2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دلایل پایین بودن فشار خون در بارداری و راه های درمان

دلایل پایین بودن فشار خون در بارداری و راه های درمان

چرا بعضی از زنان باردار دچار افت فشار خون می شوند. این اتفاق چه علائمی دارد و راه های درمان آن و روش های خانگی رفع این مشکل چیست؟

دوات آنلاین -اوایل بارداری، نومادران تغییرات بسیاری در بدن خود احساس می‌کنند. یکی از این تغییرات، افت فشار خون است. هرچند فشار خون پایین مثل فشار خون بالا خطرناک نیست اما باز هم می‌تواند در برخی از موقعیت‌ها نگران‌کننده باشد.

 

فشار خون نرمال در بارداری

همشهری نوشت: در مدت بارداری پزشک، در هر بار ویزیت، فشار خون را چک می‌کند. خوب است بدانید فشار خون طبیعی در 24هفته اول بارداری سیستولیک (عدد بالایی) پایین‌تر از 120میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) بالاتر از 80است.

 

اگر سیستولیک پایین‌تر از 90و دیاستولیک پایین‌تر از 60باشد نشانه فشار خون پایین است.

چرا فشار خون رخی زنان باردار پایین است

علت فشار خون پایین در بارداری

فشار خون به فشاری گفته می‌شود که خون با هر پمپاژ قلب به دیواره‌ی رگ‌ها وارد می‌کند. هر چند برای فشار خون طیف نرمالی وجود دارد اما طبیعی است که فشار خونتان طی روز نوسان داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: صبحانه مقوی و سالم برای زنان باردار چیست

 

مثلا ممکن است وقتی هیجان زده می‌شوید موقتا فشار خونتان بالا رود طی 12هفته اول بارداری ممکن است متوجه شوید فشارخونتان پایین آمده است. یک دلیل آن می‌تواند این باشد که رگ‌های‌تان گشادتر شده‌اند تا خون را به رحم برسانند و این بر سیستم جریان خون‌تان اثر گذاشته است.

 

 دلایل دیگر افت فشار خون که ربطی به بارداری ندارند شامل موارد زیر می‌شوند:

مدت طولانی در حمام داغ ماندن

مصرف داروی خاص‌

آنمی (کم شدن تعداد گلبول‌های قرمز)

استراحت طولانی

دهیدراته شدن بدن (کم شدن میزان آب بدن به‌دلیل تهوع یا اسهال)

عفونت‌ها

واکنش‌های آلرژیک

سوء‌تغذیه

خونریزی داخلی

اختلالات غدد درون‌ریز

بیماری‌های قلبی

 

اگر فشار خون‌تان خیلی پایین است می‌تواند نشان‌دهنده عوارض جدی‌تری باشد؛ مثلا ممکن است پای یک بارداری خارج از رحمی در میان باشد.

 

نشانه‌های فشار خون پایین

اگر دستگاه فشارسنج در خانه ندارید و این علامت‌ها در شما وجود دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید:

 

بدانید: برای تهوع بارداری چه کنیم و چی بخوریم

 

احساس سبکی سر در هر زمانی خصوصا وقتی می‌نشینید یا بلند می‌شوید سرگیجه، خستگی، تاری دید، تشنگی غیرطبیعی، تهوع غیراز ویار، از حال رفتن، مشکل در تمرکز، سردی و رنگ پریدگی غیرطبیعی پوست و تنفس تند و سطحی.

برای فشار خون پایین در بارداری چه درمان هایی وجود دارد

درمان فشارخون پایین در بارداری

فشار خون پایین در بارداری در حالت کلی نیاز به درمان ندارد، مگر اینکه افت فشار خون ادامه‌دار باشد و پزشک حکم به بررسی بدهد. در آن صورت پزشک احتمالا داروهایی تجویز می‌کند.

 

بخشی از داروهایی که مصرف می‌کنید و احتمالا موجب افت فشار خون شما می‌شود را تغییر می‌دهد. در بعضی موارد هم ممکن است برای تشخیص عارضه اصلی انجام چند آزمایش را توصیه می‌کند تا علت اصلی مشخص شود.

 

درمان‌های خانگی

هر چند فشار خون پایین معمولا نیاز به مداخله درمانی ندارد؛ اما علائم آن می‌توانند آزاردهنده باشند. در این مورد راهکارهای خانگی وجود دارند که می‌توانید با کمک آنها علائم را کاهش دهید تا فشار خون‌تان به سطح طبیعی برگردد.

 

در همین زمینه: دلایل زایمان زودرس و علایم آن

 

آهسته‌تر بنشینید یا بلند شوید.

 

لباس‌های گشاد بپوشید.

 

از جوراب طبی واریس استفاده کنید. جوراب واریس به افزایش جریان خون کمک می‌کند.

 

آب بیشتری بنوشید.

 

وعده‌های غذایی کوچک‌تر و مکررتر بخورید.

 

اگر پزشک اجازه می‌دهد بیشتر نمک بخورید.

 

داشتن فشار خون پایین طی بارداری معمولا نگران‌کننده نیست زیرا در سه ماهه سوم به سطح نرمال خود برمی‌گردد. در این حالت شما می‌توانید با چند راهکار ساده که گفتیم، علائم را کنترل کنید.

 

گاهی فشار خون به میزان زیاد یا غیرمعمولی پایین است یا پایین می‌ماند و تداوم می‌یابد، در این حالت پزشک احتمالا داروهایی تجویز یا توصیه می‌کند آزمایش‌هایی برای تشخیص علت اصلی انجام شود.‌‌

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.