2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
معرفی کامل سریال آتش سرد؛ خلاصه داستان، تعداد قسمت ها و بازیگران

معرفی کامل سریال آتش سرد؛ خلاصه داستان، تعداد قسمت ها و بازیگران

موضوع سریال آتش سرد چیست؟ این سریال در چند قسمت ساخته می شود؟ کدام بازیگران در آن حضور دارند و نقش های اصلی برعهده کدام هنرمندان است؟

دوات آنلاین -سریال آتش سرد که قبلا شب بیدار نام داشت مجموعه جدیدی است که به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه‌کنندگی علی مهام برای شبکه دو تولید می شود. جزییات کامل درباره این سریال و گزارشی از پشت صحنه آن را در ادامه بخوانید.

 

خلاصه داستان سریال آتش سرد

جام جم نوشت: تقابل خیر و شر و قهرمان و ضدقهرمان از مضامین جذاب نمایشی است که اغلب کارگردانان و تهیه‌کننده‌ها برای ساخت فیلم و سریال‌هایشان سراغ آن می‌روند. سریال آتش سرد هم با این مضمون در حال تولید است؛ با این تفاوت که یتیم‌نوازی سوژه اصلی داستان این مجموعه را شکل می‌دهد. به نوعی قیم‌ یک یتیم بودن و مسؤولیت‌هایی که برای طرف مقابل دارد، در این سریال مورد توجه قرار گرفته‌است. حتی به گفته تهیه‌کننده، سعی شده از نگاه مذهبی و اجتماعی به این موضوع پرداخته شود و تلاش شده به این مهم بدون پرگویی و درشت‌نمایی و هنرمندانه توجه شود.

 

علی مهام، تهیه‌کننده در خصوص داستان سریال آتش سرد می‌گوید: قصه در رابطه با دو خانواده است و مفاهیم اخلاقی دارد و درباره خیر و شر است و به مساله قیم و یتیم‌داری می‌پردازد و این‌که کسی مال یتیم را بخورد قبل از این‌که بمیرد در همین دنیا جوابش را پس می‌دهد. حتی این موضوع در قرآن هم آمده‌است.

                                                 

وی درباره شکل‌گیری این مجموعه توضیح می‌دهد: من پیش از این قرار بود درباره مردم سیستان و بلوچستان سریال بسازم اما به دلیل این‌که سریال قبلی‌ام یعنی بازی نقاب‌ها درباره ترکمن‌ها بود و خیلی برای آن سریال اذیت شدم، ترجیح دادم در این زمینه کار نکنم،چون کار کردن درباره قومیت‌ها بسیار سخت است و دوست دارند تمام مسائل شان را در سریال نشان بدهیم. پس از آن می‌خواستم درباره آداب و سنن و افسانه‌های سیستانی‌ها بسازم که به همین دلیل منصرف شدم با این‌که قصه خیلی خوبی بود، چون حساسیت زیادی روی قومیت خود دارند ، کار برای ما سخت تر می‌شد و ترجیح دادم کنار بگذارم. به همین دلیل سراغ فیلمنامه آتش سرد رفتم. چون موضوع خوبی داشت و محسن سرتیپی و همسرش حدود یک سال روی فیلمنامه این سریال کار کرده‌بودند.

عکسی از سریال  آتش سرد

سریال آتش سرد چند قسمت است

رضا ابوفاضلی سال‌هاست در زمینه مستند و تله فیلم فعالیت می‌کند. در مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد هم تجربه کارگردانی داشته اما آتش سرد، نخستین سریال ۳۰قسمتی مستقلی است که می‌سازد. وی در این باره نکاتی را به جام‌جم می‌گوید: اولین و مهم‌ترین دغدغه من همواره این بوده که فیلمنامه خوب به دستم برسد، چون فکر می‌کنم درصد زیادی از کار به فیلمنامه مربوط می‌شود. بنابراین اگر فیلمنامه خوب داشته‌باشی قطعا اتفاقات بهتری می‌توان به وجود آورد. به نظرم در سن و سالی که هستیم اجازه آزمون و خطا نداریم و هر اشتباهی کنیم جبران ناپذیر است. 

 

به همین دلیل مهم‌ترین دغدغه‌ام در کار، فیلمنامه خوب است. البته کارهایی هم که پیش از این ساخته‌ام قصه‌های‌شان را دوست داشتم. چون اگر قصه‌ای را دوست نداشته‌باشم، دغدغه ساختن هم ندارم.

 

قصه سریال آتش سرد به نظرم حرف تازه‌ای داشت و درباره یتیم‌نوازی بود که مساله بسیار مهمی است و مال یتیم خوردن هم جزو گناهان کبیره است. فکر می‌کنم تا به‌حال هم هر کاری ساخته‌ام، تم اجتماعی - مذهبی‌ای داشته که جزو دغدغه‌های من است. قصه این سریال هم چنین ویژگی داشت و من را ترغیب به ساخت آن کرد. به‌خصوص این‌که در این شرایط که مدام خبر اختلاس و از این دست مسائل می‌شنویم، ساخت چنین سریالی ضرورت دارد. از طرفی موضوعی است که کمتر کسی سراغ آن رفته و کمتر سریالی در این‌باره ساخته شده‌است. البته داستان سریال خانوادگی است و در لایه‌های زیرین آن به موضوع یتیم‌نوازی پرداخته شده ‌است.

عکسی از سریال آتش سرد

بازیگران سریال آتش سرد

مهام درباره انتخاب بازیگر سریال آتش سرد هم توضیح می‌دهد: بخش انتخاب بازیگر بی‌نهایت کار سختی بود. هم به دلیل کرونا بعضی از بازیگران ترجیح می‌دهند کار نکنند و هم این‌که نمایش خانگی و دستمزدهایی که به بازیگران پیشنهاد می‌کنند باعث می‌شود با بودجه‌ای که در اختیار داریم پیشنهاد ما را نپذیرند. این در حالی است که اغلب این بازیگران شهرتشان را مدیون تلویزیون هستند. من هم مدیون تلویزیون هستم. بنابراین دست ما خیلی در انتخاب بازیگر بسته بود. با این حال در نهایت بازیگرانی را انتخاب کردیم که برای این نقش‌ها مناسب هستند. از چهره جدید تئاتری هم استفاده نکردیم. به نظرم آنهایی که سالی پنج سریال می‌سازند باید چنین ریسکی کنند. نه من که دو سال یکبار سریال کار می‌کنم. از طرفی ما با معضل انتخاب بازیگر همیشه مواجه هستیم و فقط می‌توانیم با ۲۰تا۲۵ بازیگر کار کنیم. باید تمهیدی اندیشیده شود که از حضور بازیگران توانمند هم در سریال‌ها بتوانیم استفاده کنیم.

 

در این مجموعه بازیگرانی چون پرویز فلاحی پور، عبدالرضا اکبری، فریبا متخصص، شیوا خسومهر، جعفر دهقان، مهدی سلوکی، پویا امینی، سارا احمدیان، بهزاد خداویسی، مریم موسویان، مهسا کرامتی و شاهد احمدلو بازی می‌کنند.

 

ابوفاضلی نیز درباره بازیگران این مجموعه گفت: من از سال ۱۳۵۸ تا به امروز کار می‌کنم و در طول این سال‌ها با اغلب بازیگران همکاری و رفاقت داشته‌ام. البته در ابتدا با بازیگری وارد این عرصه شدم و بعد ساخت فیلم کوتاه، کارگردانی تئاتر، دستیاری و بعد هم کارگردانی. بنابراین برخی دوستان بازیگر را می‌شناختم و رفاقتی هم با آنها داشتم. فکر می‌کنم هر کدام از دوستان بازیگر رگ خوابی دارند که باید آن را پیدا کرد. مثلا عبدالرضا اکبری پیش از این‌که بازیگر شود، کارگردان بود و من برایش در آن سریال بازی کرده‌بودم. یا این‌که شاهد احمدلو از کودکی بازیگر بود و بعد کارگردان شد که حالا در این سریال با ما همکاری می‌کند و خودش هم می‌گوید به خاطر این‌که قصه و نقش را دوست داشت، بازی کرد.

 

ضمن این‌که شاهد با وجود این‌که کارگردان است، وقتی به عنوان بازیگر وارد پروژه‌ای می‌شود، خود را در جایگاه بازیگر در خدمت کار می‌گذارد. من برای انتخاب بازیگران و افرادی که پشت دوربین فعالیت می‌کنند، سراغ افرادی می‌روم که انرژی مثبت در کار دارند. البته توانایی هم مهم است اما انرژی مثبت آنها و اخلاق خوش در کار خیلی مهم است. خوشحالم که دوستان خوبی در این کار دور هم جمع شده‌اند.

عکسی از سریال آتش سرد

پشت صحنه سریال آتش سرد

از آنجا که یکی دو نفر از بازیگران این مجموعه مدتی است به کرونا مبتلا شده‌اند، تغییری در برنامه‌ریزی گروه پیش‌آمده و برای این‌که سریال به‌موقع به آنتن برسد، گروه در حال ضبط سکانس‌های دیگری در لوکیشن‌های مختلف است.

 

ازجمله سالن مرغداری و باغی در اطراف تهران که ما برای گزارش در یک عصر گرم پاییزی به این مکان رفتیم و بعد از کلی پرس‌وجو و گشتن، سرانجام توانستیم این باغ را پیدا کنیم.

 

همراه دستیار تهیه وارد سالن مرغداری شدیم. جایی که گروه در حال ضبط سکانسی از این سریال بودند. سوله بسیار تاریک بود و فقط نور پنجره‌ها به آن می‌تابید. بچه‌های صحنه هم دود درست کرده‌بودند تا فضا باورپذیرتر شود. کارگردان و دستیارش و منشی صحنه در گوشه‌ای مقابل مونیتوری نشسته و فیلمبردار و دوربینش روی ریل تراولینگ در حال حرکت بودند. در این سکانس شاهد احمدلو و دستیارش که مرد جوانی بود، دست‌های یک نفر را به میله‌ها بسته‌بودند و سعی داشتند او را به حرف بیاورند.

 

بوی خاک و دود، فضا را پر کرده‌ بود. به‌قدری‌که حتی با وجود ماسک هم می‌شد این بوها را احساس کرد اما برای این سکانس لازم بود چنین فضایی ایجاد شود. به گفته یکی از عوامل، این گروه از ساعات ابتدایی صبح در این لوکیشن حضور دارند و سکانس‌های این بازیگران را پشت سر هم ضبط می‌کنند. بوم‌من که مرد جوانی است هماهنگ با بازیگران در حال حرکت است و تمام توانش را گذاشته تا بوم صدا را تا جایی بالای سر بازیگران نگه دارد که خارج از قاب دوربین باشد. شاید به همین دلیل است که اغلب بوم‌من‌ها بلندقد هستند.

 

این سکانس که مورد تایید کارگردان قرار می‌گیرد، اعضای گروه همه وسایل را به خارج از سوله و در بخشی از محوطه این باغ منتقل می‌کنند. نمای زیبای زمین سرسبز کشاورزی و اتوبان و اتومبیل‌هایی که به‌سرعت در حال عبور هستند و آسمان صاف و هوای خوب شرایط را برای کار بهتر می‌کند. گرچه با وجود پاییز هوا گرم است اما از هوای پردود و خاک سوله‌ای که چند دقیقه پیش در آن بودیم بهتر است. احمدلو روی تکه‌سنگی می‌نشیند و برای او چای می‌آورند تا هنگام ضبط این سکانس چای در دستش باشد. او در حال مرور دیالوگ‌هایش است. اعضای گروه در گوشه‌ای مستقر می‌شوند و اتومبیل‌های اضافی هم که در قاب دوربین فیلمبردار است به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌شوند. صدابردار هم بین اتومبیل‌ها سایه‌ای پیدا می‌کند و همان‌جا مستقر می‌شود. سروصدای اتومبیل‌ها خللی در کار ایجاد نمی‌کند اما از شانس آنها پرواز‌ها یکی بعد از دیگری مدام باعث توقف کار می‌شود. همین که بازیگر در حال گفتن دیالوگ است، صدابردار از کارگردان می‌خواهد به دلیل صدای هواپیما کات بدهد. کارگردان هم سرش را از زیر چادری که روی مونیتور قرار داده‌اند تا نور آفتاب مانع دید نشود بیرون آورده و کات می‌دهد. بار دیگر برای بازیگر چای می‌آورند. احمدلو برای این سکانس چند بار باید چای بنوشد تا سکانس مورد تایید کارگردان قرار بگیرد.

عکسی از سریال آتش سرد

پرویز فلاحی ‌پور در نقش محسن

پرویز فلاحی‌ پور یکی از بازیگران اصلی سریال آتش سرد است که نقش مردی به نام محسن را بازی می‌کند که در این باره نکاتی را بیان کرد:

 

* درباره نقش محسن که در این سریال بازی می‌کنید توضیح می‌دهید؟

محسن در این سریال صاحب یک گلخانه و در کل آدم معتمدی است. چند سالی هم در جبهه بوده و از ناحیه سر هم جانباز است و موج انفجار در جنگ او را گرفته‌است و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. از طرفی او قیم پسری هست که ماجراهایی را در پی دارد.

 

* شما این اواخر نقش یک قاضی را بازی کردید که بسیار نقش خاص و متفاوتی بود. بنابراین محسن چه ویژگی‌هایی داشت که باعث شد در این سریال ایفای نقش کنید؟

نقش محسن به خاطر حمایت و پشتیبانی که از آن پسری که قیم اوست می‌کند، برای من جالب است. چون اعتقاد دارم چنین آدم‌هایی همان‌طور که در جنگ و جبهه جلوی دشمن ‌ایستادند و اجازه ندادند دشمن به خاک کشورشان تجاوز کند، در جامعه خودمان هم باید از همدیگر حمایت و مراقبت کنند. بنابراین مضمونی که در این سریال داشت و شخصیت محسن باعث شد بازی در این سریال را بپذیرم. چون من کارهای اخلاقی را دوست دارم. فکر می‌کنم مردم هم این داستان‌ها را دوست داشته‌باشند. یعنی جامعه ما سریال‌هایی را که مضمون جوانمردی و اخلاق‌مداری دارد دوست دارند و با آن بهتر ارتباط می‌گیرند. من هم دوست داشتم این نقش را تجربه کنم.

 

* پس دلیل این‌که این اواخر در تلویزیون حضوری پررنگ‌تر دارید فیلمنامه‌هایی است که دوست دارید و پیشنهاد می‌شود؟

قبلا هم پیشنهاد فیلمنامه‌های خوبی را داشتم. اتفاقا در حال حاضر در سریال بی نشان تقریبا چنین نقشی را برای آقای قویدل بازی می‌کنم. البته در آن سریال نقشی که بازی می‌کنم شغل و حرفه‌اش متفاوت از این سریال است و شخصیتی را که بازی می‌کنم هم تفاوت‌هایی با نقش محسن در این سریال دارد اما هر دو نقش‌ها مثبت است و من دوست داشتم بعد از چند نقش منفی که در چند سریال بازی کردم، مدتی هم نقش‌های مثبت را بازی کنم تا در نقش‌های منفی کلیشه نشوم.

 

* همان‌طور که می‌دانید آقای ابوفاضلی اولین سریالی است که به صورت مستقل کارگردانی می‌کند. چطور شد به ایشان اعتماد کردید؟

آقای ابوفاضلی قبلا دستیار کارگردان بود و در برخی کارها با هم همکاری داشتیم. دوستی و رفاقت دیرینه‌ای هم داریم که من به این دلیل به ایشان اعتماد کردم؛ چراکه خیالم راحت بود که کارش را بلد است. امیدوارم این اعتماد در انتها نتیجه خوبی داشته‌باشد.

 

* این‌که فیلمنامه کامل نیست یا بازنویسی می‌شود مشکلی در کار شما ایجاد نمی‌کند؟

به هر حال برای بازیگر مهم است فیلمنامه کامل باشد. فیلمنامه این سریال هم چندین بار بازنویسی شد و تغییراتی را در پی داشت و همین بازیگر را اذیت می‌کند اما من به گروه سازنده اعتماد کردم و امیدوارم خروجی خوبی داشته‌باشد و کار همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم اصطلاحا از آب دربیاید. به هر حال هر نقش و کاری برای خودش تجربه با ارزشی است و به تجربیات بازیگر می‌افزاید.

 

* گویا شما هم در این سریال بیمار شدید و تعدادی دیگر از بازیگران هم درگیر کرونا شدند. همین موضوع چقدر به تمرکز بازیگر لطمه وارد می‌کند؟

به هر حال استرس بیماری سخت است. بنابراین امیدوارم نتیجه کار خوب باشد.ما در این شرایط سخت دست به دست هم دادیم تا سریال خوبی تولید شود.

 

شاهد احمدلو در نقش پویا

شاهد احمدلو نقش مردی به نام پویا را در این سریال بازی می‌کند که در این باره به گفت‌و‌گو نشست:

 

*گویا مدتی است دغدغه‌تان بیشتر بازیگری است تا کارگردانی. دلیل خاصی دارد؟

طبیعتا برای هر بازیگری، مهم‌ترین عنصر یک کار، فیلمنامه و نقش است که البته بازیگری که خودش کارگردان هم هست، نسبت به پیشنهادها سختگیرتر هم می‌شود. من هم از کودکی با بازیگری وارد این حرفه شدم. بنابراین هنوز عاشقانه بازیگری را دوست دارم و هر بار که نقش و فیلمنامه خوبی پیشنهاد می‌شود، می‌پذیرم. این اواخر هم نقش‌ها و فیلمنامه‌هایی که به من پیشنهاد شد، برایم متفاوت و جذاب بود و به همین دلیل بازی کردم.

 

*پس نقش پویا و فیلمنامه این سریال برای‌تان جذاب بود که حضور در آن را پذیرفتید؟

بله. چون من سعی می‌کنم در بازیگری گزیده کار کنم. در این کار هم به این دلیل که آقای ابوفاضلی از دوستان قدیمی بنده است که از کودکی ایشان را می‌شناختم، می‌دانستم از دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان خوب و توانمند سینما و تلویزیون بوده و آشنایی با ایشان داشتم. گرچه با هم همکاری نداشتیم اما یکی از دلایلی که باعث حضورم در این سریال شد، کارگردان آن بود. از طرفی عواملی که در این پروژه حضور دارند، احساس می‌کنم با وجود امکانات محدودی که به نسبت سایر سریال‌ها در شبکه‌های دیگر وجود دارد اما بسیار با عشق و انگیزه کار می‌کنند، برای من این نکته مهم بود. چون می‌دانم وقتی در یک کار انرژی و انگیزه وجود داشته‌باشد، خروجی خوبی هم در پخش خواهد داشت.

 

*توضیح کوتاهی درباره نقش پویا می‌دهید؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باعث شد من در این سریال بازی کنم، تفاوت نقش پویا با کارهای قبلی من بود. من علاقه زیادی به ایفای نقش‌های منفی دارم، به خصوص این‌که آن نقش ابعاد گوناگونی در شخصیتش داشته‌باشد. از طرفی من در سریال‌های قبلی که نقش منفی بازی کردم، آن نقش بیشتر تیپ بود و از این رو من به دنبال نقشی بودم که شخصیت متفاوت و ابعاد گوناگونی داشته‌باشد. پویا این ویژگی را داشت؛ یعنی شخصیتی است که مخاطب دوست دارد. پویا شخصیت منفی منفور نیست و پیچیدگی‌ها و قابلیت‌هایی در بازی دارد که جذاب خواهدبود.

 

*در سریال‌های رهایی و گاندو هم نقش مشابهی بازی کردید. تفاوت این نقش با نقشی که در آن سریال‌ها بازی کردید چیست؟

 من در ان سریال‌ها نقش منفی را به گونه‌ای بازی کرده‌بود که مخاطب او را دوست داشت اما پویا این‌گونه نیست و من هم تلاش می‌کنم آن را به گونه‌ای دیگر بازی کنم. یعنی ابعاد دیگری از انتظارات مخاطب را می‌خواهم برآورده کنم.

 

*آقای ابوفاضلی نخستین تجربه سریال‌سازی‌شان است و شما هم تجربه کارگردانی دارید. بنابراین از تعاملی که با هم داشتید بگویید؟

من به عنوان بازیگر در هر پروژه‌ای فقط در حیطه مسؤولیت و تعهدی که به من داده‌شده  و آن ایفای یک نقش است، نظر و پیشنهادهایم را به کارگردان‌ منتقل می‌کنم که ممکن است بپذیرند یا گاهی هم پذیرفته نشود. در این پروژه هم به همین شکل است. البته به خاطر شناختی که دوستان همواره از من داشتند و من هم همواره با کارگردانانی کار کردم که همدیگر را می‌شناختیم، همیشه تعامل خوبی در کار با هم داشتیم. در این سریال هم دوستی خوبی با آقای ابوفاضلی داریم و من هم تا جایی که امکان دارد و به بازی ام کمک می‌کند و در چارچوب فیلمنامه است، به ایشان نظراتم را منتقل می‌کنم.

 

*پیش‌بینی‌تان از خروجی کار چیست؟ آیا مخاطبان تلویزیون می‌توانند با این سریال ارتباط خوبی برقرار کنند؟

من در پاسخ این سوال به یکی از نظرات استاد بیضایی استناد می‌کنم که می‌گفت: فیلم یا یک اثر نمایشی تا به نمایش درنیاید، هیچ وقت نمی‌توان درباره‌اش قضاوت کرد. چون مخاطبان هستند که قضاوت اصلی را درباره آن اثر نمایشی دارند اما تا جایی که من در جریان این سریال هستم و نوع کارگردانی کار را می‌بینم، به نظرم خروجی خوبی خواهدداشت و مخاطب هم می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و نظرم نسبت به این سریال مثبت است.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.