2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
معرفی کامل موزه شهاب سنگ نراق + آدرس و نقشه

معرفی کامل موزه شهاب سنگ نراق + آدرس و نقشه

همه اطلاعاتی را که درباره موزه شهاب سنگ نراق باید بدانید اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -موزه های شهاب سنگ در کشورهای مختلف و شهرهای متعدد در جهان وجود دارد. در ایران نیز یکی از همین موزه ها تاسشیس شده است. موزه شهاب سنگ نراق واقع در استان مرکزی جایی است که۴۷سال پیش در پی اصابت یک شهاب سنگ به محلی معروف تبدیل و در نهایت به موزه تبدیل شد.

آدرس موزه شهاب سنگ در شهر نراق استان مرکزی

آدرس موزه شهاب سنگ نراق

موزه شهاب سنگ در نراق و در جاده کمربندی نراق واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند حوزه علمیه الغدیر و بوستان فاضل و بوستان شهر نراق قرار گرفته است و از مسیر بلوار 9 دی می توانید به این موزه بروید. باید بلوار را تا انتخا بروید اما مراقب باشید وارد کمبربندی نشوید بلکه همان طور که در نقشه می بینید قبل از آن باید به سمت چپ بپیچید.

در شهر نراق از موزه شهاب سنگ دیدن کنید

نراق؛ شهر شهاب ‌سنگ ‌ها

جام جم نوشت: وقتی ساعت ۹ و ۴۵ صبح روز ۲۸ شهریور ۱۳۵۳ شهاب ‌سنگی بر سقف مدرسه‌ای تازه تاسیس در نراق اصابت کرد، کسی خبر از علت این اتفاق نداشت. شاید کسی فکر نمی‌کرد سال‌ها بعد نراق به یکی‌از مراکز مهم و مورد علاقه دوستداران شهاب ‌سنگ در غرب آسیا تبدیل شود. شهر نراق که آن را به قدمت و تمدن و تاریخ می‌شناسند، در حد فاصل قم، کاشان و دلیجان و اصفهان واقع شده و اکنون یک موزه شهاب ‌سنگ شناسی را در خود جای داده‌است. شهاب ‌سنگ نراق آن زمان به سقف سالنی برخورد کرد که آن روز شکل آزمایشگاه‌های امروزی را داشت و حالا به موزه‌ای تبدیل شده که سالانه پذیرای جمع کثیری از علاقه‌مندان دانش نجوم و اخترشناسی است. با این حال قطعه‌اصلی این شهاب ‌سنگ مشخص نیست کجاست!

 

براساس روایت مردم نراق، پس از اصابت این شهاب ‌سنگ ، کارگرانی که در این مدرسه تازه تاسیس به کار مشغول بودند آن‌را همان‌طور که داغ بوده برمی‌دارند و باخود می‌برند. سپس با مراجعه مردم و ژاندارمری به مدرسه، گروهی از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به این منطقه اعزام می‌شوند و با در اختیار گرفتن شهاب ‌سنگ ، آن را به تهران منتقل می‌کنند سپس براساس بررسی‌های محققان مشخص می‌شود سنگی که در مدرسه سقوط کرده یک شهاب ‌سنگ  بوده‌است.

موزه شهاب سنگ نراق چه ویژگی هایی دارد

بازگرداندن چند قطعه از شهاب ‌سنگ نراق

محمود مرادی که پیگیر ماجرای شهاب ‌سنگ  نراق بود و کار احداث موزه شهاب ‌سنگ  نراق در دوره شهرداری او اتفاق افتاده به خبرنگار جام‌جم گفت: «از سال ۸۵ به بعد که قدری پیش از مسؤولیت شهرداری من در نراق بود، پیگیر موضوع شهاب ‌سنگ  بودم. به طوری که هرچه به مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران زنگ می‌زدم اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.»

 

وی ادامه داد: «بعد از مدتی دکتر سپهری از محققان دانش نجوم در یکی از مجلات تخصصی گزارشی کوتاه نوشت که موردتوجه قرار گرفت و پس از مدتی دکتر ایرج عشقی از آلمان از طریق خواهرزاده خود با بنده ارتباط برقرار کرد تا درباره سرنوشت شهاب ‌سنگی که پیگیر آن بودم اطلاعاتی بدهد.»

 

بیشتر بخوانید: دیدنی های پارک ایران کوچک کرج

 

شهردار سابق نراق بیان کرد:« پس از آن، جلسات بسیاری برگزار کردیم و دکتر عشقی قطعات شهاب ‌سنگی را که با خود به آلمان و برای تحقیقات برده‌بود، برگرداند و درنهایت با پیگیری از موزه‌های میراث فرهنگی کشور مجوز راه‌اندازی موزه شهاب ‌سنگ  را گرفتیم. از آن زمان تا به حال سنگ‌ها و اجرام آسمانی مختلفی از نقاط مختلف دنیا از جمله فرانسه و آلمان و تعدادی هم از داخل ایران جمع آوری و به این موزه منتقل شده‌است. درحال حاضر بالغ بر ۵۰قطعه انواع شهاب ‌سنگ ‌ مختلف در این موزه جمع آوری شده‌است.»

جذابیت موزه شهاب سنگ نراق در چیست

جرم شهاب ‌سنگ  بیش از ۳ کیلوگرم بود

صبحت‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز درباره این موزه و شهاب ‌سنگ  نراق شنیدنی است. مصطفی مرزبان درباره این‌باره گفت:« این موزه نخستین موزه شهاب ‌سنگ  در خاورمیانه بوده که در محل سقوط شهاب ‌سنگ  نراق تشکیل شده‌است. در ۲۸ مرداد ۱۳۵۳ یک بارش شهابی اتفاق می‌افتد که در جریان آن یک شهاب ‌سنگ  با سقف آزمایشگاه مدرسه‌ای خیرساز در نراق برخورد می‌کند. طبق نقل قول‌هایی که وجود دارد، کارگرانی که در آن محوطه به کار مشغول بودند متوجه صدای وحشتناکی می‌شوند که مدام درحال نزدیک شدن بوده و در نهایت این سنگ به سقف برخورد می‌کند و بعد از سوراخ کردن سقف، به کف زمین می‌افتد.

 

بیشتر بخوانید: برج ‌رادکان کجا است و تاریخچه آن چیست

 

در ابتدا کارگران فکر می‌کنند بمب یا موشکی اصابت کرده‌است و وقتی مراجعه می‌کنند با یک سنگ سه کیلو و ۲۰۰گرمی مواجه می‌شوند که تکه‌هایش به اطراف پخش شده ‌بود. کارگران این سنگ را با خود به خانه می‌برند و بعد از مدتی ژاندارمری وارد عمل می‌شود و سنگ را تحویل می‌گیرد، در آن زمان دکتر ایرج عشقی که اکنون مشاور علمی طرح موزه هستند، دانشمندی بودند که از آلمان برای انجام یک‌سری تحقیقات به ایران‌می‌آیند.»

موزه شهاب سنگ نراق کجا است

حفظ محل برخورد شهاب ‌سنگ  در موزه نراق

سوراخی که به دلیل اصابت شهاب ‌سنگ  در نراق ایجاد شده، بعد از گذشت ۴۶سال همچنان به همان صورت باقی مانده و حفظ شده‌است. البته ناگفته نماند سقوط شهاب ‌سنگ‌ها در مناطق مسکونی کمتر گزارش شده‌است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در خصوص روند ایجاد و فعالیت موزه شهاب ‌سنگ  نراق گفت: «بعد از گذشت ۴۰سال، به دنبال ارتباط شهردار وقت نراق، دکتر عشقی به نراق می‌آیند و شهرداری هم حمایت می‌کند و ایشان هم چون مجموعه‌ای از سنگ‌ها و شهاب ‌سنگ‌های ارزشمند را در خارج از کشور داشتند نسبت به راه‌اندازی این موزه اقدام می‌کنند.»

 

بیشتر بخوانید: ورکانه همدان؛ چگونه برویم و چه دیدنی هایی دارد

 

مرزبان ادامه داد: «‌بنابراین محل سقوط شهاب ‌سنگ  را به عنوان موزه شهاب ‌سنگ  درنظر می‌گیرند که درحال حاضر حدود ۱۵۰شهاب ‌سنگ  ارزشمند از ایران و کشورهای مختلف جهان در این موزه داریم که دکتر عشقی به اینجا آورده‌اند و اینجا به موزه‌ای تبدیل شده که در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. انواع مختلف سنگ‌ها اعم از شهاب ‌سنگ‌های آهنی، سنگی ـ آهنی، سنگی و غیره در این موزه نگهداری می‌شود و حتی انواع مختلف سنگ‌های زینتی زمینی هم در این موزه وجود دارد.»

 

وی افزود: «این موزه سال 98 به صورت رسمی افتتاح و به طور کامل از مجموعه مدرسه مستقل شد، منتها از سال گذشته بعد از افتتاح این موزه با شیوع کرونا به خوبی نشد که از این فضا استفاده کرد.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.