2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
زیباترین روستاها و جاهای دیدنی سیاهکل و دیلمان کجاست

زیباترین روستاها و جاهای دیدنی سیاهکل و دیلمان کجاست

اگر به سیاهکل سفر کردید حتما باید برای رفتن به دیلمان نیز وقت بگذارید. راهنمای کامل سفر به این منطقه زیبا را اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -شهرستان سیاهکل یکی از زیباترین شهرستان های استان گیلان است که قطعا از سفر به آنجا و تماشای دیدنی ها و گشت و گذار در روستاهای بی نظیرش لذت خواهید برد. در سفر به سیاهکل حتما باید به دیلمان هم بروید و هم از طبیعت و آب و هوا مشعوف شوید و هم از دیدن مکان های تاریخی.

سیاهکل در کجای استان گیلان است

سیاهکل در کجا واقع شده است

شهرستان سیاهکل از شمال به شهرستان‌های لاهیجان و آستانه اشرفیه و از شرق به شهرستان‌های لنگرود، رودسر و املش و از جنوب به شهرستان رودبار و منطقه الموت و از غرب به شهرستان رشت محدود است. جمعیت شهرستان سیاهکل بر اساس آخرین سرشماری عمومی کشور در سال 1390 بالغ بر 47000 نفر بوده است.

 

مساحت این شهرستان 972 کیلومترمربع است و در خود دو شهر سیاهکل و دیلمان و 247 روستا را در دو بخش مرکزی و دیلمان و پنج دهستان توتکی، مالفجان، خرارود، دیلمان و پیرکوه جای داده است.

 

نام گیلکی سیاهکل بدان‌گونه که مردمش تلفظ می‌کنند سی کَل است. سی به معنی صخره بزرگ و کوه با شیب تند است و کل به معنی آبادی و در واقع نام سیاهکل به معنی آبادی کنار کوه با شیب تند است.

فاصله سیاهکل تا دیلمان را روی نقشه ببینید

جاده سیاهکل به دیلمان

طول جاده سیاهکل به بخش کوهستانی دیلمان ۴۵کیلومتر است که با آغاز بارش برف این محور مسدود شد  و سقوط بهمن نیز برخطرات آن افزوده است.

 

دیلمان خاستگاه یکی از قدرتمندترین سلسه‌های حکومتی ایران به نام آل بویه است، که حتی توانستند بغداد را نیز به تصرف در آوردند این سرزمین که به عنوان پناهگاه شیعیان مشهور بوده، دانشمندان زیادی را نیز به جامعه ایرانی تحویل داده است که  هم اکنون نیز تجانس قومی خود را حفظ کرده اند.

 

بیشتر بخوانید: چرا و چگونه به سوباتان سفر کنیم؟

 

دیلمان آب و هوای آن ییلاقی و در فصل‌های گرم خنک است. بنابراین سفر به این منطقه در تابستان دلپذیرتر و در خرداد نیز دشت‌های شقایق این منطقه دیدنی است.

سیاهکل چه روستاهای دیدنی دارد

آبشار لونک؛ از دیدنی های سیاهکل

اگر می‌خواهید بدون هیچ خستگی و پیاده‌روی طولانی به یک آبشار برسید، لونک بهترین گزینه است، زیرا این آبشار در منطقه جنگلی و کنار جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان قرار دارد.  این آبشار دوقلو و در بهار و پاییز  پرآب است. 

 

پارک و استخر مصنوعی پاشوران درسیاهکل

پارک و استخر پاشوران در ورودی شهر سیاهکل از سمت «بازکیاگوراب» قرار دارد.  اطراف این پارک با انواع مجسمه‌ها مانند مجسمه شیرهای سنگی و بز کوهی تزیین شده است.

 

به روستای اسپیلی بروید

اسپیلی از روستاهای بخش دیلمان است. اسپیلی در ارتفاعی بالاتر از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای آن کوهستانی و بسیار مطبوع است. وجود کشتزار، جنگل و چمنزار چشم‌انداز  ویژه‌ای به این منطقه داده‌ است.

جاده سیاهکل به دیلمان بسیار دیدنی است

روستای ملومه دیدنی است

ملومه از روستاهای بخش دیلمان است که چشمه‌های فراوانی دارد. برای رسیدن به این روستا باید از مناطق جنگلی دیلمان عبور کنید تا به ماکلاش برسید. همچنین این روستا غارهای متعدد و منظره طبیعی چشم‌نوازی دارد.

 

راهنمای سفر: روستای شامیلرزان کجا است و چه دیدنی‌هایی دارد

 

به بازار آسیابر بروید

بازار آسیابر در روستای تاریخی ۳ هزار و ۵۰۰ساله آسیابر دیلمان قرار دارد که یکی از مهم‌ترین بازارهای تاریخی و سنتی گیلان است. مغازه‌های سنتی بسیاری در این بازار تاریخی وجود دارد. حمام قدیمی مربوط به دوره صفویه، گورستان‌ها و قنات تاریخی نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری آسیابر هستند. 

با جاهای تاریخی و دیدنی سیاهکل آشنا شوید

جاذبه‌های تاریخی سیاهکل

بنای امام زاده ابوالحسن

این بنا در محلی به نام گرده کول و در یک کیلومتری شرق روستای کمنی از توابع دهستان پیرکوه شهرستان سیاهکل قرار دارد.

 

حمام تاریخی میربلوک دیلمان

حمام تاریخی میربلوک در ابتدای بافت شهری دیلمان در کنار کوچه میراث فرهنگی و قبل از میدان اصلی شهر قرار دارد. سقف این حمام سه گنبد دارد و گنبدها با شیشه‌های نورگیر مشبک پوشانده شده‌اند. این بنا به دورهٔ صفوی برمی‌گردد. 

 

قلعه گرماور

قلعه و برج گرماور مربوط به پیش از اسلام و در روستای گرماور دیلمان واقع شده است. این قلعه به ثبت ملی نیز رسیده است. قلعه گرماور از یک سمت  به دره منتهی می شود و از سمت دیگر نیز خندقی با ابعاد ۲ در ۱۳ متر دارد.

 

کاروان سرای تی تی

کاروان سرای تی تی بر ساحل رودخانه ی شیم رود و در محل تلاقی دو رودخانه ی شیم رود و باباکوه ، در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتاً بلند و سرسبز قرار دارد .

 

خانه عضدی

خانه عضدی سیاهکل بنایی دو طبقه است و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. سقف این بنا به‌صورت شیروانی و سفال‌پوش است و گچ‌بری‌های بسیار زیبایی در نمای بیرونی دارد، این بنای تاریخی که متناسب با معماری سنتی گیلانی ساخته شده در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده‌است. 

 

حمام دیلمان

این حمام در منطقه کوهستانی و اقلیم سرد منطقه و در داخل بافت مرکزی شهر دیلمان قرار دارد،  این بنا دارای ساختار ساده و بی پیرایه است و بیشترین سعی معمار آن در جهت استحکام و عوامل کاربردی آن بوده است.

 

منابع: همشهری – تسنیم- سازمان زمین شناسی

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.