2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
ریشه شیرین بیان برای چی خوب است؛ از معده و سرفه تا پوست و مو

ریشه شیرین بیان برای چی خوب است؛ از معده و سرفه تا پوست و مو

با مهم ترین خاصیت های شیرین بیان در این مطلب آشنا شوید. این گیاه بسیار پرخاصیت است و از دیرباز از آن برای درمان بیماری های متعدد استفاده می شد.

دوات آنلاین -شیرین بیان از جمله گیاهانی است که در طب سنتی ایران و چین جایگاه ویژه ای دارد و تحقیقات زیادی درباره خواص آن به ویژه برای معده و همچنین پوست و مو و گلودرد انجام شده است. ماده موثر در ریشه شیرین بیان «گلیسرایزین» نام دارد که باعث ایجاد طعم شیرین و البته خواص مختلف این گیاه می شود.

 

شیرین بیان؛ گیاهی پر خاصیت

نعمت‌اله مرادی، متخصص طب سنتی گفت: شیرین‌بیان گیاهی است که از تمام قسمت‌های آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. شیرین ‌بیان گیاهی خودروست که ساقه زیر زمینی و ریشه آن مصرف دارویی دارد، منبع خوبی از انواع ویتامین B و E و مواد معدنی ازجمله پتاسیم و منیزیم است که برای بیماری‌های گوارشی، مراقبت از پوست و درمان افسردگی بسیار مرثر است.

 

وی با اشاره به این‌که عصاره‌ شیرین بیان معمول‌ترین شکل آن است که از آن به‌عنوان شیرین‌کننده در انواع آب‌نبات‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود، عنوان کرد: میزان مصرف عصاره‌ شیرین بیان نباید بیشتر از حد مجاز آن باشد چراکه مصرف بیش از این مقدار موجب بروز عوارض جانبی ناخواسته‌ای می‌شود.

 

این متخصص طب سنتی ادامه داد: به گفته سازمان بهداشت جهانی  میزان توصیه‌شده‌ مصرف ریشه شیرین بیان کمتر از ۷۵ میلی‌گرم در روز است.

ریشه شیرین بیان برای معده چه فایده هایی دارد

خاصیت ریشه شیرین بیان برای معده

بر اساس مطالعات عصاره ریشه شیرین بیان باعث کاهش ریفلاکس، سوزش سردل و ناراحتی های معده می شود. البته این نتایج بر اساس مکمل حاوی عصاره شیرین بیان (نه جوشانده) گزارش شده است.

 

طب سنتی: عرق نسترن برای چی خوب است

 

همچنین عصاره حاوی گلابریدین و گلابرون، که فلاونوئید‌های موجود در ریشه شیرین بیان هستند، در تسکین ناراحتی معده مؤثر است. عصاره باعث کاهش حالت تهوع، درد معده و سوزش سردل می‌شود. عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند باعث ایجاد زخم معده در برخی افراد شود. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره شیرین بیان ممکن است به از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

 

فایده ریشه شیرین بیان برای پوست

ریشه شیرین بیان ممکن است به درمان اگزما کمک کند. اگزما می‌تواند باعث خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و التهاب شود. عصاره ریشه شیرین بیان ممکن است در برابر باکتری‌هایی که می‌توانند پوست را آلوده کنند، مؤثر باشد. براساس یک مطالعه در مجله تحقیقات دارویی ایران این مطالعه نشان داد که فعالیت ضد میکروبی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس وجود دارد که می‌تواند باعث عفونت‌های پوستی مانند سلولیت و فولیکولیت شود. در این مطالعه محققان از عصاره‌هایی از برگ و ریشه گیاه استفاده کردند.

مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن به درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی ناشی از جوش کمک می کند.

 

استفاده از ماسک شیرین بیان به کاهش لکه های پوستی کمک کرده و باعث روشن شدن و سفیدی پوست صورت می شود.

 

ریشه شیرین بیان یکی از بهترین روش های طبیعی برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی محسوب می شود. برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

ریشه شیرین بیان برای پوست و مو بسیار مفید است

استفاده از شیرین بیان برای مو

فلاونوئیدها و فیتو استروژن ها موجود در شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن، به درمان شوره سر کمک می کنند.

 

برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید و برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده در این قسمت‌ها بگذارید.

 

بدانید: درمان نفخ معده با طب سنتی چگونه است

 

برای درست کردن شیرین بیان باید مقدار 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و دریک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد و برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید مقدار 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست آسیاب کرده و در 100 گرم آب ریخته و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

ریشه شیرین بیان برای درمان سرفه خوب است

شیرین بیان برای سرفه و  گلودرد

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و با پاک سازی سیستم تنفسی به درمان گلودرد و سرفه کمک می کند. برای درمان گلو درد و سرفه، بهتر است دمنوش شیرین بیان را یک تکه چوب دارچین و یک بند انگشت زنجبیل تازه تهیه کنید

 

مطالعات نشان می دهند جوشانده یا مکمل ریشه شیرین بیان در بهبود علائم آسم و سایر مشکلات تنفسی و همچنین التیام گلودردهای عفونی موثر است.

 

گلیسیریزین که یکی از ترکیبات مهم موجود در شیرین بیان است به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک زیادی می‌کند. این ترکیب مفید مانع رشد و اثرات بیماری زای اکثر ویروس‌ها می‌شود. امروزه این ماده در ترکیب دارو‌های مربوط به بیماری‌های تنفسی قرار داده می‌شود و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد موثر عمل می‌کند. این گیاه همچنین باعث روان شدن خلط شده و مجاری تنفسی را باز می‌کند. در واقع شیرین بیان ویروس‌هایی که مجاری هوایی را تهدید می‌کنند نابود می‌سازد.

 

خاصیت های دیگر شیرین بیان

به گفته نعمت اله مرادی، متخصص طب سنتی، از شیرین بیان در درمان آفت یا زخم‌های دهانی، حفاظت از کبد، درمان اختلالات معده، کاهش استرس، درمان رماتیسم مفاصل، برطرف‌کردن علائم یائسگی و سندروم پیش از قاعدگی، پیشگیری از سرطان،  کمک به درمان سندروم خستگی مزمن،  تقویت سیستم ایمنی بدن،  درمان بیماری سل، درمان عفونت‌ها، کاهش ابتلا به تصلب شراین، برطرف‌کردن اختلالات تنفسی و تمیزکردن سیستم تنفسی، درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی به ویروس HI، کمک به سم‌زدایی بدن، افزایش باروری زنان، درمان چاقی، مراقبت از پوست، درمان هپاتیت، درمان زخم معده، مراقبت از موها، کاهش افسردگی، کمک به سلامت دهان و دندان،  رفع اختلالات عصبی، افزایش سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد شناختی، جلوگیری از نفروپاتی دیابتی و... استفاده می‌شود.

 

شیرین بیان همچنین به درمان زخم پپتیک کمک می کند. زخم پپتیک ممکن است هر نقطه از انتهای مری تا ابتدای روده باریک را درگیر کرده و علائم دردناکی برای بیمار ایجاد کند. پژوهشگران مشاهده کردند مصرف ریشه شیرین بیان در این بیماران در کاهش علائم بسیار سودمند است و در مواردی مکمل ریشه شیرین بیان از داروی امپرازول نیز بهتر اثر می کند!

 

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش سکنجبین در طب سنتی

 

با توجه به خواص ضد التهابی این گیاه، مطالعات زیادی در زمینه سرطان انجام شده است که نتایج اولیه حاکی از پیشگیری ریشه شیرین بیان از رشد بی رویه سلول های پوست، سینه و پروستات است. در نتیجه ممکن است از بروز این سرطان ها پیشگیری نماید. از طرفی یکی از مهم ترین عوارض شیمی درمانی ایجاد زخم در دهان می باشد. مطالعات نشان می دهند ریشه شیرین بیان برای بهبود و التیام این زخم ها بسیار مفید است.

 

مصرف شیرین بیان در بارداری

زنان باردار نباید مقادیر زیادی شیرین بیان مصرف کنند. یک مطالعه نشان داد که گلیسیریزه موجود در شیرین بیان می‌تواند به مغز در حال رشد جنین آسیب برساند و منجر به مشکلات شناختی بعدا در زندگی شود. یک مطالعه قدیمی نشان داد که مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری می‌تواند منجر به تولد زودرس شود.

نحوه مصرف ریشه شیرین بیان چگونه است

ریشه شیرین بیان را چگونه مصرف کنیم

نوشیدن چای شیرین بیان راهی آسان برای داشتن شیرین بیان در رژیم غذایی است.

 

شیرین بیان به شکل قرص‌های جویدنی، عصاره مایع، کپسول‌ها، پودر و عرق شیرین بیان نیز موجود است.

 

برای درست کردن دم کرده‌ شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

 

برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

 

ریشه شیرین بیان چه ضررهایی دارد

مصرف مقادیر زیاد ریشه شیرین بیان می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. یکی از این موارد افزایش سطح کورتیزول در بدن و به هم خوردن تعادل الکترولیتی است. در نتیجه مصرف مقادیر زیاد این ماده می تواند تعادل پتاسیم در بدن را به هم بزند، باعث افزایش فشار خون شود، ایجاد ضعف عضلانی نماید یا در ریتم و ضربان قلب اختلال ایجاد کند.

 

همچنین در مطالعه ای دیده شد مادرانی که در دوران بارداری مقادیر زیاد ریشه شیرین بیان مصرف کردند احتمال تولد نوزاد با اختلالات مغزی بیشتری داشتند. در نتیجه مصرف این ماده در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

 

ریشه شیرین بیان با داروهای مختلفی نیز تداخل دارد. از جمله این داروها می توان به داروهای درمان پرفشاری خون، داروهای رقیق کننده خون، داروهای کاهش کلسترول و چربی، داروهای دیورتیک و داروهای NSAID اشاره کرد.

 

منابع: دانشگاه علوم پزشکی شیراز- صدا و سیما – ایسنا – همشهری – باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.