2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
با غذاهای دریایی جنوبی آشنا شوید + طرز تهیه

با غذاهای دریایی جنوبی آشنا شوید + طرز تهیه

اگر به جنوب ایران سفر کردید حتما سراغ غذاهایی را که در این مطلب معرفی شده اند، بگیرید.

دوات آنلاین -محال است مهمان جنوبی‌ها شوید و در سفره‌شان از ماهی‌های خوشمزه بی‌نصیب بمانید. اما نکته جالب اینجاست که جنوبی‌ها ماهی‌ها را در طعم و مدل‌های مختلف طبخ و تهیه می‌کنند. در ادامه چند غذای بومی بندر خمیر را به نقل از همشهری مرور می‌کنیم.

 

طرز تهیه حلیم ماهی

کلمبا که به حلیم ماهی هم معروف است از غذاهای محلی این شهر محسوب می‌شود. برای تهیه آن به دو پیمانه گندم‌پرک، نصف‌پیمانه سبزی خرد‌شده(گشنیز و شوید)، چند حبه سیر و مقداری فلفل تند، یک پیمانه گوشت ماهی، 2عدد پیاز و آب و نمک و زردچوبه به اندازه نیاز لازم داریم. برای پخت باید گندم‌پرک را داخل آب‌جوش ریخت تا نرم شود.

 

فیلم: آموزش تهیه مجبوس میگو؛ غذای جنوبی

 

در ظرفی ماهی را طعم‌دار کرده و سپس داخل آب‌جوش دیگری ریخته تا پخته و استخوان‌های آن کامل جدا شود. در مرحله بعد در ماهیتابه، پیاز، سیر و سبزی را در روغن به همراه ادویه تفت می‌دهیم. سپس گوشت ماهی را به همراه فلفل تند به مواد داخل ماهیتابه اضافه می‌کنیم. در نهایت تمامی مواد را به گندمی که نرم‌شده اضافه کرده و بعد کمی حرارت، تمام مواد را ترکیب کنید.

غذای دریایی جنوبی چی بپزیم

ماهی سور؛ از غذاهای خوشمزه جنوبی

همچنین «ماهی سور» یکی از مواداولیه بسیار کاربردی و مهم و غذاهای سنتی و قدیمی بندر خمیر است که جایگاه خاصی در آشپزخانه دارد و تنوع غذایی زیادی دارد و به‌صورت‌های مختلف پخته می‌شود.

 

ببینید: دستور پخت قلیه دزفولی

 

برای پخت این غذا در ابتدا ماهی سور را کاملا از نمک شسته و با آب می‌جوشانند تا نمک آن گرفته شود. سپس ماهی سور جوشیده شده را می‌توان به هر روشی طبخ کرد.

 

مفلک؛ از غذاهای دریایی جنوب

یکی دیگر از غذاهای دریایی این خطه «مفلک» است که آن را می‌توان با ماهی سوری یا ماهی تازه درست کرد، اما عمدتا با ماهی سوری درست می‌شود.

 

فیلم: آموزش تهیه ماهی شکم پر جنوبی

 

این آماده‌سازی آن ماهی سوری آب‌پز شده و تیغ آن را می‌کشند و سپس با پیاز خرد شده و سیر سبزی ماهی می‌پزند.

 

سپس ادویه، فلفل، نمک، لیمو عمانی و رب گوجه را اضافه کرده و کمی با هم سرخ می‌کنند. بعدتر آب جوش را به آنها اضافه کرده و بلغورهای گندم خیس خورده شده را به آن اضافه می‌کنند. در آخر نیز با کفگیر مواد را هم می‌زنند تا ظاهری برنج مانند به‌خود بگیرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.