2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روستای برغان کجا است؛ آدرس و جاهای دیدنی

روستای برغان کجا است؛ آدرس و جاهای دیدنی

اگر قصد دارید محلی را برای سفر و گشت و گذار یک روزه انتخاب کنید روستای برغان محلی بسیار مناسب و دیدنی است. آدرس و جاذبه های گردشگری این روستا را اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -اگر شما قصد دارید این روزها کمی بیشتر به فکر روح و روان‌تان باشید، روستای برغان گزینه بسیار خوبی برای سفر یک روزه برایتان به‌حساب می‌آید؛ نزدیکی این روستا به تهران یک گزینه بسیار خوب برای گردشگری امن ساخته است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

چگونه می توانیم به سروستای برغان برویم

روستای برغان در کجا قرار دارد

همشهری نوشت: احتمالا همه ما برای یک‌بار هم که شده، نام روستای برغان را شنیده‌ایم. محال است جایی صحبت از آلو و آلوچه باشد و نامی از روستای برغان برده نشود.

 

در داستان «کباب غاز» محمدعلی جمالزاده هم که در دوران مدرسه خوانده‌ایم، این آلوی برغان بود که «مصطفی» را مجبور کرد برخلاف قول و قرارش با صاحبخانه، به سمت کباب غاز دست دراز و همه برنامه‌های صاحبخانه بخت‌برگشته را نقش برآب کند. اما خیلی‌هایمان از برغان فقط همین اندازه می‌دانیم؛ سرزمین آلو و آلوچه‌های خوشمزه که در این زمینه تبدیل به یک برند شده است، درحالی‌که برغان آنقدر دیدنی است و به قدری جاذبه‌های گردشگری جذاب دارد که آلوی برغان فقط یکی از آنها به‌حساب می‌آید.

 

این روستا در 13کیلومتری شهر کرج واقع شده و نهایتا با 2ساعت رانندگی، می‌تواند یک مقصد گردشگری بی‌نظیر به‌حساب بیاید؛ به‌خصوص در این فصل سال که هوای خوب و معتدل از برغان یک بهشت تمام‌عیار در نزدیکی پایتخت ساخته است.

روستای برغان چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های روستای برغان

نخستین جاذبه گردشگری روستای برغان، طبیعت بی‌نظیر آن است. گذر رودخانه‌های «سنج» و «شاهرود» از دل این روستا و وجود درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، فضای بسیار زیبایی برای گردشگران مهیا کرده است. ضمن اینکه به این روستا، لقب «مهد چنارهای هزارساله» داده‌اند؛ در بخش‌هایی از طبیعت زیبا و چشم‌نواز روستای برغان، درختان چناری دیده می‌شود که از ضخامت تنه‌هایشان می‌توان متوجه عمر آنها شد.

 

به‌عنوان مثال در مسجد جامع روستای برغان درخت چناری با قدمت بیش از هزار سال وجود دارد که همواره مورد توجه گردشگران و توریست‌ها قرار داشته است.

 

پیشنهاد سفر: دیدنی های روستای احمدآباد مستوفی

 

این درخت کهنسال که بلندای آن به 12متر می‌رسد، در بدنه خودش حفره‌ای دارد که مانند یک اتاق است؛ اتاقی که اهالی روستای برغان می‌گویند برای 10نفر جا دارد! مردم روستا این درخت را مقدس می‌دانند و معتقدند که با بستن دخیل به این چنار قدیمی، می‌توان به آرزوهای خود رسید.

 

آدرس روستای برغان

 از اتوبان کرج به سمت جاده کردان بروید، در ادامه مسیر می‌توانید خودتان را از جاده کردان به برغان برسانید. راه دیگر که کوهستانی است و جاده پر پیچ و خم  دارد، از محدوده کرج، راه جاده باغستان را در پیش بگیرید و با گذر از جاده آتشگاه، به برغان برسید.

با جاهای دیدنی و تاریخی روستای برغان آشنا شوید

از آثار تاریخی روستای برغان دیدن کنید

جز طبیعت بکر و زیبا و سوغات خوشمزه و منحصر‌به فرد، روستای برغان پر از جاذبه‌های تاریخی است؛ از مسجد و حسینیه قدیمی روستا بگیرید تا پل تاریخی که در دوره صفویان ساخته شده، قلعه ایلخانی، بقایای کاروانسرای عباسی، زیارتگاه چهل‌دختر و درخت سیب معروفش و... که باعث شده به‌خصوص در سال‌های اخیر این روستا مقصد گردشگری بسیاری از تورهای گردشگری و علاقه‌مندان به گشت و گذارهای کوتاه‌مدت در اطراف تهران باشد.

 

مسجد جامع و تکیه قدیمی

اینطور که محلی‌ها می‌گویند، مسجد جامع روستای برغان حدود 800سال عمر دارد. اما به استناد کتیبه سردر مسجد می‌توان گفت زمان ساخت آن به 500سال پیش برمی‌گردد.

 

معرفی: جاهای دیدنی لواسان کجا است

 

به هر حال چه عمر این مسجد 500سال باشد، چه 800سال، یکی از جاذبه‌های تاریخی و توریستی روستای برغان به‌حساب می‌آید که نباید دیدنش را از دست داد.

 

درباره درخت چنار هزار ساله‌اش هم پیش‌تر صحبت کردیم. درست در کنار این مسجد، یک تکیه یا حسینیه قدیمی هم وجود دارد که با یک طاق‌نما که روی کوچه احداث شده، به مسجد جامع متصل شده است. ساخت این حسینیه قدیمی نیز به دوران حکومت صفویه برمی‌گردد.

پل برغان یکی از دیدنی های این سروستا است

پل برغان

در گوشه‌ای از این روستا، بقایایی از یک کاروانسرای شاه‌عباسی به چشم می‌خورد؛ یعنی از 999کاروانسرایی که شاه عباس صفوی در ایران ساخت، یکی از آنها سهم این روستای قدیمی شده که البته امروز فقط بخش‌هایی از آن باقی مانده است.

 

سفر یک روزه: آبشار ایگل کجا است و چگونه به آنجا برویم

 

این روستا درست روی تپه «کش‌کلا» که به گویش محلی‌ها معنی «قلعه خشک» می‌دهد، یک قلعه قدیمی هم داشته که از دوران ایلخانان به یادگار بوده اما متأسفانه امروز این اثر به‌طور کلی از بین رفته و قطعاتی از سفال‌هایی که روی دامنه تپه کشف شده، نشان می‌دهد که روزگاری قلعه ایلخانی روی این تپه وجود داشته است. اما بدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی روستای برغان، پل این روستاست؛ پلی که در دوره صفویه روی رودخانه این روستا ساخته شده تا اهالی این سرزمین بتوانند از این طرف رودخانه به آن طرف رودخانه رفت‌وآمد کنند. خوشبختانه این پل صحیح و سلامت به امروز رسیده و حتی در فهرست آثار ملی‌مان ثبت شده است.

 

زیارتگاه چهل ‌دختر

و در نهایت به زیارتگاه چهل‌دختر می‌رسیم؛ جایی که قدیمی‌های روستای برغان درباره‌اش می‌گویند مدفن چهل تن از دختران و نوادگان ائمه اطهار(ع) بوده و به همین دلیل به آن زیارتگاه چهل‌دختر گفته می‌شود.

 

این زیارتگاه که به چهل اختر هم شهرت دارد، حدود قرن هشتم هجری قمری ساخته شده و از آن زمان بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در این زیارتگاه یک درخت سیب قدیمی وجود دارد که مردم روستا از گذشته‌های دور شب‌های جمعه دور این درخت جمع شده و برای حاجت‌روایی‌شان شمع روشن می‌کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.