2021/10/16
۱۴۰۰ شنبه ۲۴ مهر
دیباچه
معرفی و نقد فیلم بوتاکس؛ خلاصه داستان و بازیگران

معرفی و نقد فیلم بوتاکس؛ خلاصه داستان و بازیگران

فیلم بوتاکس را ببینیم یا نه؟ داستان آن چیست؟ منتقدان درباره آن چه نظری دارند؟ کدام بازیگران در این فیلم بازی کرده اند؟

دوات آنلاین -فیلم بوتاکس فیلمی نیست که بشود آن را نادیده گرفت و ندیده گذاشت. این فیلم اولین تجربه فیلم بلند کارگردانش کاوه مظاهری و تولید مشترک ایران و کانادا است. خلاصه داستان و نقدهایی بر این فیلم در ادامه آمده است.

 

قبل از هر چیز بد نیست اشاره شود مظاهری پیش از این ساخت فیلم‌های کوتاه «موچین»، «سوسک»، «روتوش» و «شهربازی» را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است. از میان فیلم‌های این کارگردان «روتوش» را می‌توان یکی از پرافتخارترین فیلم‌های کوتاه ایران در عرصه بین المللی دانست..

عکسی از فیلم بوتاکس

خلاصه داستان فیلم بوتاکس

در خلاصه داستان آن آمده است: " دو خواهر به نام‌های اکرم و آذر به همه می‌گویند برادرشان به صورت قاچاق به آلمان رفته و از او خبری ندارند. به مرور این دروغ در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می‌شود تا حدی که روزها را در انتظار برگشتن برادرش از آلمان طی می‌کند. "

 

در «بوتاکس» آذر، خواهر کوچک‌تر که رؤیای پولدار شدن در سر دارد دست به کارهایی می‌زند که قصه را از یک درام خانوادگی به سمت یک تریلر جنایی پیش می‌برد. اما رویاپرداز واقعی فیلم بوتاکس، اکرم، خواهر بزرگ‌تر است که نوعی عقب‌ماندگی ذهنی دارد.

 

داستان در بوتاکس، به شکل سینوسی روایت می‌شود، یعنی در ابتدا از یک درام خانوادگی شروع می‌شود، سپس به یک تریلر جنایی می‌رسد و دوباره با لحنی کاملاً سرد و خونسرد به یک درام تازه باز می‌گردد.

 

کاوه مظاهری کارگردان فیلم سینمایی بوتاکس گفته: این فیلم سینمایی یک کمدی سیاه است که ماجرای یک داستان جنایی است که در یک خانواده رخ می‌دهد، اما رویکرد فیلم چندان رویکرد تراژدی نبوده و بیشتر یک اثر کمدی سیاه است. «بوتاکس» داستان یک قتل خانوادگی است و ماجرای ۲ خواهری است که به اعضای خانواده و دوستان و آشنایان دروغی مبنی بر این می‌گویند که برادرشان ناپدید شده است، البته روایت این فیلم از نگاه یکی از خواهران است که اوتیسم دارد. فضای این فیلم بین واقعیت و خیال قرار دارد و هرچه جلوتر می‌رویم بخش خیالی فیلم بیشتر می‌شود.

عکسی از فیلم بوتاکس

بازیگران فیلم بوتاکس

سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، محسن کیانی و مرتضی خانجانی در این فیلم بازی کرده اند.

 

افتخارات فیلم بوتاکس

این فیلم پیش از این برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول جشنواره جهانی فجر، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه جشنواره تورین و بهترین بازیگر زن (سوسن پرور) از جشنواره تورینو سینه‌فست شده است و منتخب جشنواره شانگهای، بخارست، پکن، بورگاس، لوکزامبورگ و هامبورگ بوده.

عکسی از فیلم بوتاکس

2 نقد بر فیلم بوتاکس

در ادامه نظر دو منتقد را درباره فیلم بوتاکس بخوانید:

عکسی از فیلم بوتاکس

شخصیت پردازی درست و پایان بندی معقول

ایمنا نوشت: ...با آنکه فیلم در لوکیشنی محدود و با تعداد کاراکترهای کم ساخته شده است اما به هیچ وجه کسل کننده نیست و مخاطب به خوبی با آن ارتباط برقرار می‌کند که می‌توان گفت این مساله نتیجه شخصیت پردازی درست و استاندارد است.

 

فیلم در بخش‌های ابتدایی خود، کدهایی به مخاطب می‌دهد تا او را آماده شوک کند. اما قصه اصلی با سقوط عماد (برادر آذر و اکرم که سودای مهاجرت در سر دارد) از پشت بام آغاز می‌شود و در ادامه، روایت کاملاً خونسرد و تکان دهنده کارگردان از مواجهه این دو خواهر با اتفاقی که رخ داده، داستان را شکل می‌گیرد.

 

بوتاکس که عرصه ورود کاوه مظاهری به فیلم بلند است، راوی داستانی با زوایای بیشتری نسبت به فیلم‌های کوتاه اوست. دوربین در کل فیلم به عنوان شاهد و با فاصله از کاراکترها، قابی ایجاد می‌کند که اتفاقات در آن رخ می‌دهد و در اکثر مواقع، فرم تصویری خوبی ایجاد می‌کند؛ به عبارتی می‌توان گفت دوربین در بوتاکس، قاب‌هایی قصه گو می‌سازد.

 

پایان‌بندی بوتاکس، بهترین و معقول ترین پایان برای این داستان سینمایی است که بلوغ کارگردان در پرداختن به داستان را نشان می‌دهد. مظاهری با ایجاد فضایی حساب شده، فیلمنامه دقیق و شخصیت پردازی‌های اصولی و استاندارد و همچنین قاب بندی‌های چشمگیر، فیلمی درست و یکپارچه را از دید شخصیت اصلی آن، اکرم، روایت می‌کند.

 

به نظر می‌رسد بوتاکس نوید ظهور فیلمسازی باهوش و متفاوت در سینمای ایران می‌دهد. تجربه سال‌ها ساخت فیلم کوتاه و مستند کارگردان در سکانس‌های «بوتاکس» به وضوح دیده می‌شود. این فیلم تا کنون در جشنواره‌های مختلف و معتبر جهانی حضور داشته و جوایزی را از آن خود کرده است.

عکسی از فیلم بوتاکس

روایت خاص فیلم بوتاکس

حمیدرضا کاظمی‌پور، عضو انجمن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران در ایرنا نوشت: اساسا آنچه در نگاه اول پس از دیدن فیلم بوتاکس در ذهن شکل می‌گیرد جنس خاص روایت آن است؛ روایتی که به‌رغم مضمون چالش برانگیز آن به‌آرامی شکل می‌گیرد و مخاطب را هیجان‌زده نمی‌کند.

 

فیلم سینمایی بوتاکس اگر چه در یک‌سوم ابتدایی با قتل عماد توسط دو خواهرش می‌تواند شوک بزرگی به مخاطب خود وارد کند و فیلم را در مسیر یک درام جنایی قرار دهد؛ این چنین نمی‌شود و حوادث بعدی داستان نیز به شکلی کاملا مویرگی و دور از جنجال و هیاهو به فیلم تزریق می‌شود.

 

بوتاکس دراقع روایت و ساختاری کاملا چندوجهی دارد در لحظاتی به‌شدت تلخ به نظر می‌رسد و در لحظاتی بسیار شاعرانگی دارد، انگار مرز رویا و واقعیت در هم تنیده شده است، در قسمت‌هایی از فیلم دلت می‌خواهد دروغ‌ها و تضادهای کاراکترهای اصلی فیلم را باور کنی و در لحظاتی با خود می‌گویی اصلا مگر دروغی در کار است!

 

بی‌شک اصلی‌ترین کاراکتر بوتاکس «اکرم» است و اوست که فیلم را به‌خوبی در مرزهای واقعیت، رویا و توهم قَلت می‌دهد، شخصیتی چندوجهی که کمتر حرف می زند، به شدت نگاه می‌کند، با نگاه‌هایش حرف می‌زند و در سکوت عمل می‌کند.

 

«اکرم» محور اصلی و نقطه عطف ساخته کاوه مظاهری است و با اینکه فیلم در لوکیشنی محدود و با تعداد کاراکترهای کم ساخته شده است اثر به هیچ‌گاه کسل کننده نمی‌شود و با روایت فیلم درگیر می‌شوی که این درگیری ناشی از شخصیت‌پردازی خوب داستان فیلم است.

 

نکته بسیار مهمی که در فیلم بوتاکس نمی‌توان از آن چشم پوشید این است که در تولید اثر فیلمساز به شکلی کاملا هوشمندانه نخواسته است که  صرفا روایتی واقع گرایانه از داستان فیلم خود ارائه دهد و از طرف دیگر نیز در دام سینمای شبهه‌روشنفکرانه نیز نیفتاده و مسیر بسیار باریکی که روی آن گام بر می دارد، کاملا  اندیشیده شده است.

 

انتخاب سوسن پرور بازیگری که بیشتر به دلیل بازی در آثار کمدی برای مخاطب شناخته شده است ریسک بزرگی بوده که مظاهری کاملا سربلند از انتخاب خود بیرون آمده و به جرات می‌توان گفت اکرمی که سوسن پرور در بوتاکس خلق کرده است کاملا حرفه ای، بدون حرکت اضافی و شدیدا باورپذیر است. آنقدر که حتی به توهم هایش هم شَک نمی کنی، نگاه های منجمد و خشکش را می پذیری و با عصیان گری هایش همراه می شوی...

 

اکرم در عین تلخی کاملا شیرین از آب آمده است، انگار خود گروتسک است، مَنگ به نظر می‌رسد اما در برابر تحقیر به شدت هوشیار است و واکنش نشان می‌دهد و این ها آن چیزی است که سوسن پرور را در خلق کاراکتر اصلی فیلم موفق نشان داده است.

 

در پایان باید گفت قطعا بوتاکس فیلمی نیست که مخاطب عامِ سینما را به وجد آورد؛ زیرا فرم، ساختارِ روایت و تکنیک آن دور از فرم رایج سینمای مخاطب پسند امروز است اما حرف هایی برای گفتن دارد که نمی توان از کنار آن گذشت.

 

لباس پایزی با سلام
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.