبل از سد سفیدرود و در فاصله ۵۰۰ متری جاده اصلی قزوین به رشت قرار دارد، می‌تواند پایانی خوب برای دومین روز سفر در مسیر تهران به آب بر طارم باشد. 

 

روز سوم

​​​​​​​سومین روز سفر با جدایی مسیر از جاده قزوین ـ رشت و حرکت در مسیر رودبار به آب‌بر مرکز شهرستان طارم آغاز می‌شود. مسیری که سراسر آن زیبایی‌های طبیعت به وفور دیده می‌شود. رسیدن به آب‌بر تازه اول ماجرا محسوب می‌شود زیرا از هر طرف شهر خارج شوید فضاهای طبیعی و در برخی موارد تاریخی جذابی انتظار شما را می‌کشند.

 

روستای نمونه گردشگری بخش چورزق با داشتن چشمه‌سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نَراب، سنگ‌های دختر و پسر و امامزاده سیدمحمد ماهوری یکی از این مقاصد جذاب نزدیک آب‌بر است. روستای وزنه‌سر از دیگر نواحی دیدنی طارم محسوب می‌شود که در آن دو آبشار به همین اسم وجود دارد. برای رسیدن به نخستین آبشار پس از ورود به روستا باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کرد و فاصله بین آبشار اول با دومین آبشار هم با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی طی می‌شود. البته در این بین انبوه درختان فندق، گردو، تمشک و انگور چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

 

جنگل‌های ولوار که در مه فرو رفته هم در بالای محدوده روستاهای چرزه، چشمه‌سر، بلوطستان و زرشکی خودنمایی می‌کند و اهل طبیعت را به خود می‌خواند. روستای زاچکان با کوچه باغ‌های زیبا و کوه‌های سر به فلک کشیده و روستای هزاررود با رود پر آب و آبشار زیبایش هم دیگر مقاصدی هستند که اهل طبیعت در سفر به آب‌بر می‌توانند ساعتی چند را به تماشای دیدنی‌های آنها اختصاص دهند. البته این را هم باید یادآور شدکه سفر طبیعت‌گردی به طارم بدون رفتن به آبشار هشترخان واقع شده در محدوده روستای لار کامل نیست. دیدار از این آبشار ۳۰ متری می‌تواند پایانی باشکوه برای این سفر سه روزه باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.