2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روستای احمدآباد مستوفی کجا است و چه دیدنی هایی دارد

روستای احمدآباد مستوفی کجا است و چه دیدنی هایی دارد

با روستای احمدآباد مستوفی که سابقه تاریخی دارد بیشتر آشنا شوید و مسیر رفتن به آنجا را بخوانید.

دوات آنلاین -اگر تا به حال گذرتان به شهر قدیمی احمدآباد مستوفی واقع در جنوب غربی تهران نیفتاده باشد، باورش برایتان سخت است که در 7کیلومتری پایتخت، جایی پر از زمین‌های کشاورزی و مزارع دامداری وجود داشته باشد که چشم‌اندازشان قله دماوند است! اما چنین جایی، وجود خارجی دارد و می‌تواند خیلی زود ما را از ترافیک، سر و صدا، آلودگی هوا و استرس زندگی در کلانشهر تهران جدا کرده و به بهشتی زیبا با گل‌های زردرنگ و غروب نارنجی آفتاب بکشاند. به همین دلیل روستای احمدآباد مستوفی می‌تواند یک گزینه بسیار خوب گردشگری در روزگار کرونا باشد؛ چرا که به‌راحتی می‌توانیم در روزهای منع تردد بین‌شهری خودروها، خودمان را به آنجا برسانیم و بدون اینکه نیاز به اقامت یک یا چند روزه داشته باشیم، در نصف روز یک سفر ایمن و کم‌خطر را تجربه کنیم.

 

چگونه به احمدآباد مستوفی برویم

همشهری نوشت: احمدآباد مستوفی در محدوده شهرستان اسلامشهر قرار دارد و به همین دلیل در جنوب غربی پایتخت واقع شده است. درواقع می‌توان گفت که احمدآباد مستوفی از شمال و شرق با تهران، از جنوب با اسلامشهر و از غرب با شهریار همسایه است. پایتخت‌نشین‌ها از طریق بزرگراه آزادگان می‌توانند به این روستای سرسبز و زیبا که در 7کیلومتری تهران است، دست پیدا کنند.

آدرس دقیق روستای احمدآباد مستوفی کجا است

هدیه به احمدشاه

اینطور که در منابع و کتب تاریخی آمده، احمدآباد مستوفی تقریبا 400سال قدمت دارد. ظاهرا این روستای خوش آب و هوا، ملک مستوفی‌الممالک بوده. روزی احمدشاه قاجار در این روستا اتراق می‌کند. مستوفی‌الممالک که متوجه علاقه شاه به این روستا می‌شود، آن را به شاه قاجار پیشکش می‌کند و به همین دلیل ما امروز این روستا را با ترکیبی از نام احمد‌شاه قاجار و مستوفی‌الممالک می‌شناسیم! البته اینکه ما احمدآباد مستوفی را روستا می‌دانیم، ریشه در همان روزها دارد چون این محدوده از سال 1390به شهر احمدآباد مستوفی تبدیل شده و روستاهایش حسن‌آباد خالصه، بهمن‌آباد، رضی‌آباد حریری، نصیرآباد، چیچکلو و ایرین هستند. این شهر  قریب به 3هزار نفر جمعیت دارد.

در روستای احمدآباد مستوفی کشاورزی رونق دارد

کشاورزی و مزارع دامداری در احمدآباد مستوفی

احمدآباد مستوفی پر از باغ‌های سرسبز، زمین‌های کشاورزی و مزارع دامداری است. تا جایی که بسیاری از عروس و دامادها برای گرفتن عکس‌های عروسی‌شان، راهی این تکه از پایتخت می‌شوند. تعداد زیادی از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی و حتی تبلیغات تلویزیونی هم در طبیعت زیبای احمدآباد مستوفی فیلمبرداری شده‌اند.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید این خطه زیبا با مزارع و زمین‌های کشاورزی‌اش، لوکیشن سریال «مختارنامه»، «احضار»، «متهم گریخت» و... بوده است.

 

سفر یک روزه: آبشار کلوگان کجا ست

 

اگر در این فصل سال، یعنی در بهار راهی احمدآباد مستوفی شوید، با دیدن دشت‌هایی که همگی به رنگ زردند، حسابی سر ذوق می‌آیید. این محدوده معدن گیاهانی به نام «کلزا» است که از آنها روغن می‌گیرند. درباره روغن کلزا هم گفته می‌شود چون این روغن دارای اسیدهای چرب اشباع‌نشده و فاقد کلسترول است، بین روغن‌های مختلف از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

 

مناظر بکر در احمدآباد

این شهر قدیمی علاوه بر گیاهان کلزا، به چشم‌انداز رشته کوه البرز و قله دماوند و همچنین غروب‌های رویایی‌اش معروف است. از کنار مزارع و زمین‌های کشاورزی، اگر دود و آلودگی هوای تهران اجازه بدهد که در این روزهای بهاری اجازه هم می‌دهد، نمای رشته کوه البرز و حتی قله دماوند قابل مشاهده است. ضمن اینکه غروب‌های نارنجی در آسمان صاف و آبی احمدآباد هم جلوه دیگری از زیبایی‌های این روستای نزدیک به تهران است که دل هر گردشگری را می‌برد.

 

راهنمای سفر: دریاچه لزور کجا است و چگونه برویم

 

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، احمدآباد مستوفی جاذبه‌های گردشگری گوناگونی دارد که یکی از آنها بقعه امامزاده اسماعیل(ع) است. این بقعه در جنوب احمدآباد مستوفی، در 5کیلومتری شمال غربی روستای چیچکلو قرار دارد که دارای یک گنبد و دو ایوان شرقی و غربی است. فضای این بقعه به قدری شبیه امامزاده‌های روستاهای دور است که نمای بیرونی‌اش آجری و سنگ قبر امامزاده سیمانی است! اگر به‌دنبال جایی دنج و پر از آرامش هستید، حتما سری به بقعه امامزاده اسماعیل(ع) بزنید.

روستای احمدآباد مستوفی چه دیدنی هایی دارد

دیدنی های روستای احمدآباد مستوفی

تپه باستانی چیچکلو

اگر برای عرض ارادت به امامزاده اسماعیل(ع)، به سمت روستای چیچکلو رفتید، حتما به تپه باستانی این روستا هم بروید. این تپه که باستان‌شناسان دیرینگی‌اش را، دوره پس از اسلام تخمین زده‌اند، سال 1382با شماره 10802به ثبت آثار ملی رسیده است. اگر درباره نام این تپه و این روستا هم کنجکاو شده‌اید، باید بگوییم که چیچکلو یا چیچک‌لو، واژه‌ای ترکی به‌معنای «پر شکوفه» یا «شکوفه‌دار» است.

 

یخچال قدیمی علی‌آباد

برای دیدن بنایی که یادگار دوران حکومت قاجار است، باید به یخچال یا یخدان «علی‌آباد» بروید؛ جایی که یخدانی با دیواره‌های بلند و قطر 10متر وجود دارد و از روزگاری حکایت می‌کند که مردم با پرکردن آن در فصل پاییز و زمستان، آب خنک و یخ بهار و تابستان‌شان را تامین می‌کردند.

 

پیشنهاد سفر: دریاچه سد نمرود و روستای سله بن کجا است

 

این یخچال قدیمی هم مانند تپه باستانی چیچکلو در سال 1382در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. علاوه بر این یخچال قدیمی، یک آب انبار قدیمی هم درجاده احمدآباد- اسلامشهر وجود دارد که بد نیست در مسیر رفتن‌تان به احمدآباد مستوفی، از آن هم دیدن کنید.

 

بازار پرندگان

 بازار پرندگان علاوه بر آنکه جایی برای خرید و فروش پرندگان مختلف ازجمله فنچ، مرغ عشق، سینه سرخ، طوطی، کاسکو و... به‌حساب می‌آید، جایی برای گشت و‌گذار بازدیدکنندگان هم هست. این بازار پرندگان زینتی که در بزرگراه آزادگان به سمت ساوه، بعد از احمدآباد مستوفی، روبه‌‌روی انبار اداره برق واقع شده، همه روزه حتی روزهای تعطیل هم باز است.

ایستگاه راه آهن یکی از دیدنی های روستای احمدآباد مستوفی است

ایستگاه راه‌آهن اسلامشهر

و درنهایت به ایستگاه راه‌آهن اسلامشهر، به‌عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری احمدآباد می‌رسیم؛ جایی که اگر تصاویرش را ببینید و ندانید مربوط به ایستگاه راه‌آهن اسلامشهر است، احتمالا فکر می‌کنید جایی در خارج از کشور است؛ چرا که ایستگاه راه‌آهن اسلامشهر در قرق واگن‌های باری رنگارنگی است که شاید مشابه آن را تاکنون در عمرتان ندیده باشید. این ایستگاه راه‌آهن منحصر به فرد با قطارهای رنگارنگش در انتهای جاده احمدآباد - اسلامشهر واقع شده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.