2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
علت ها و علائم آنوریسم مغزی چیست

علت ها و علائم آنوریسم مغزی چیست

اطلاعات اولیه ای که درباره آنوریسم مغزی باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین -آنوریسم  مغزی چیست و چه علائمی دارد؟ دلیل این بیماری چیست؟ دكتر علیرضا طبیب خویی، جراح مغز ‌و ‌اعصاب در یادداشتی در جام جم به تشریح این موضوع پرداخته است.

 

آنوریسم یعنی چه

 اصطلاح «آنوریسم» به‌معنی برجسته‌شدن غیرطبیعی جدار یک رگ است که می‌تواند در مورد تمام عروق بدن اتفاق بیفتد و به این ترتیب آنوریسم مغزی در واقع به‌معنی تشکیل آنوریسم در جدار شریان‌های خون‌رسان به بافت مغز خواهد بود.

 

پمپاژ خون به داخل رگ‌ها سبب ورود و خروج مکرر خون به داخل این فضا با هر ضربان قلب شده و در نتیجه بسیاری از آنوریسم‌ها با گذر زمان بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. افراد سیگاری و کسانی که دچار بیماری پرفشاری خون هستند بیش از دیگران در معرض تشکیل و رشد آنوریسم‌ها در مغز قرار می‌گیرند.

با علائم آنوریسم مغزی آشنا شوید

آنوریسم مغزی چه عوارضی دارد

با ادامه بزرگ‌شدن و کشیده‌شدن دیواره آنوریسم در نهایت زمانی خواهد رسید که آنوریسم پاره شده و خون شریانی با فشار زیاد به داخل بافت مغزی یا فضاهای اطراف مغز پمپاژ می‌شود.

 

دانستنی: مه مغزی چیست و چه درمانی دارد

 

در زمان پاره‌شدن آنوریسم معمولا بیمار دچار سردرد شدید و ناگهانی می‌شود که به آن «سردرد رعدآسا» می‌گویند و توصیف بیمار از آن، شدیدترین سردردی است که در طول عمر خود تجربه کرده‌است. این درد در بسیاری از موارد به پشت گردن هم انتشار می‌یابد.

 

همراه با سردرد ممکن است علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، تاری دید یا علائم شدیدتر نظیر تشنج، فلج اندام‌ها و حتی کاهش سطح هوشیاری رخ دهد. حتی در نبود این علائم نیز صرفا وقوع یک سردرد کاملا ناگهانی و بسیار شدید به معنی آن است که مراجعه به مرکز درمانی در اولین فرصت می‌تواند جان بیمار را نجات دهد.

 

متاسفانه تا قبل از پاره‌ شدن آنوریسم و وقوع سردرد مربوط به آن، معمولا علامت دیگری در بیمار مشاهده نمی‌شود و به این ترتیب امکان تشخیص این بیماری پیش از خونریزی بسیار کم خواهد بود.

 

در مورد افرادی که دچار بیماری کیست‌های متعدد کلیوی هستند یا سابقه تشخیص آنوریسم مغزی در نزدیکانشان را دارند به‌خصوص ابتلای دو نفر از اقوام درجه یک و دو می‌تواند به این معنی باشد که خطر وجود آنوریسم در مغز این خانواده بیش از افراد عادی است و لذا انجام بررسی‌های کم‌تهاجمی مانند آنژیوگرافی با سیتی‌اسکن برای تشخیص زودهنگام آنوریسم منطقی خواهد بود.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.