2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
معرفی کامل فصل دوم سریال روزگار جوانی، خلاصه داستان و گفت و گو با سازندگان

معرفی کامل فصل دوم سریال روزگار جوانی، خلاصه داستان و گفت و گو با سازندگان

همه آنچه درباره فصل دوم سریال روزگار جوانی می خواهید بدانید را می توانید در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -اواخر دهه ۷۰ شبکه پنج مجموعه‌ای پخش کرد که در آن چند جوان دانشجوی شهرستانی خانه‌ای را اجاره کرده و همخانه شدند. این مجموعه در نوع خود اتفاق تازه‌ای بود و باعث شد مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند و تولید آن به فصل دوم هم برسد.اصغر توسلی یکی از کارگردانان این مجموعه پس از بیست و اندی سال مدتی است ساخت فصل دوم «روزگار جوانی» را با‌انگیزه‌‌تر از گذشته آغاز کرده است. در این مجموعه هم پنج دانشجوی جوان همخانه و از قضا مستاجر عباس آقا می‌شوند. عباس آقا را که یادتان هست؟ بیوک میرزایی که نقش پدر جیران را بازی می‌کرد و مخالف ازدواج دخترش با یکی از دانشجوها به نام حمیدرضا با بازی نصرا... رادش بود و در نهایت هم آنها با هم ازدواج کردند و هر کدام از دانشجوها راهی سرنوشت خود شدند. حالا عباس آقا بعد از ۲۰ سال صاحب یک خانه باغ شده و یکی از طبقات را به پنج دانشجو اجاره می‌دهد و قرار است شاهد ماجراهای تلخ و شیرین بسیاری که برای اهالی این ساختمان پیش می‌آید باشیم. جام‌جم به پشت صحنه این مجموعه رفته و گزارشی از روند تولید این مجموعه داشته و با عوامل آن گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید.

عکسی از سریال روزگار جوانی

خلاصه داستان روزگار جوانی 2

در خلاصه داستان این مجموعه تلویزیونی که به قصه زندگی جوانان متولد دهه 1370 و 1380 می پردازد آمده است: پس از گذشت سال‌ها، عباس آقا (بیوک میرزایی) تصمیم می گیرد که بخشی از خانه مسکونی اش را به تعدادی جوان دانشجو اجاره دهد. دانشجویان جدید همسایه عباس آقا می‌شوند، بی‌خبر از اینکه ...  

عکسی از سریال روزگار جوانی

بازیگران فصل دوم سریال روزگار جوانی

بیوک میرزایی، زهرا داوودنژاد، آریا توسلی، امیرمسعود واعظ تهرانی، سعید زارعی، سینا کرمی و عیسی حسینی از بازیگران فصل دوم سریال روزگار جوانی هستند.

 

روزگار جوانی در خانه باغی حوالی کاخ نیاوران

جام جم نوشت: انتهای بن‌بست ترانه حوالی نیاوران خانه باغی  است که تیم سازنده این مجموعه از سال گذشته در آنجا مستقر شده‌اند. خانه‌ای در محله‌ای کاملا ساکت و بی‌سروصدا که فضاهای خوبی هم برای تصویربرداری دارد. در خانه باغ باز است و چند نفر از عوامل در حال رفت و آمد هستند. اتومبیلی هم در حیاط پارک شده که مربوط به عباس آقاست.

 

سقف حیاط هم پر از گل‌های زیبا و معطری به رنگ بنفش است. وارد ساختمان دو طبقه‌ای می‌شویم و به سمت باغ می‌رویم که عوامل در حال صرف ناهار هستند. کنار استخر هم کارگردان و تهیه‌کننده با فاصله روی نیمکتی نشسته‌اند و هماهنگی‌های نهایی را انجام می‌دهند. فولکس واگن طوسی رنگ حمیدرضا را یادتان هست که همیشه خراب بود و با هل روشن می‌شد؟ همان اتومبیل گوشه‌ای از باغ پارک شده بود که گویا قرار است مثل فصل گذشته نقش مهمی را در این فصل داشته باشد.

 

یکی از نکات جالب این ساختمان قدیمی قرار گرفتن بین آپارتمان‌های سر به فلک کشیده نوساز است که از هر گوشه باغ که نگاه می‌کنی می‌توانی آنها را ببینی. صدای پرنده‌ها و البته صدای یک خروس هم که در حال عرض اندام است، شنیده می‌شود. بازیگران هر کدام پس از صرف غذا به گوشه‌ای از باغ می‌روند و فیلمنامه به دست در حال تمرین و روخوانی فیلمنامه هستند. در این بین زهرا داودنژاد هم از راه می‌رسد. او هم در طول داستان یکی از ساکنان این خانه می‌شود.

 

با راهنمایی یکی از عوامل به طبقه بالا که در انحصار دانشجوهاست می‌رویم. چند اتاق و یک آشپزخانه وجود دارد که داخل هر اتاق هم دو تختخواب و کلی وسایل دانشجویی به چشم می‌خورد و بسیار به هم ریخته است. یکی از اتاق‌ها هم تراس کوچکی دارد که فضای خوبی برای فیلمبرداری دارد. کنار آشپزخانه هم فضای وسیعی هست که به گفته یکی از عوامل اغلب پسرها در اینجا با هم جمع می‌شوند. در یکی از اتاق‌ها تعدادی بادکنک وجود دارد که یکی دو روز قبل سکانس تولد یکی از پسرها را با این بادکنک‌ها گرفته‌اند. به در ورودی ساختمان و جایی که گروه برای ضبط سکانسی از کار آنجا مستقر شده‌اند می‌رویم.

 

دوربین‌ها در نقاطی که کارگردان می‌گوید قرار می‌گیرد. کاپوت اتومبیل عباس آقا بالاست و دو تا از پسرها کوله به دست در حال رفتن از خانه هستند که متوجه عباس آقا نمی‌شوند و او برایشان بوق می‌زند و با هم صحبت می‌کنند. این سکانس از چند زاویه و تغییر جای دوربین‌ها ضبط می‌شود. به نظر می‌رسد کارگردان انرژی، انگیزه و اشتیاق بسیاری در ساخت این مجموعه دارد و بسیار هم در کارش جدی است. بنابراین باید منتظر پخش یک مجموعه پربیننده باشیم.

عکسی از سریال روزگار جوانی

بازیگرانی که ستاره خواهند شد

سپهر محمدی که تهیه‌کنندگی فصل دوم «روزگار جوانی» را به‌عهده دارد درباره ویژگی‌های این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: این مجموعه ارجاعاتی به فصل اول دارد. مثل حضور بعضی از بازیگران از جمله بیوک میرزایی که نقش عباس آقا را بازی می‌کرد و در این فصل هم حضور دارد. یا این‌که در آن فصل هم پنج دانشجو مستاجر عباس آقا شدند و در این فصل هم پس از ۲۰ سال پنج دانشجوی دیگر در خانه عباس آقا ساکن می‌شوند. البته عباس آقا منزلش را عوض کرده و به خاطر کهولت سن قصاب هم نیست.

 

وی همچنین ادامه می‌دهد: یکی از ارجاعات دیگر این است که ما عکس همان دانشجوها را در خانه عباس آقا می‌بینیم که به عنوان یادگار نگه داشته است. ضمن این‌که فولکس حمیدرضا هم در انباری این خانه هست که بچه‌ها آن را احیا می‌کنند و در طول سریال از این اتومبیل استفاده می‌کنند.

 

محمدی در پاسخ به این سوال که تا چه حد بیننده از سرنوشت بچه‌های فصل یک مطلع می‌شود هم توضیح می‌دهد: به جز داماد عباس آقا خیلی به دانشجوهای دیگر پرداخته نمی‌شود. سعی نکردیم خیلی یادآوری نوستالژیک داشته باشیم. چون فضای این کار خیلی امروزی است و سعی کردیم قصه‌ها و روایت‌ها به قدری شیرین باشد که مردم این مجموعه را دنبال کنند.

 

این تهیه‌کننده درباره انتخاب بازیگران هم بیان می‌کند: در فصل اول اغلب بچه‌هایی که بازی کردند ستاره نبودند ولی قرار بود ستاره شوند. این بچه‌ها هم قرار است ستاره شوند. بنابراین تلاشمان بر این بود که پنج نفر از بهترین بازیگران تئاتر را که می‌دانستیم آینده درخشانی دارند انتخاب کنیم. اما با این رویکرد که نقش‌ مهمان‌ها را حتما از بازیگران شناخته شده‌تر انتخاب کنیم. مثل رسول نجفیان، کاظم بلوچی یا زهرا داودنژاد و...

 

محمدی درباره حضور اصغر توسلی به‌عنوان کارگردان هم عنوان می‌کند: یکی از مهم‌ترین نکات این مجموعه این است که خود اصغر توسلی این فصل را کارگردانی می‌کند که هم برای خودش خوب است و هم برای ما. به دلیل این‌که آقای توسلی تمام توانش را می‌گذارد تا این مجموعه بهتر از کار قبلی باشد.

 

وی درباره پیش‌بینی‌اش از استقبال مخاطب هم می‌گوید: نمی‌توانم به قطعیت بگویم. چون می‌دانم که در ایران حداقل ما موج سواری‌مان خوب است. هر روز و هر فصلی حال مردم یک جور است. اما نباید این را هم فراموش کنیم که اگر قصه خوبی داشته باشیم، مجموعه دیدنی می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم قصه گویی خوبی در این کار اتفاق افتاده است.

 

محمدی در پایان هم درباره زمان پخش سریال عنوان می‌کند: طبق صحبت‌هایی که انجام شده مجموعه در ابتدای تابستان از شبکه پنج پخش خواهد شد.

 

فضای فصل دوم روزگار جوانی شادتر و شیرین‌تر است

اصغر توسلی که کارگردانی فصل اول این مجموعه را به‌عهده داشت، درباره ویژگی‌های این فصل نکاتی را به جام‌جم بیان کرد:

*این‌که پس از بیست و اندی سال در حال ساخت فصل دوم «روزگار جوانی» هستید که یکی از مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیون بود، چه حسی نسبت به این کار داشته و چقدر انگیزه و ایده‌های بیشتری را برای فصل دوم دارید و به موفقیت آن خوشبین هستید؟

یک مقدار مسائل امیدوار‌کننده‌ و در عین حال یک مقدار هم نگرانی در این فصل وجود دارد. امیدواری از این جهت که من در این فصل با یک گروه نویسنده کار می‌کنم که هر‌کدام از آنها دارای نگاه‌ها و سلایق مختلف اما همگی جوان و هم‌سن همین بچه‌هایی هستند که ما قصه‌هایشان را می‌گوییم. البته همه در کارشان هم کارآمد و با‌تجربه هستند. البته شاید کمتر فیلمنامه نوشته باشند اما قصه‌نویس‌های خوبی هستند. بنابراین همین نکته از ویژگی‌های مثبت این کار است. گرچه یکی از نکات مثبت فصل یک هم این بود که اصغر فرهادی نویسنده کار بود و خودش هم در آن دوران به همان شکل زندگی می‌کرد و از تجربیات خودش در کار استفاده کرد. نکته دیگری که من را به این فصل امیدوار می‌کند این است که فضای کار شیرین‌تر و شادتر از فصل قبل است. مزیت دیگر این است که ما در آن فصل هم انتخاب‌های خوبی داشتیم و در این فصل هم سعی کردیم بازیگران خوبی را انتخاب کنیم. من به این بچه‌ها خیلی امیدوارم.

 

*و نگرانی‌تان از چه بابت است؟

این‌که مردم این روزها به سختی تلویزیون تماشا می‌کنند. سال‌هاست که من به این فکر نمی‌کنم که کاری بسازیم که دیده شود. متاسفانه تلویزیون مثل گذشته دیده نمی‌شود. علتش هم بسیار روشن است. تلویزیون در گذشته عضوی از خانواده بود؛ یعنی ما در خانه یک پدر داشتیم، یک مادر، یک پسر، یک دختر و یک تلویزیون. تا زمانی که پسر و دختر ما خوب هستند و درس می‌خوانند دوست‌شان داریم. تلویزیون هم تا وقتی برنامه‌های خوب نشان می‌دهد دوستش داریم.  امروزه تلویزیون در خانواده این‌گونه است. هست اما عده‌ای از خانواده‌ها کاری به کارش ندارند و دیده نمی‌شود. بنابراین کار کردن در این تلویزیون بسیار سخت است. با این حال تلاش می‌کنم کار خوب بسازم و دیده شود و مردم دوست داشته باشند.

 

*چقدر فکر می‌کنید قصه‌ها در فصل دوم جذاب‌تر باشد و بتواند نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند؟

فکر می‌کنم قصه‌ها از فصل یک خیلی بهتر و جذاب‌تر است؛ چون قصه‌ها به‌روز‌تر است و مال بچه‌های امروز است. همان‌طور هم که گفتم سعی کردیم فضا کمی طنز و شیرین و شادتر از فصل قبل باشد. بنابراین فکر می‌کنم مخاطب دوست داشته باشد. با این‌که کار سختی است و شبکه‌های تلویزیونی زیادتر از آن سال‌ها شده است.

بیوک میرزایی بازیگر فصل دوم سریال روزگار جوانی

داستان‌های فصل دوم سریال روزگار جوانی به‌روز است

بیوک میرزایی پس از ۲۰ سال باز هم نقش عباس‌آقا را در این سریال بازی می‌کند. وی درباره تفاوت‌های این شخصیت به نسبت فصل قبل به جام‌جم می‌گوید: به هر حال آدم‌ها تغییر می‌کنند. عباس‌آقا هم بعد از ۲۰ سال تغییر کرده. گوشه‌گیرتر شده و شغلش را هم تغییر داده و ملک و ماشین خرید و فروش می‌کند. اما خب منش‌های خودش را همچنان دارد. آن زمان در جنوب شهر زندگی می‌کرد و حالا در شمال شهر یک خانه‌باغ دارد که با یک سری دانشجو همسایه می‌شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد بازی در یک نقش پس از ۲۰ سال برایش جالب است هم می‌افزاید: به‌هر حال برایم جالب اما شخصیت ملموسی است. چون شخصیت‌اش خیلی تغییر آنچنانی نکرده است. مثل همه آدم‌ها هم ویژگی‌های مثبت دارد و هم منفی. البته فرزندانش سراغ زندگی‌شان رفته‌اند و تنها شده است.

 

میرزایی همچنین ادامه می‌دهد: تضادی که عباس‌آقا با نسل جوان و یک‌سری دانشجو دارد، می‌تواند در قصه جالب و دیدنی باشد، چون ۲۰ سال قبل هم که با دانشجوها کلنجار می‌رفت جوان‌تر بود. حالا سنی از او گذشته است؛ بنابراین همین مساله خودش داستان ایجاد می‌کند.

وی درباره تعامل با بازیگران جوان این فصل هم توضیح می‌دهد: این تعامل با بازیگران فصل یک هم بود. شاید برای آنها سخت بود که در آن زمان با بازیگری همکاری کنند که تجربه و سن بیشتری از خودشان داشت. اما برای من فرقی نمی‌کند. در این فصل هم خیلی با هم دوست هستیم. به نظرم بچه‌های مستعدی هستند اما مسؤولیت سنگینی دارند؛ چون بازیگران آن فصل برای مخاطب جا افتاده بودند. از طرفی ممکن است با آن بازیگران مقایسه شوند. اما فکر می‌کنم فرصت طلایی برای این بچه‌ها باشد که بتوانند توانایی خودشان را نشان بدهند و این‌که تکلیف‌شان با خودشان روشن می‌شود.

 

میرزایی همچنین می‌گوید: داستان‌های این فصل مسائل روزمره افراد مختلف جامعه است و قصه‌ها کاملا به‌روز است. بنابراین به‌نظرم می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. آرزو می‌کنم زحمتی که همه برای این کار می‌کشند، نتیجه خوبی داشته باشد. وی در پایان هم درباره تاثیر کرونا روی کار عنوان می‌کند: به هر حال این نگرانی و استرس در کار برای ما هم وجود دارد. چون سن من هم بالاست. اما خوشبختانه تعداد بازیگران و عوامل زیاد نیست و سعی شده بیشتر از سکانس‌های خارجی استفاده شود. البته با سریال «جشن سربرون» خیلی متفاوت است. چون آن کار تاریخی بود و کلی هنرور هم داشت و نگرانی‌اش بیشتر بود. اما خوشبختانه این کار جمع و جور‌تر است. اما در نهایت این نگرانی همواره در کار وجود دارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.