2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چه کار کنیم گل تازه بماند

چه کار کنیم گل تازه بماند

اگر شما هم دوست دارید گل هایی که می خرید یا هدیه می گیرید عمر بیشتری داشته باشند و تازه بمانند حتما این مطلب را بخوانید.

دوات آنلاین -گل‌ها هم مثل میوه‌ها و سبزیجات تازگی‌شان مهم است. چون تنفس می‌کنند. گلی که تازه نیست یعنی چند روز از چیدنش گذشته و دارد رو به زوال و پیری می‌رود. به قول معروف رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون. در نگاه اول همین گزینه بسیار کارگشاست. گل‌های تازه خوش‌رنگ و لعاب، بعضا خوش‌بو، شاداب و با طراوت هستند. وقتی گلی می‌خرید به شکفته‌شدن آن، زرد نشدن و سوختگی حاشیه گلبرگ‌ها، بی‌حال بودن و به طور کلی هرگونه تغییر رنگ یا پژمردگی دقت کنید. وجود هر کدام از این نشانه‌ها یعنی گل خودش دارد داد می‌زند که من تازه نیستم.

 

گیاه آپارتمانی: چگونه از گیاه پتوس نگهداری کنیم

 

نکته:  چه در گل‌هایی که به حالت تک‌غنچه‌اند مثل رز و لاله و چه در گل‌هایی که بیشتر از یک غنچه روی شاخه دارند مثل لیلیوم، غنچه بسته مشتری‌پسندتر است. هرچه غنچه‌ها بسته‌تر باشند گل تازه‌تر است و عمر بیشتری دارد.

 

نکته: باز شدن غنچه‌ها باید بعد از خرید و در خانه اتفاق بیفتد نه در گل‌فروشی.

برای تازه ماندن گل به چه نکاتی دقت کنیم

چگونه بفهمیم گل تازه است

و سرحال بودن ساقه‌ها و تازگی‌شان. ساقه سرزنده یعنی گل بشاش و شاداب. اگر ساقه‌ای شکسته یا خمیده باشد به علت بسته‌شدن آوندها، ارتباط آنها با گل قطع می‌شود و آب و موادغذایی به آن نمی‌رسد و ‌پژمرده می‌شود.

 

نکته: ساقه تازه بریده شده تهش سبز و سفت است. اما اگر دیدید قهوه‌ای و نرم شده یعنی گل تازه نیست و مدتی از در آب ماندنش گذشته است.

 

ترفند: چه کار کنیم که وقتی به مسافرت می رویم گل هایمان خشک نشود

 

محل اتصال ساقه به گل را با دست لمس کنید. در گل‌های تازه این بخش سفت و محکم است و هیچ خمیدگی غیر طبیعی ندارد این یعنی آوندها رو به راهند و آب و مواد غذایی از داخل گلدان جذب قسمت‌های بالایی گل (گلبرگ‌ها و غنچه‌ها) می‌شود اما اگر این قسمت نرم و شل باشد احتمال مانده‌بودنش زیاد است.

 

یک علامت دیگر تازگی گل، تازگی برگ‌هاست. اگر برگی رنگ پریده و پژمرده باشد یا روی ساقه، لکه‌هایی که جای ریزش برگ است معلوم باشد، یعنی از چیدن گل، زمانی گذشته است و عمر گل کوتاه خواهدبود.

 

درست است موقع خرید نمی‌توان آب ظرف گل را خوب بررسی کرد که تازه است یا نه اما همین که آب تمیز باشد، کدر و بدبو نباشد، دیواره آن لزج نباشد و برگ‌ها در آن نریخته باشند یعنی محیط نگهداری تازه است و گل‌ها سالم‌‌ هستند. هرچه آب تمیز باشد باکتری‌ها و دیگر موجوداتی که باعث تخریب بافت و پیری می‌شوند کمترند. پس سعی کنید گل مورد نظرتان را از این گلدان‌ها انتخاب کنید.

تازه نگه داشتن گل چه فوت و فن هایی دارد

 رمز و راز تازه ماندن و نگهداری از گل ‌ها

بعد از خرید گل، شرایط خانه با گلفروشی متفاوت می‌شود ضمن اینکه شرایط نگهداری همه گل‌ها با هم یکسان نیست و عمر ماندگاری شبیه به هم ندارند. اما به طور کلی این نیازها در تمام گل‌ها مشترک است. به آنها دقت کنید تا خصوصیات گل تازه حفظ شود:

 

آموزش: چگونه از گیاه بابا آدم در خانه نگهداری کنیم

 

دما

در گلفروشی‌ها، معمولا یک وسیله سرمایشی روشن است و آب داخل سطل‌ها هم خنک است. اینها باعث تازه ماندن گل می‌شوند. گرچه ما قرار دادن گل‌ها در آب سرد را توصیه نمی‌کنیم اما بعد از انتقال گل‌ها به خانه آنها را در جای خنک نگهداری کنید. خنک یعنی همان داخل خانه نه داخل یخچال. اگر در فصل سرد گل می‌خرید کافی است آن را از وسایل گرمازا دور کنید. در فصول گرم هم نزدیک پنجره‌های آفتابگیر نباشند. اگر شب‌ها دمای بیرون خانه خنک است، می‌توانید آنها را در تراس یا در حیاط بگذارید.

 

آب

شاید به نظرتان مهم نیاید ولی آب گلدان نگهداری گل خیلی در افزایش عمرماندگاری و تازه ماندنش مؤثر است. پس داخل آب یکی دو قطره محلول سفید کننده بریزید. این طوری باکتری‌ها و موجودات زنده دیگر فرصت رشد پیدا نمی‌کنند، آب تمیز می‌ماند. کدر و بد رنگ، بدبو و لزج نمی‌شود. یکی دو حبه قند هم در آب بیندازید تا گل مواد غذایی داشته‌باشد. بعد از آوردن گل به خانه و پیش از گذاشتنش در گلدان، آن را زیر شیرآب بگیرید و همان لحظه با یک قیچی تیز، ته ساقه را مورب برش بزنید. تا جذب آب و موادغذایی آسان باشد.

 

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری از حسن یوسف در آپارتمان

 

رطوبت

محیط خانه اگر رطوبت کافی داشته‌باشد، گل‌ها تازه‌تر می‌مانند. چون گل‌ها از طریق روزنه‌های برگ یا سطح گلبرگ‌ها مقداری از آب موردنیاز خود را جذب می‌کنند.

 

نکته: گل‌ها را در مسیر جریان هوا یا باد کولر قرار ندهید چون زود خشک می‌شوند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.