2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آدرس جاهای دیدنی آستارا

آدرس جاهای دیدنی آستارا

با مکان دیدنی و تفریحی شهر آستارا در استان گیلان در این مطلب آشنا شوید و مسیر دسترسی به آنها را بخوانید.

دوات آنلاین -اگر مسافر استان گیلان هستید و قصد دارید به شهر آستارا سفر کنید جای خوبی را برای گردشگری انتخاب کرده اید. این شهر پر از جاذبه های طبیعی و دیدنی است و می توانید در آنجا اوقات خوشی داشته باشید. ضمن این که بازار ساحلی این شهر برای خرید خیلی مناسب است و برای گشت و گذار در آن باید زمان زیادی را صرف کنید.

آبشار مسکین آستارا کجاست

به آبشار مسکین بروید

در غرب استان گیلان و ۶۰ کیلومتری جاده تالش به آستارا، در میان جنگل‌های هیرکانی تالش، منطقه ییلاقی «لمیر» قرار گرفته است. در این منطقه آبشاری وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن در مجاورت روستای ییلاقی «مسکین»، به نام آبشارمسکین شناخته می‌شود.

 

طبیعت‌گردها این منطقه را به دلیل وجود آبشارهای متعدد و چشمه‌های زلال، به عنوان منطقه‌ای بکر برای تفرج و کوهنوردی می‌شناسند؛منطقه‌ای که مسیری برای عبور خودرو ندارد و همین عاملی شده تا جزو بکرترین مناطق طبیعی گردشگری ایران باشد. آبشار مسکین که محلی‌ها آن را «لوشکی» می‌دانند، از سه آبشار پله‌مانند تشکیل شده است.

ساحل صدف از دیدنی های شهر آستارا است

نشانی ساحل صدف در آستارا

ساحل صدف در هفت کیلومتری جنوب آستارا و در مسیر جاده آستارا-تالش واقع شده است و در فصل تابستان به یکی از بهترین مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی آستارا تبدیل می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به قلعه رودخان

 

ساحل صدف با وسعت ۱۷ هکتار، این ساحل در نزدیکی منطقه حفاظت شده لوندویل قرار دارد. آلاچیق، استراحتگاه سنتی، بوفه، فروشگاه، دوش آب شیرین جهت استحمام شناگران و سرویس بهداشتی از امکانات ساحل صدف هستند.

چشمه آب گرم علی داشی در نزدیکی آستارا

چشمه آب گرم علی داشی را از دست ندهید

چشمه آب‌گرم علی داشی یا «مشه‌سویی» یکی از ده‌ها چشمه استان سرسبز گیلان است که در دل کوه‌های تالش می‌جوشد. آب‌گرم طبیعی علی داشی، یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب برانگیزترین جلوه‌های طبیعی گیلان، مقصدی زیبا و سحرانگیز برای گردشگران و بیماران بومی و غیربومی کشور است.

 

مدیر این مجموعه به همشهری می‌گوید: این آب‌گرم در روستای سرسبز گیلده در فاصله 30 کیلومتری آستارا در غرب این شهر قرار گرفته و به دلیل نزدیکی به جاده اصلی از سمت آستارا و گردنه حیران و واقع شدن در یک محیط ییلاقی و خوش‌منظره رونق بسیاری دارد و هر سال پذیرای گردشگران زیادی است.

 

او با بیان این‌که چشمه آب‌گرم علی داشی در پای یک پرتگاه سنگی در محلی به نام علی داشی و بالای دره گیله ده واقع شده‌ و خواص درمانی آن بسیار معروف است،‌ می‌افزاید: دردهایی همچون درد مفاصل (روماتیسم) چشم‌درد، دل‌درد، کمر‌درد، رفع باد و قولنج و تقویت اعصاب در این چشمه درمان می‌شود. علاوه بر خاصیت درمانی، به دلیل واقع شدن در یک محیط ییلاقی و خوش‌منظر و خوش آب‌وهوا از ویژگی توریستی و تفریحی خاصی برخوردار است.

از بهشت کاکتوس‌ های آستارا دیدن کنید

از بهشت کاکتوس‌ های آستارا دیدن کنید

بهشت کاکتوس‌ ها در آستارا و در خیابان فارابی، کوی نهم قرار دارد که با هزار متر مربع وسعت و وجود ۲ هزار و ۲۰۰ گونه انواع کاکتوس‌های کمیاب، سالانه میزبان گردشگران، محققان و دانشجویان رشته کشاورزی از داخل و کشورهای خارجی از جمله جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه، آلمان و عراق است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به چمخاله

 

کهنسال ترین کاکتوس این باغ ۵۵ سال داشته و نامش آشینو کاکتوس خار زرد است که در بزرگ‌ترین گلخانه کاکتوس در خاورمیانه و ایران و در نمایشگاه بهشت کاکتوس‌ها در آستارا نگهداری می‌شود.

 

در این گلخانه کاکتوسی ،۲ هزار و ۲۰۰ گونه کاکتوس از کشورهای آمریکای جنوبی اعم از مکزیک و آرژانتین و بیش از ۵۰۰ کاکتوس پیوندی وجود دارد. از جمله دیدنی‌های چشم‌نواز این مجموعه، کاکتوس‌های پیوندی است که از نظر تنوع رنگ بیش از ۲۰۰ نوع بوده و نظیر آنها در طبیعت یافت نمی‌شود. کاکتوس آشینو خار زرد که ۱۵۰ کیلوگرم وزن و ۵۵ سانتی متر ارتفاع دارد، از نوع و نژاد مکزیکی بوده و در گلدان بزرگی به طول یک متر نگهداری می‏‌شود.

 

بسیاری از کاکتوس‌های موجود در بهشت کاکتوس‌های آستارا همانند اپیتالانسن‌ها، اورئو سفالو سریوس‌ها و نوتو کاکتوس‌ها از نوع کاکتوس‌های کمیاب هستند که نظیر برخی از آنها حتی در ایران و خاورمیانه نیز وجود ندارد. به باغ کاکتوس‌های خاردار کمیاب و گران‌قیمت آستارا در سال ۱۳۸۹ به دلیل پیش‌روی آب دریای خزر و وارد شدن آب شور به داخل گلخانه خسارت بسیاری وارد شد و یکی کهنسال‌ترین کاکتوس‌های خاورمیانه در آن سال و در سن ۶۴ سالگی از بین رفت

در سفر به آستارا به گردنه حیران بروید

سفر به گردنه حیران

گردنه حیران معروف‌ترین گردنه ایران است که به دو دلیل شهرت زیادی دارد؛ یکی پیچ‌وخم‌های خطرناک و مه‌آلودش و دیگری زیبایی خیره‌کننده‌اش. گردنه حیران یکی از تماشایی‌ترین جاده‌های ایران محسوب می‌شود که یک سمت آن مشرف به کوه است و سمت دیگر آن رو به دره‌ای با چشم‌انداز فوق‌العاده قرار گرفته است. روستاهای زیادی در مسیر این گردنه قرار دارند و دشت‌ها، چمنزارها و جنگل‌های اطراف آن جلوه‌های طبیعی خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده‌اند. در گردنه حیران می‌توانید از دهکده گردشگری حیران نیز دیدن کنید و از امکانات تفریحات هیجانی آن مانند تله کابین حیران، کارتینگ، سورتمه، زیپ لاین و ترامپولین لذت ببرید.

 

گردنه حیران در میانه جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و بخش‌هایی از آن در نقطه مرزی ایران و آذربایجان واقع شده است.

 

قله اسپیناس در آستارا

قله اسپیناس مرتفع‌ترین کوه در جغرافیای منطقه آستارا است که حدود ۲ هزار و ۱۰۵ متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد.

 

رشته کوه اسپیناس پشت تالاب استیل قرارگرفته وآبشارلاتون نیز از دامنه‌های آن سرچشمه می‌گیرند.

 

راهنما: سفری بی‌نظیر؛ از قلعه رودخان تا ماسال

 

این قله رفیع در ۱۷ کیلومتری شرق شهر لوندویل آستارا قرار دارد و آبشار معروف «لاتون» از آن سرچشمه می‌گیرد.

آدرس روستای کوته کومه در شهر آستارا

آدرس روستای کوته کومه

روستای کوته کومه، ناخودآگاه ذهن‌ها به سوی تنهاترین آبگرم طبیعی جنگلی کشور و آبشار ۱۰۵ متری «لاتون» که با توجه به سرریز عمودی آن بلندترین آبشار کشور محسوب می‌گردد، منعطف می‌شود.

 

این روستای زیبا در استان گیلان ۹ کیلومتری شهر لوندویل واقع شده است. روستایی است کوچک با حدود ۲۰ خانه روستایی با مردمانی تالشی و اهل تسنن.مردم روستا عمدتاً در محل به زبان تالشی سخن می‌گویند. به زبانهای ترکی و فارسی آشنایی کاملی دارند.

 

عمده شهرت این روستا بدلیل وجود آبشار لاتون بلندترین آبشاراستان گیلان است . دیگر مکان مشهور این روستا آبگرم کوته کومه است .آبگرمی است کوچک که در خود روستا واقع شده است .

 

قسمتی از درآمد اهالی این روستا از طریق اجاره خانه‌هایشان به گردشگرانی که برای صعود به آبشار لاتون به روستایشان آمده اند تامین می‌شود.

 

اکثر کوهنوردان، طبیعت دوستان داخلی و توریست‌های بین المللی به خوبی روستای کوهستانی کوته کومه در جنوب غربی بندر مرزی آستارا را می‌شناسند و با ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی همچون آبشارهای متعدد و حوضچه‌های صخره ای و آثار تاریخی همچون قلعه، گورستان قدیمی و آسیاب قدیمی آسیه شوان آشنا هستند.

 

گردشگران پس از عزیمت به این روستا جذب زیبایی‌های خدادادی آن می‌شوند .

 

فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود ۶کیلومتر است که در زمان طی این مسیر، ارتفاع به طور تدریجی ۷۵۰ متر افزایش پیدا می‌کند.

 

در این مسیر، باید از تپه‌ها و آبشارهای کوچکی بگذرید که عبور از آنها نیاز به آمادگی بدنی کافی دارد.

 

بنابراین توصیه می‌کنیم چند بار در مسیر توقف کرده و تجدید قوا کنید. در مسیر صعودتان به یک روستای قدیمی متروکه هم برمی خورید که آسیو شوان نام دارد. آسیو در زبان تالشی به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است.

 

بهترین فصل سفر به این منطقه اوایل بهار یا اواخر زمستان است که آب و هوای منطقه معتدل بوده و رطوبت کمتر اذیتتان خواهد کرد.

 

با این حال، توصیه می‌کنیم این مسیر را حتما با یک گروه حرفه ای طبیعت گردی یا کوهنوردی طی کنید تا دچار مشکلات پیش بینی نشده نشوید.

پارک جنگلی بی بی یانلو بسیار دیدنی است

پارک جنگلی بی بی یانلو بسیار دیدنی است

پارک جنگلی بی بی یانلو به عنوان یکی از ۶۱ منطقه نمونه گردشگری استان گیلان انتخاب شده است. این جنگل با وسعت ۱۵۱۲ هکتار نه تنها از لحاظ گردشگری بلکه به عنوان یکی از زیستگاه های با ارزش شمال ایران قابل توجه است. این پارک جنگلی قسمتی از جنگل های هیرکانی غرب کشور است.

 

در پارک جنگلی بی بی یانلو انواع گونه‌های جنگلی از قبیل بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، لرگ، خرمندی، داغداغان، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی، شب خسب، ون و بارانک به چشم می‌خورد.

 

این پارک جنگلی در ۵ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده اردبیل به آستارا قرار دارد.

 

گردشگری: آدرس آکواریوم بندر انزلی

 

ویژگی های بدیع و چشم نواز پارک جنگلی بی بی یانلو محدود به پوشش گیاهی و زیستگاه جانوری آن نیست، قله های مرتفع این جنگل و ناهمواری های ویژه این منطقه آن را به پارک جنگلی زیبا و تمام عیار تبدیل کرده است.

 

پناهگاه حیات وحش آستارا

اگر می‌خواهید از حیوانات در محیط واقعی زندگی‌شان دیدن کنید، بهتر است سری به پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا بزنید. منطقه‌ای حفاظت‌شده در کرانه دریای خزر که بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد و جاده شمال به جنوب رشت-آستارا (بلوار امام رضا) از میانه آن عبور می‌کند. تالاب استیل بخشی از این پناهگاه حیات‌وحش است و گونه‌های مختلف حیوانی و گیاهی مانند انواع اردک، روباه، گراز، سمور آبی، قوی فریادکش، حواصیل، گورکن، شغال، تمشک وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل، انار وحشی و غیره در آن به چشم می‌خورد.

 

تالاب استیل کجای آستارا است

تالاب استیل در ۷ کیلومتری شهر آستارا ، حاشیه جاده رشت به آستار از تالاب های آب شیرین و دائمی ایران است که اکنون به عنوان منطقه شکار ممنوع استیل، تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد. این تالاب به دلیل مجاورت با روستای عباس آباد آستارا، به نام تالاب استیل عباس آباد نیز شناخته می شود. تالاب استیل به دلیل برخورداری از امتیازات فراوان از جمله امنیت نسبی و کمی عمق آب هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر است.

 

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم ‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان می ‌شود. ضلع‌ غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌ های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌ های مهم تلقی می ‌شود.

 

این منطقه در مهر ماه سال ۱۳۸۱ توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در فروردین سال ۱۳۸۷ به مدت پنج سال دیگر نیز مورد تمدید قرار گرفت.

 

چگونه به آبشار لاتون برویم

آبشارهای ایران اگرچه از نظر ارتفاع قابل رقابت با آبشارهای بلند جهان نیستند ولی علاوه بر بلندی، شاخصه های دیگری نیز مانند عرض آبشار، حجم آب خروجی آبشار، یکپارچه یا چند پله ای بودن آبشار و همچنین عواملی محیطی دیگری چون اقلیم منطقه و جاذبه های طبیعی اطراف آبشار و همینطور باورهای اهالی بومی نیز می تواند در شهرت آنها موثر باشند. تاکنون مطالعه دقیق و جامعی در مورد ارتفاع آبشارهای مهم ایران صورت نگرفته ولی با توجه به تجربیات متخصصین طبیعت گردی و نظرات اهل فن، می توان آبشار لاتون آستارا را با ارتفاع 105 متر بلندترین آبشار ایران دانست، بعد از آن، آبشارهای وروار و سرنکوه در کوه های جبال بارز کرمان با ارتفاعی حدود 100 متر و آبشارهای شوی در سالن کوه دزفول و پیران کرمانشاه واقع در منطقه ریجاب با ارتفاعی بالغ بر 80 متر قرار دارند.

 

آبشار لاتون با طول و عرض جغرافیایی 38 درجه و 19 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 43 دقیقه طول شرقی در شهرستان آستارا، شهر لوندویل و روستای کوته کومه واقع شده است. آبشاری به ارتفاع تقریبی 105 متر که از محل ریزش آن تا مکانی که آب آن به جریان رونده مبدل می شود نیز دارای دو پله بلند دیگر می باشد. حجم آب ریزشی آبشار در ماههای مختلف سال متغیر است ولی به طور دایمی در تمام فصول در جریان است.

 

آدرس: 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل، ر روستای کوته کومه. فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود 6 کیلومتر است

 

از لوند ویل یک راه فرعی آسفالته به طرف روستای کوته‌کومه وجود دارد که بعد از یک ربع شما را به این روستا می رساند. اما از آن به بعد باید به پاهایتان اتکا کنید تا بعد از سه ساعت پیاده روی از میان جنگل ها، صدای آبشار را بشنوید.

 

دیدنی‌های دیگر شهر آستارا

روستا دربند، باغ چای عباس آباد، کوه شنیدان، رود قره‌سو، رود چلوند، رود دربند، روستا سیبلی، تالاب آق و روستا کانرود، باغ پرندگان، مدرسه حکیم نظامی، پارک ساحلی شریعتی (مخیری)، بقعه‌های آقا سید علی کیا، شیخ تاج الدین محمد خیوی و پیرقطب الدین، باغ ملی آستارا، قطعه تک آغاج و قلعه شیندان از دیدنی های دیگر این شهر استان گیلان است.

 

منابع: سیری در ایران – تریپ یار – ایسکانیوز – ایسنا- علی بابا – هومسا- همشهری- مهر

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.