2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بهترین زمان برای بارداری زنان چند سالگی است

بهترین زمان برای بارداری زنان چند سالگی است

با ویژگی ها، شرایط و خطرات احتمالی بارداری زنان در سنین مختلف از 20 تا 40 سالگی آشنا شوید.

دوات آنلاین -فکر مادر شدن برای یک زن می‌تواند دلهره‌آور، شیرین یا مخلوطی از هردو باشد. فارغ از شرایط زندگی، این سن و سال است که تاثیر زیادی بر این احساس دارد. این که فرد در اوایل دهه سوم زندگی مادر شود، شرایط روحی و جسمی متفاوتی را با کسی که در دهه چهارم زندگی بچه‌دار خواهدشد تجربه می‌کند. بخشی از این احساس‌های ضد‌و‌نقیض به جسم و ترشح هورمن‌های بستگی دارد؛ چراکه با هر شمعی که زنان هر سال فوت می‌کنند از قدرت باروری کاسته می‌شود. ممکن است، بیماری‌هایی سراغ فرد بیاید و حتی ریسک باروری افزایش پیدا کند. بسیاری از محققان مناسب‌ترین سن برای باروری را بین ۲۰تا ۳۰سالگی می‌دانند. اما این به معنای آن نیست افراد در ۴۵سالگی نمی‌توانند طعم مادرشدن را بچشند. در ادامه نکاتی را درباره باروری در سنین مختلف به نقل از چاردیواری جام جم آورده ایم.

 

بارداری زنان در ۲۰ تا ۲۵ سال

افراد در این سن از نظر فیزیکی، انرژی بالایی دارند و چون عموما قاعدگی‌شان منظم و با تخمک‌گذاری همراه است، درصد باروری هم بیشتر است. بارداری در این سن نگرانی برای تغییر در اندام بعد از زایمان را هم کم می‌کند.

 

چون پوست جوان، سریع به حالت کش‌سانی خود برمی‌گردد و مادر با ورزش کردن هم راحت به شرایط اول برمی‌گردد. مادر شدن در سن زیر ۲۵سال احتمال ابتلا به سرطان پستان در آینده را نیز کم می‌کند. احتمال ابتلا به فشار خون بارداری و دیابت بارداری هم در این سن اندک است و مادران جوان ۵۰درصد کمتر از بانوانی که پس از ۴۰سالگی باردار می‌شوند، به فشار خون بارداری مبتلا می‌شوند.

 

دانستنی: قبل از بارداری چه آزمایش هایی باید انجام بدهیم

 

خطرات: طبق تحقیقات انجام گرفته، تنها ۷درصد افراد در این سن با مشکل ناباروری مواجه می‌شوند. خطر سقط جنین هم اندک و تنها 9.5 رصد است. علاوه بر این جوان بودن تخمک احتمال به دنیا آوردن نوزادی با نقص را هم کاهش می‌دهد.

 

 در این سن، احتمال به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به سندرم داون یک به ۱۶۶۷ تولد است. احتمال به دنیا آوردن نوزادی با نقایص کروموزومی نیز یک به ۵۲۶ تولد است.

زنان بهتر است در چه سنی باردار شوند

۲۵ تا ۲۹ سال برای بارداری مناسب است؟

اگر تناسب اندام دارید، راحت‌تر زایمان خواهیدکرد و بعد از بارداری هم سریع‌تر به وزن نرمال‌تان بازمی‌گردید. ورزش، تناسب اندام و نیز وزن نرمال در بارداری در این سنین تاثیر مستقیم دارد. پزشکان اعتقاد دارند که در فاصله ۲۵ تا ۲۹ سال تغییرات هورمونی زیاد است و تخمک‌گذاری هم بیشتر انجام می‌شود، همین تغییرات هورمونی، باعث می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان کمتر شود.

 

خطرات: احتمال سقط جنین در این سن، ۱۰درصد است. احتمال به دنیا آمدن نوزاد سندرم داون نیز یک در هر ۲۵۰ تولد است و احتمال به دنیا آوردن نوزادی با نقایص کروموزومی یک در هر ۴۷۶ تولد است.

 

شرایط بارداری در ۳۰ تا ۳۵ سال

در فاصله ۲۹ تا ۳۵ سالگی، میزان باروری کاهش پیدا می‌کند. در ۳۰سالگی شانس بارداری در هر تخمک، تنها ۱۵درصد است.

 

آن‌طور که محققان موسسه ناباروری سنت لوئیس گفته‌اند، شانس باروری یک سال پس از تصمیم به باروری در این سن، حدود ۷۵درصد است و اگر تصمیم به تاخیر بیفتد، شانس باروری به ۶۵درصد کاهش پیدا می‌کند. با گذشت هر سال احتمال ناباروری هم افزایش پیدا می‌کند.

 

بدانید: نوع غذا برای دختردار شدن و پسردار شدن چقدر مهم است

 

خطرات: شانس سقط جنین در این سن، حدود ۱۲درصد و احتمال سزارین ۴۰درصد است. خطر به دنیا آوردن فرزند مبتلا به سندرم داون درفاصله ۳۰ تا ۳۵سالگی، یک در هر ۷۵۹تولد است و احتمال به دنیا آوردن نوزادی با احتمال سایر نقایص کروموزومی یک در هر ۳۸۵ تولد است.

بهترین سن برای بارداری زنان چند سالگی است

 بارداری در ۳۵ تا ۳۹ سالگی

هرچه سن بالاتر می‌رود، قدرت باروری هم کمتر می‌شود. در ۳۸ سالگی افراد با کاهش ناگهانی باروری مواجه خواهندشد، چراکه تخمک‌ها پیر می‌شوند و قدرت لقاح هم پایین‌تر می‌آید. درصورتی که تمایل به مادر شدن دارید، بهتر است به مدت یک سال، از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده نکنید.

 

با این کار ممکن است، بعد از شش ماه باردار شوید. اگر بعد از شش ماه یا در مدت زمان یک ساله باردار نشوید، باید درمان ناباروری را شروع کنید؛ زیرا شانس موفقیت در درمان‌های باروری در این سن، با بانویی که در اوایل ۴۰ سالگی قرار دارد، متفاوت است.

 

بیشتر بخوانید: نشانه‌های بارداری که به شما می‌گوید بچه‌تان دختر است یا پسر

 

خطرات: فشار خون بالا تقریبا ۱۰ تا ۲۰درصد مادران در این گروه را درگیر می‌کند. دیابت بارداری دو تا سه برابر بیشتر از مادران جوان‌تر است. مطالعات جدید نشان می‌دهد مادرانی که اضافه وزن دارند، احتمال ابتلا به دیابت بارداری در آنها بیشتر است. احتمال انجام عمل سزارین هم نسبت به مادرانی که در دهه ۲۰ زندگی هستند، دو برابر بیشتر است. نکته جالب این‌که در این سن و سال احتمال آزاد شدن بیش از یک تخمک بیشتر و بنابراین چند قلوزایی هم افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر احتمال سقط جنین هم ۱۸درصد است و مرده‌زایی هم دو برابر بیشتر است.

 

بارداری در 40  سال به بالا

تحقیقات نشان داده‌است بعد از ۴۰سالگی در هر چرخه قاعدگی تنها ۵درصد احتمال باروری وجود دارد. تناسب اندام و سلامت رابطه مستقیمی با باردار شدن در این سن دارد. از طرفی تغییرات هورمونی بارداری، باعث خستگی مادران می‌شود و افراد شاید بعدها در مراقبت از کودک دچار خستگی بیشتری شوند.

 

خطرات: اگر بارداری قبلی دارید، احتمال ابتلا به بواسیر، فشار به مثانه، بیرون زدن بافت رحم و واژن و داشتن پستان‌های شل بیشتر است. هرچند با مراقبت در دوران بارداری تا حدی می‌توان از این عوارض جلوگیری کرد، مثلا عضلات‌تان را تقویت کنید یا در زمان بارداری وزن اضافه نکنید. تحقیقات نشان داده حدود یک‌سوم، بارداری‌ها در این سن به سقط جنین ختم می‌شود.

 

بارداری خارج از رحم، خطر خونریزی شدید به خاطر جفت سرراهی (تشکیل جفت در دهانه رحم)، کم وزن شدن نوزاد و خطر نقایص کروموزومی در نوزادانی که مادرشان سن بالا دارد بیشتر است. احتمال به دنیا آوردن نوزادی با ابتلا به سندرم داون در سنین ۴۰ سال به بالا، به‌طور متوسط یک در هر ۱۰۶تولد است. احتمال به دنیا آمدن نوزادی با سایر مشکلات کروموزومی هم یک در هر ۶۶‌تولد است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.