2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
جاده سیاهکل به دیلمان؛ سفری خیال انگیز

جاده سیاهکل به دیلمان؛ سفری خیال انگیز

جاده سیاهکل به دیلمان همیشه دیدنی است و سفر به آنجا لذت بخش خواهد بود اما در پاییز این جاده جنگلی جلوه ای دیگر دارد.

دوات آنلاین -پاییز را پادشاه فصل‌ها نامیده‌اند و دلیل آن چیزی جز طبیعت هزار‌و‌یک‌رنگ آن نیست. در این روزهای سرد پاییزی که شاید تب و تاب سفر رفتن درحال فروکش کردن باشد، برای بعضی‌ها فصل سفر تازه آغاز شده و در حال تدارک بار‌و‌بنه هستند. این آدم‌ها به‌دنبال سفرهای متداول و مرسوم نیستند، بلکه ماجراجویی و همزیستی با طبیعت در فصلی که رنگ‌ها پادشاهی می‌کنند هدف این افراد است؛ خود را به جاده می‌سپارند و غرق می‌شوند در میان کوه و جنگل و دریا. جاده‌های جنگلی نخستین مقصد دوستداران فصل پاییز است؛ چرا‌که طیف گسترده رنگ و صدای باد در میان رقص برگ‌های سرگردان، چشم هر جنبنده‌ای را مبهوت می‌کند و می‌توان ساعت‌ها این صحنه‌ها را به نظاره نشست و پلک هم نزد. روزنامه همشهری در این گزارش سری به جاده زیبا و جنگلی سیاهکل - دیلمان در استان گیلان زده‌ که در فصل پاییز زیبایی آن غیرقابل‌ وصف است.

جاده سیاهکل به دیلمان بسیار دیدنی است

سیاهکل به دیلمان؛ مسیری همیشگی

در گذشته مردم دیلمان از این مسیر برای ییلاق و قشلاق استفاده می‌کردند. در اوایل فصل پاییز عشایری ‌به منطقه دیلمان کوچ کرده بودند کم‌کم به سمت سیاهکل باز می‌گشتند و پس از سپری کردن زمستان، با آغاز دوباره بهار رهسپار ییلاقات دیلمان می‌شدند اما نزدیک به 150سال است که مردم آن منطقه تصمیم گرفته‌اند تا در همان منطقه بمانند و این آغازی شد برای رفت‌وآمد دائمی مردم شهر سیاهکل به دیلمان که از میان جنگل‌های سرسبز و زیبای این منطقه می‌گذرد.

 

با افزایش عبور و مرورها کم‌کم این مسیر توسعه پیدا کرد و راهداری‌ها به فکر مناسب‌سازی آن افتادند و تا به امروز که به یک جاده استاندارد تبدیل شده است روند این تغییرات ادامه داشته است.

راهنمای سفر به جاده سیاهکل دیلمان را بخوانید

مسیر سبز و زرد پاییزی

این مسیر جذاب که از شهر سیاهکل شروع و تا منطقه اسپیلی و دیلمان ادامه پیدا می‌کند 45کیلومتر مسافت دارد و همانند باقی مسیرهای کوهستانی حداقل دوبرابر زمان عادی برای گذر از این مسیر به زمان احتیاج دارید.

 

بیشتر بخوانید: آدرس جاهای دیدنی آستارا

 

به شهر دیلمان که می‌رسید، ارتفاع‌تان از سطح دریا حدود 2هزار متر است، پس درنظر داشته باشید که این جاده پرپیچ‌وخم کاملاً شیب‌دار است و خودتان و وسیله نقلیه همراه‌تان را آماده مقابله با سختی‌های پیش‌رو کنید.

 

هر زمان که برنامه سفر به این جاده جنگلی زیبا را داشتید، زمان‌تان را مدیریت کنید تا بتوانید در مسیر از زیبایی‌های کم‌نظیرش حداکثر استفاده را ببرید. در پس هر پیچ از جاده صحنه‌ای زیبا منتظر شماست تا بر زیبایی منظره قبلی بیفزاید.

 

جنگل‌های رنگارنگ در مسیر سیاهکل به دیلمان

بی‌راه نیست اگر بگوییم مسیر سیاهکل به دیلمان یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. تا با چشم خودتان نبینید پی به این همه شکوه و عظمت نخواهید برد. از همان ابتدای راه متوجه خواهید شد که پا در چه جاده‌ای گذاشته‌اید و قرار است با چه شگفتی‌هایی روبه‌رو شوید. این مسیر در همه فصل‌ها زیباست و در فصل پاییز هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

 

راهنمای سفر: دیدنی های پارک جنگلی گیسوم

 

غالباً درختان با شروع فصل پاییز شروع به تغییر‌رنگ می‌کنند و معمولاً رنگ زرد غالب است اما جنگل‌های سیاهکل با توجه به تنوع گونه درختی و گیاهی‌ای که دارد در این فصل منظره‌ای متفاوت را خلق می‌کند. شما با تنوع وسیعی از رنگ‌ها روبه‌رو می‌شوید که هر کدام از خانواده رنگ‌ها، خود از طیف وسیعی رنگ تشکیل می‌شود.

از دیدنی های جاده سیاهکل دیلمان لذت ببرید

دیدنی‌های سیاهکل به دیلمان

جای‌جای این مسیر پر شده از زیبایی‌های چشم‌نوازی که هر قدمی که برمی‌دارید خاطره‌ای را برای شما می‌سازد و ماندگار می‌شود. در این سفر از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی که در مسیر رسیدن به شهر دیلمان وجود دارد به‌هیچ‌عنوان غافل نشوید و حتی برای دقایقی هر چند کوتاه از آنها دیدن کنید.

 

اولین جاذبه طبیعی که بیشتر مسافران و حتی بومیان منطقه به این مکان سفر می‌کنند و ساعت‌ها در کنار آن به آرامش می‌نشینند، آبشار لونک است. این آبشار دوقلو که بلندترین قسمت آن 6متر ارتفاع دارد از به هم‌ پیوستن 2آبراه تشکیل می‌شود که با برخورد روی صخره‌های زیرین و پیچیده‌شدن صدای آب در میان درختان برای چند دقیقه مدهوش‌تان می‌کند.

 

سفر به کاروانسرای تی‌تی

یکی دیگر از جاذبه‌های زیبا و منحصر‌به‌فرد این مسیر، کاروانسرای تی‌تی است. این مکان تاریخی که بیش از 600سال قدمت برای آن تخمین زده‌اند در طول سالیان گذشته لوکیشن بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی در شمال کشور بوده است و کارگردان‌ها سعی داشته‌اند تا از این طریق، فرهنگ غنی و عمق تاریخی مردم آن منطقه را به نمایش بگذارند.

 

معرفی: جاهای دیدنی لنگرود از کوه تا دریا

 

چنانچه هوس کردید در میان راه کمی در جنگل پیاده‌روی کنید، حواستان باشد که از کیلومتر 8جاده رد نشوید. در این نقطه از مسیر، جنگل زیبای لاریخانی جا خوش کرده است که قدم زدن در آن هوش از سرتان خواهد پراند. درختان در‌هم‌تنیده همراه با پستی و بلندی‌هایی که از ریشه درختان و سنگ‌ها آن را پدید آورده‌اند، قطعاً تصاویر بی‌نظیری را خلق کرده است.

 

اگر در این جنگل کمی خوش‌شانس باشید، اسب‌های وحشی و برخی پرنده‌های خوش‌صدا و خاص را هم مشاهده خواهید کرد. اگر در منطقه اسپیلی و شهر دیلمان اقامت داشتید، با طی کردن مسافت کمی می‌توانید به تماشای جنگل ابر بنشینید، البته اگر کمی هم خوش‌شانس باشید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.