2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
کاروانسرای تی تی سیاهکل؛ تاریخچه، آدرس و هر آنچه باید بدانید

کاروانسرای تی تی سیاهکل؛ تاریخچه، آدرس و هر آنچه باید بدانید

اگر قصد دارید به منطقه سیاهکل سفر کنید حتما به کاروانسرای تی تی هم بروید. گشت و گذار در این مکان تاریخی بسیار هیجان انگیز است.

دوات آنلاین -تی تی به معنی شکوفه نام کاروانسرایی در فاصله حدوداً ۸ کیلومتری سیاهکل در استان گیلان است که بسیار تماشایی است و مسافران زیادی به آنجا می‌روند. در این منطقه هم می‌وان از طبیعت لذت برد و هم بنایی تاریخی را دید. این کاروانسرای عمه تی تی در سال ۱۳۷۵ به عنوان اثر ملی ایران ثبت شد.

کاروانسرای تی تی سیاهکل چه تاریخچه ای دارد

تاریخچه کاروانسرای عمه تی تی

تی تی در زبا گیلکی به معنی شکوفه است. کاروانسرای تی تی یکی از دو کارونسرایی در استان گیلان محسوب می‌شود که بنای خشتی دارد و به حکومت محلی سادات آل کیا نسبت داده می‌شود. البته درباره ساخت این کارونسرا دو روایت وجود دارد.

کاروانسرای تی تی سیاهکل بسیار دیدنی است

در روایت اول وقتی تی تی خانم که عمه یکی از شاهان سلسله صفوی بود، تصمیم گرفت کاروانسرای زیبایی به نام خود در منطقه سیاهکل بنا کند، نمی دانست سال ها بعد چیزی حدود 500 یا 600 سال بعد این کاروانسرا می شود محلی برای جذب گردشگرانی از سراسر ایران. این  شاید اولین قدم برای ساخت یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل بود که به روایتی گفته می شود مسببش زنی بود به نام تی تی.

کارونسرای تی تی سیاهکل شما را به گذشته ها می برد

در روایت دوم گفته می شود؛ این کاروانسرا در زمان حکومت محلی کیایی که در عصر تیموریان بر لاهیجان حکمرانی می کردند، ساخته شد و بعدها توسط حکومت صفویه نابود شد و آثار به جا مانده از آنان به نام دوره  صفویه به ثبت رسیده است.

کارونسرای تی تی سیاهکل از نظر معماری بی نظیر است

با معماری کاروانسرای تی تی آشنا شوید

از ویژگی های معماری بنای کاروانسرای تی تی در سیاهکل می توان به این موارد اشاره کرد که این کاروانسرا از مدل کاروانسراهای برون شهری است که معماری آن بر اساس دارا بودن دو ایوان طراحی شده است.

 

هنگامی که وارد فضای این کاروانسرا شوید، خواهید دید که ورودی بنای این کاروانسرا در ضلع شمالی آن قرار گرفته است. به داخل که وارد می شوید، پس از گذر از فضای ورودی کاروانسرا خواهید دید که فضای هشتی و سپس میانسرا قرار گرفته است.

کارونسرای تی تی یکی از جاذبه های گردشگری سیاهکل است

در ضلع شرقی و غربی فضای هشتی این کاروانسرا از طریق فضاهایی که در وسط آن وجود دارد، به دو اتاق با مساحت ۱۷ مترمربع می رسید که به اصطلاح به آن فضای میانسرا می گویند. مساحت این میانسرا برابر است با ۳۹۸ مترمربع و در وسط آن نیز حوض کوچکی قرار گرفته است.

 

در چهار کنج ساختمان کاروانسرای تی تی در سیاهکل، اتاق مربع شکلی به مساحت ۱۴ مترمربع قرار گرفته و قبل از ورود به اتاق های این کاروانسرا، با یک فضای نیم هشت مواجه می شویم.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به ماسال در استان گیلان

 

به صورت کلی اگر از منظر ریاضی و معماری به ساخت و نقشه این کاروانسرا نگاه کنیم خواهیم دید که در ساخت کاروانسرای تی تی در سیاهکل اصل تقارن در ساخت آن بسیار رعایت شده و در یک کلام، بنا دارای محور تقارن در جهت طولی خود است.

کاروانسرای تی تی سیاهکل از آن مکان هایی است که حتما باید از نزدیک ببینید

آدرس کاروانسرای تی تی

کاروانسرای باستانی تی تی را باید در شهرستان سیاهکل و در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان، بر سر دوراهی رودخانه باباکوه و میثم ‌رود ببینید. جایی درست در ۱۰ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان و بر پای تپه ای نسبتا بلند و سرسبز که در گذشته راه اصلی کاروان رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به چمخاله در استان گیلان

 

برای رفتن به آنجا در ۲۵ کیلومتری شهر لاهیجان و ۷۵ کیلومتری شهر رشت از سمت راست وارد ساحل شیم رود و محل تلاقی آب شیم رود و بابا کوه شوید.

سیاهکل چه دیدنی هایی دارد

به مکان‌های گردشگری دیگر هم بروید

بعد از گردش در حول و حوش کاروانسرای تی تی خانم از آنجا که سیاهکل جاهای دیدنی زیادی دارد خوب است سری هم به برخی از این جاهای زیبا بزنید. کوه درفک، منطقه سرسبز دیلمان و اسپیلی، آبشار لونک، چشمه آب معدنی لاریخانی، منطقه آغوزی، آبشار بابا ولی، غار اسپهبدان، مناطق باستانی قلعه کوتی، کوه پس و حسنی محله، قلعه کوتول شاه، قلعه دیده بانی، روستای گرماور، حمام تاریخی دیلمان، غار لوعلی (زاگام )، پناهگاه سنگی گیلارکش و شلمان همگی از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان سیاهکل هستند که بارها ارزش دیدن دارند.

 

آبشار لونک؛ از دیدنی‌های سیاهکل

برای رفتن به آبشار لونک، باید سیاهکل را 25 کیلومتر به سمت دیلمان طی کنیم و از مسیری که دوطرف آن انبوهی از جنگل های زیبای هیرکانی است بگذریم تا به نگین گردشگری منطقه سیاهکل یعنی همان آبشار لونک رسید.

 

منطقه زیبا و گردشگری لونک با واقع شدنش در دل جنگل و داشتن آبشاری چهارفصل، میزبان مهمانان خارجی از کشورهای اروپایی در همه ایام سال است.

 

آبشار لونک در واقع دو آبشار متوسط است و نام خود را از روستایی به همین نام در 500 متری بالای آبشار گرفته و از کوه های بالای سرخودش سرچشمه می گیرد .

 

اختلاف آبشار تا دره لونک گاه به 100 متر هم می رسد که یکی از زیباترین تصاویر طبیعی را پیش روی هر بیننده ای قرار می دهد.

 

در کنار آبشار لونک رستوران، سرویس بهداشتی و آلاچیق و البته صنایع دستی وجود دارد اما یکی از جذاب ترین جاذبه های انسانی کنار این آبشار زیبا، وجود غرفه عکاسی با لباس محلی است که طرفداران زیادی هم از میان گردشگران دارد .

 

از حمام تاریخی دیلمان دیدن کنید

از دیگر جاذبه های دیدنی و البته تاریخی شهرستان سیاهکل حمام تاریخی دیلمان است. این حمام در دوران حکومت محلی کیایی همزمان با صفویه ساخته شده و حدود 500 سال قدمت دارد. در 50 کیلومتری شهر سیاهکل و درست در بافت شهری دیلمان قرار دارد و طبق کاوش های صورت گرفته از دل خاک بیرون کشیده شده و مرمت شده. این حمام به نام حمام میربلوک هم شهرت دارد چراکه این بنای تاریخی در دوره قاجار توسط میرزا علی اکبر میربلوک از زیر خروارها خاک بیرون کشیده شده و با حمایت مالی و شخصی وی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

 

در گذشته حمام دیلمان برای شست و شو و استحمام اکثر ساکنان دیلمان و کاروانیان و مسافران مورد استفاده قرار می گرفت.

 

این حمام با توجه به موقعیت کوهستانی و اقلیم سرد منطقه ساخته شده و جز بناهایی محسوب می شود که با شرایط خاص کوهستانی طراحی و ساخته شده و به عبارتی بیشترین توجه به مساله آب و هوا و سرما و مقابله با آن معطوف شده است.

 

منبع: ایرنا زندگی

عکس‌ها: ایرنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.