2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
غذاها را چطور بپزیم که خاصیت شان از بین نرود

غذاها را چطور بپزیم که خاصیت شان از بین نرود

بهترین روش برای پخت انواع غذاها چیست و چگونه می تواند ویتامین و دیگر مواد مغذی آنها را حفظ کرد؟

دوات آنلاین - ما به شیوه‌های مختلف مواد غذایی را می‌پزیم و زیاد متوجه از دست رفتن مواد مغذی آن ها نیستیم. این در حالی است که اگر روش صحیح پخت و پز مواد غذایی را بدانیم، چه بسا با صرف انرژی کمتر غذای مطبوع‌تری خواهیم داشت.

 

آیا جوشاندن روش خوبی است

خراسان نوشت: آب  مخزن حرارتی سودمندی است ، بنابراین محیط مناسبی برای انتقال حرارت به ماده غذایی است . آب در دسترس است و حلال خوبی برای مواد غذایی است.جوشاندن سبزی باعث کاهش اجتناب ناپذیر برخی از عناصر مغذی و ویتامین‎ها می شود.

 

در اثر جوشاندن  میزان قابل توجهی ویتامین B -1  وc  از بین می رود. کاهش عناصر معدنی و ویتامین های محلول در آب با افزایش مقدار آب مصرفی زیاد می شود .در زمینه برنج، اگر در آب کم پخته شود، ۳۰ درصد از ویتامین خود را از دست می دهد، در حالی که پختن آن در مقدار بیشتری از آب موجب از دست رفتن حدود ۵۰ درصد از ویتامین می شود.

با بهترین روش ها برای پخت غذا آشنا شوید

نکته مهم برای پخت غذا

هر چه سطح ماده غذایی بزرگ‌تر باشد ، کاهش مواد مغذی محلول در آب از طریق ورود به آب پخت بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که شیرینی تازه بماند؟

 

خرد و له کردن ، بریدن ، برش دادن و ریز کردن ماده غذایی نه تنها سطح را افزایش می دهد بلکه آنزیم ها را هم آزاد می کند و مقدار بیشتری مواد مغذی از دست می رود.

 

پوست گیری سبزی ها قبل از پخت هم باعث کاهش قابل توجه مواد مغذی موجود می شود .

 

بخار پز کردن

در این روش از بخار تولید شده از آب جوش استفاده می شود . از آن جا که تماس بین ماده غذایی و آب کمتر از روش جوشاندن است ، کاهش مواد محلول کمتر است .

 

آرام پختن

پخت مواد غذایی در آب داغ را که حرارت آن پایین تر از نقطه جوش نگه داشته شده آرام پختن می گویند . بنابراین ماهیت تغییراتی که در آرام پختن رخ می دهد مشابه جوشاندن است ولی با سرعت کمتری انجام می‌ شود.

 

بدانید: بهترین روش‌ ها برای سرخ کردن بادمجان

 

در پخت آرام ماهی یک سوم املاح معدنی و ویتامین های محلول در آب ممکن است از دست برود . به این ترتیب ماهی پخته شده با این روش طعم کمی دارد و ارزش تغذیه‌ای آن کمتر از ماهی خام است مگر این که مایعی که در آن ماده غذایی پخته شده است برای تهیه سس یا سوپ مورد استفاده قرار گیرد .

 

روش پخت خشک

 در روش پخت با حرارت خشک از درجه حرارت های بالاتری نسبت به روش های مرطوب استفاده می شود و کاهش مواد مغذی حساس به حرارت ، به همان میزان بیشتر است.

 

ویدئو: چکار کنیم سبزی خوردن تازه بماند

 

پختن با حرارت خشک ویتامین هایی را که در برابر حرارت ناپایدارند  تخریب می کند . به این ترتیب ویتامین c به سادگی در این روش از بین می رود . از ویتامین های گروه b ، ویتامین b 1 راحت تر از بقیه از بین می رود . در حالی که ویتامین b 2 نسبتا پایدار است .پروتئین ‌ها در برابر حرارت بی نهایت حساس اند ولی ارزش تغذیه ای آن‌ها به میزان قابل توجهی تغییر نمی کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.