2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
صبحانه مقوی و سالم برای زنان باردار چیست

صبحانه مقوی و سالم برای زنان باردار چیست

زنان باردار برای صبحانه چی بخورند و چه مواد غذایی برای آنها لازم و ضروری است.

دوات آنلاین -صبحانه برای زنان باردار از اهمیت زیادی برخوردار است و باید سالم و مقوی باشد. صبحانه آن‌ها باید شامل مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها و جنین شان باشد. غذاهایی که زنان باردار باید در صبحانه خود بگنجانند عبارتند از:

 

پروتئین در صبحانه زنان باردار

پروتئین‌ها عناصر سازنده DNA، بافت‌ها و عضلات هستند. کودک شما برای تمایز سلولی، رشد بافت و سلول و رشد کلی به پروتئین نیاز دارد. برخی از غذاهای غنی از پروتئین شامل ماست، تخم مرغ، پنیر، شیر، جوانه‌ها، عدس (دال عدس) و مغزها می‌شود.

زنان باردار برای صبحانه غذاهای کلسیم دار بخورند

صبحانه سرشار از کلسیم برای زنان باردار

کلسیم برای داشتن استخوان‌هایی قوی ضروری است. مادر و کودک برای داشتن استخوان‌هایی سالم به آن نیاز دارند. خانم باردار برای تامین نیازهای بدن خود و کودکش روزانه به حدود 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارد. برخی از غذاهای سرشار از کلسیم در وعده صبحانه عبارتند از: پنیر، سبزیجات سبز، بادام، انجیر، دانه کنجد، شیر و ماست.

 

فراورده های لبنی یک صبحانه سالم هستند اما بهتر است در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید. در وعده صبحانه شیر یا ماست بخورید. مصرف یک فنجان محصولات لبنی در روز از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. مصرف فراورده‌های کم چرب مانع انباشت چربی‌های اشباع و افزایش کلسترول خون می‌شود. در خوردن کره زیاده روی نکنید. سعی کنید از کره‌های کم چرب استفاده کنید.

میوه های فیبردار صبحانه سالم و مقوی برای زنان باردار است

غذاهایی غنی از فیبر برای صبحانه

یبوست و سوءهاضمه در دوران بارداری ناخوشایند است. اگر چه نمی توان از آن پیشگیری کرد اما زنان باردار می‌توانند با مصرف غذاهایی غنی از فیبر در رژیم غذایی خود کمی تسکین یابند. مصرف غذاهای فیبردار سبب می‌شود که خانم‌های باردار در طول روز احساس سیری بیشتری داشته باشند و کمتر به سمت مصرف غذاهای حاوی قندهای ساده مانند شیرینی و شکلات گرایش داشته باشند.

 

برخی از غذاهای غنی از فیبر که می توانید در رژیم بارداری خود قرار دهید، عبارتند از: غلات سبوس دار مانند جو، دانه کتان، دانه چیا، کلم بروکلی، ذرت شیرین، انجیر، سیب، موز و گلابی.

 

بیشتر بخوانید: برای تهوع بارداری چه کنیم و چی بخوریم

 

غلات کامل برای زنان باردار

غلات کامل سرشار از ویتامین B، فیبر غذایی، کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و سلنیوم هستند. این مواد مغذی برای رشد و نمو سالم کودک مهم هستند. نمونه‌هایی از غلات عبارتند از : بلغور گندم، بلغور جو دوسر، گندم سیاه، جو، برنج قهوه ای و ارزن.

 

پیشنهاد: برای تقویت در بارداری چی بخوریم

 

غذاهایی غنی از آهن و فولات

در دوران بارداری بدن مادر به آهن اضافی نیاز دارد تا خون بیشتری برای خود و کودکش فراهم کند. فولات برای رشد مناسب مغز و نخاع کودک مهم است بنابراین، غذاهای غنی از فولات مانند اسفناج، کلم پیچ، مارچوبه، کلم بروکلی، عدس، آووکادو و جوانه بروکسل را در رژیم خود بگنجانید. بیشتر سبزیجات برگ تیره هم غنی از فولات و آهن هستند. غذاهای غنی از آهن نیز شامل غلات کامل، گوشت، ماهی، توفو، جگر، دانه سویا، مغزها و دانه‌ها می‌شود.

 

در تهیه این مطلب از سایت نمناک کمک گرفته شده است.

منبع: روزنامه خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.