2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
دریاچه های تار و هویر؛ آدرس دقیق و دیدنی ها

دریاچه های تار و هویر؛ آدرس دقیق و دیدنی ها

اگر قصد دارید برای گردش یک روزه به دریاچه های تار و هویر بروید این مطلب شما را به خوبی راهنمایی می کند.

دوات آنلاین -اگر به‌دنبال یک تفرجگاه در دسترس، امن و کاملا مناسب برای کمی تمدد اعصاب می‌گردید، هیچ گزینه‌ای بهتر از دریاچه «تار» و «هویر» شهرستان دماوند پیدا نمی‌کنید. چرا؟ به چند دلیل؛ اول اینکه این دو دریاچه در محدوده استان تهران قرار دارند؛ به همین دلیل در این روزها که ممنوعیت تردد بین‌شهری وجود دارد، می‌توانید بدون هیچ مشکلی خودتان را به این مراکز تفریحی بکر برسانید. دوم اینکه فضای باز کنار دریاچه‌های تار و هویر، از این محدوده یک فضای ایمن در روزهای کرونایی ساخته است و سوم اینکه در این روزهای گرم تابستانی، این دریاچه‌ها حکم یک راه فرار از گرما را دارند؛ به‌ویژه اینکه هر دو در روستای خوش‌آب‌و‌هوای «هویر» و در محاصر کوه‌های کوچک و بزرگ واقع شده‌اند. اگر این توضیحات باعث شد تا گشت‌و‌گذار نیم‌روزه در کنار دریاچه‌های معروف شهرستان دماوند را در فهرست برنامه‌های گردشگری‌تان قرار دهید، بد نیست با مطالعه این گزارش از روزنامه همشهری، اطلاعات‌تان را بالاتر برده و با دست پر به ضیافت آب‌های زلال دماوند پا‌بگذارید.

 

راه‌های رسیدن به دریاچه های تار و هویر

برای رسیدن به دریاچه‌های تار و هویر که در 112کیلومتری تهران و در نزدیکی روستای «هویر» واقع شده‌اند، کار چندان پیچیده‌ای پیش‌رویتان نیست؛ فقط کافی است خودتان را به شرق تهران رسانده و راه شهر دماوند را در پیش بگیرید.

 

از جاده دماوند- فیروزکوه می‌توانید از روستای دلیچای به سمت روستاهای یهر، موج، دهنار و هویر بروید و درنهایت به دریاچه هویر و تار برسید یا اینکه از خود شهر دماوند، بعد از گذر از روستای چنار عرب‌ها، جاده معدن را در پیش بگیرید و در انتهای این جاده خاکی، مهمان خنکای دریاچه‌های تار و هویر شوید. البته دسترسی به این دریاچه‌ها از یک راه دیگر هم امکانپذیر است که برای گذر از این راه نیاز به‌خودروی مناسب جاده‌های خاکی و کویری دارید.

 

راهنما: روستای واریان کجاست و چگونه باید برویم

 

اگر خودروی مناسب در اختیارتان قرار دارد، در جاده دماوند پس از روستای چنار شرق، به جاده خاکی دسترسی به دریاچه تار بروید و بعد از حدود 2ساعت رانندگی در این جاده خاکی و پر‌شیب، به این دریاچه برسید.

دریاچه های تار و هویر کجا هستند

نیم ساعت پیاده‌روی بین دریاچه‌ها

از هر راهی که می‌روید، درنهایت باید به روستای هویر برسید؛ روستایی که در نزدیکی آن 2دریاچه معروف شهرستان دماوند واقع شده‌اند؛ دریاچه‌های تار و هویر که فاصله بین‌شان فقط 500متر است و اگر بخواهید فقط با نیم‌ساعت پیاده‌روی می‌توانید بین دریاچه‌ها رفت‌وآمد کنید. درواقع این دو دریاچه فیروزه‌ای را دنباله‌ای از یک کوه بزرگ از هم جدا کرده است که بومی‌ها به آن کوه «دو بَرار» می‌گویند.

 

به‌وجود آمدن تار و هویر

و اما بشنوید از علت شکل‌گیری دریاچه‌های تار و هویر؛ زمین‌شناسان علت شکل‌گیری این دو دریاچه را لغزش زمین و در نتیجه لغزش کوه زرین‌کوه در پهلوی جنوبی دریاچه می‌دانند. به‌عبارت ساده‌تر، سال‌ها پیش بخشی از رشته‌کوه زرین‌کوه دچار رانش شده و با ایجاد یک پشته بلند 50متری، مانند یک سد در برابر آب‌های سطحی عمل کرده است؛ درنتیجه دریاچه‌های تار و هویر از انباشت آب‌های سطحی در یک نقطه به‌وجود آمده‌اند.

چگونه به دریاچه های تار و هویر برویم

تار و هویر در حصار کوه‌ها

حالا این دریاچه‌های شکل گرفته در دل طبیعت دماوند، در میان یک منطقه کوهستانی قرار دارند؛ منطقه‌ای متشکل از رشته کوه‌های قره‌داغ در شمال و کوه زرین یا همان زرین‌کوه در جنوب. ناگفته پیداست که آب دریاچه‌های تار و هویر از ذوب شدن برف‌های زمستانی این کوه‌ها و آبراه‌های فصلی تامین می‌شود.

 

بدانید: روستای ترکمن ده کجای تهران است

 

ضمن اینکه در کف دریاچه‌ها هم چشمه‌های آب زیرزمینی وجود دارد که مقداری از آب این دریاچه‌ها ناشی از همین چشمه‌هاست. در روزهایی که آب این دو دریاچه بیشتر از حد طبیعی است و به‌اصطلاح سرریز می‌شود، رودخانه‌هایی همنام با دریاچه‌ها، اضافه آب را با خود به شهر دماوند می‌برند. بد نیست بدانید آب دریاچه‌های تار و هویر، سرشار از کلسیم، منیزیم و کربنات است و جزو آب‌های شیرین ایران به‌حساب می‌آید.

 

همه‌چیز درباره تار و هویر

دریاچه تار در ارتفاع 2هزار‌و500متری از سطح دریا قرار دارد، طول آن 1.3کیلومتر و عرض آن 400متر است که درمجموع مساحتی 36هکتاری را ساخته است. گفته می‌شود عمق این دریاچه در فصل‌های پرآب به 50متر می‌رسد، اما در فصول کم‌آب، 40متر است. دریاچه هویر هم دارای 900متر طول و 150متر عرض است و درمجموع 13هکتار مساحت دارد.

 

درباره پوشش گیاهی و جانوری این دو دریاچه هم باید بگوییم که درون این دریاچه‌ها گیاهان آبی مختلفی وجود دارد، ضمن اینکه تار و هویر محل زندگی آبزیانی چون ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان زرد پر، ماهی قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردک است. اداره حفاظت محیط‌زیست دماوند هم چند گونه دیگر از جانوران آبزی را به این دریاچه‌ها آورده است.

 

پیشنهاد: گردش یک روزه اطراف تهران کجا برویم

 

وزغ هم پوشش جانوری دیگری است که در این دریاچه‌ها، به‌ویژه دریاچه هویر و در مصب رودخانه این دریاچه به چشم می‌خورد. درنهایت اینکه آب و هوای دریاچه‌ها به‌دلیل قرارگیری‌شان در یک منطقه کوهستانی، در فصول مختلف سال بسیار سرد است.

دریاچه های تار و هویر چه دیدنی هایی دارند

تفریح‌های مختلف در جوار دریاچه‌ها

حالا که در روزهای گرم سال هستیم و امکان گشت‌و‌گذار در حوالی دریاچه‌های تار و هویر وجود دارد، بد نیست نگاهی هم به انواع و اقسام تفریح‌هایی داشته باشیم که در این محدوده امکان لذت بردن از آنها را داریم. شنا، آب بازی و کمپ‌زدن ازجمله تفریحات اساسی و رایج گردشگران این محدوده به‌حساب می‌آید.

 

در این محدوده امکان چادر زدن وجود دارد و حتی می‌توان شب را در جوار آب‌های زلال دریاچه‌ها گذراند. علاوه بر این امکان قایقرانی و ماهیگیری با دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم در این دریاچه‌ها وجود دارد. اگر اهل کوهنوردی باشید، ارتفاعات متعدد اطراف دریاچه گزینه بسیار خوبی برای شما به‌حساب می‌آید.

 

رشته کوه قره‌داغ با ارتفاع 4080متر و کوه زرین با ارتفاع 3835متر، مقاصد خوبی برای کوهنوردان است. ضمن اینکه در این محدوده شرایط دوچرخه‌سواری هم مهیاست. اگر فرصت کافی داشتید و گذرتان به داخل روستای هویر هم افتاد، حتما از صخره‌های سنگی، چشمه‌سارها، آبشارها، دریاچه‌ها و غارهای این روستا هم دیدن کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.