2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين

آبشار لاتون، بلندترین آبشار ایران کجا است و چگونه باید برویم؟

آبشار لاتون 105 متر ارتفاع دارد. همه آنچه درباره ای آبشار شگفت‌انگیز باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-آبشار لاتون و قلعه اسپیناس دو دیدنی هستند که حتما باید برای یک بار هم که شده به تماشایشان بروید. بنابراین باید برای زمان مناسب برنامه‌ریزی کنید و راهی استان گیلان شوید تا مرتفع ترین آبشار ایران را از نزدیک ببینید.

 

برخی معتقدند بلندترین آبشار ایران از نظر ظاهری شبیه بلندترین آبشار استرالیا یعنی والامن است که در جنگل‌های ثبت جهانی گرمسیری کوئینزلند قرار دارد. بلندترین ریزشگاه آن ۳۴۰ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رودخانه هربرت است.

آبشار لاتون در استان گیلان واقع شده است

آبشار لاتون در استان گیلان

آبشار لاتون با ۱۰۵ متر ارتفاع در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان مرزی بندر آستارا در استان گیلان و ۶ کیلومتری روستای کوته کومه شهر لوندویل قرار دارد.

 

از لحاظ ارتفاع، مرتفع ترین آبشار ایران است. علاوه بر آبشار اصلی لاتون ، آبشار دیگری با فاصله ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع داشته و سر ریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و عریض تر است.

آبشار لاتون بلندترین آبشار ایران است

چگونه به آبشار لاتون برویم

برای رسیدن به آبشار لاتون، ابتدا باید به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا بروید. سپس راه فرعی برای جنوب را در پیش گرفته و پس از طی چند کیلومتر به روستای کوته کومه خواهید رسید و بعد از آن باید راه مالرویی به طول تقریبی ۶ کیلو متر را در دل جنگل‌های زیبای منطقه بپیمایید.

از زیبایی های آبشار لاتون لذت ببرید

مسیر آبشار لاتون از روستای زیبای کوته کومه آغاز می شود و تقریباً ۵ ساعت کوهپیمایی دارد. در مسیر آبشار لاتون تپه های جنگلی و رودخانه ای که منبع آن آبشار لاتون است دیده می شود.انتهای مسیر منتهی به آبشار لاتون وخصوصا ما بین دو آبشار ۱۰۵ و ۶۵ متری نیز دارای پرتگاه های خطرناک و مرگباری است.

 

بیشتر بخوانید: دره خزینه استان لرستان؛ چرا و چگونه برویم

 

دراطراف آبشار لاتون درختان آلو ، به ، گلابی ، گردو ، فندق ، سیب وحشی و آلوچه در فصول مختلف سال دیده می شود. از تنوع جانوری اطراف آبشار لاتون نیز می توان به گرگ ، خرس ، جوجه تیغی و راکون اشاره کرد. اسب، گاو و گوسفند را هم مردم ساکن و مهربان اطراف آبشار نگهداری می کنند.

قلعه اسپیناس در نزدیکی آبشار لاتون قرار دارد

قلعه اسپیناس کجا است

این آبشار از دامنه های شرق کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر، خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می شود و با شیب تندی به سمت روستای کوته کومه و شهر لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا + جاهای دیدنی

 

حجم آب آبشار لاتون در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد.

در سفر به آبشار لاتون از قلعه اسپیناس هم دیدن کنید

قلعه ای که بر روی آبشار لاتون قرار دارد همان قلعه اسپیناس است.

اواخر زمستان بهترین زمان سفر به آبشار لاتون است

چه فصلی برای سفر به آبشار لاتون مناسب است

آن منطقه آب و هوایی شرجی و گرم دارد و چون برای رسیدن به آبشار باید پیاده روی کنید حسابی عرق‌تان را در می‌آورد. بنابراین اواخر زمستان یا اوایل بهار را برای سفر به آبشار لاتون انتخاب کنید.

 

منابع: مهر- همشهری

12jav.net

 

آبشار لاتون، بلندترین آبشار ایران کجا است و چگونه باید برویم؟

 

آبشار لاتون، بلندترین آبشار ایران کجا است و چگونه باید برویم؟

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.