2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
شهر  محلات چه جاهای دیدنی دارد

شهر محلات چه جاهای دیدنی دارد

نام شهر محلات علاوه بر گل های زیبا و رنگارنگ آن با چشمه های آب گرم فراوان آن نیز عجین شده و این چشمه های در قالب یک مجموعه درمانی در فاصله 15 کیلومتری شرق شهر محلات واقع شده است.

دوات آنلاین-شهرستان محلات در استان مرکزی یکی از زیباترین شهرهای ایران است. محلات که به شهر گل معروف است جاهای دیدنی زیادی دارد و بد نیست حتما یک بار به این شهر سفر کنید.

 

چشمه های آب گرم در شهر زیبای محلات

نام شهر محلات علاوه بر گل های زیبا و رنگارنگ آن با چشمه های آب گرم فراوان آن نیز عجین شده و این چشمه های در قالب یک مجموعه درمانی در فاصله 15 کیلومتری شرق شهر محلات واقع شده است. از گذشته های دور تاکنون این چشمه ها به خاطر خاصیت درمانی و شفابخشی خود در برابر بیماری های بیشماری چون رماتیسم مورد استقبال افراد قرار گرفته است. این مجموعه به طور کلی از 6 چشمه مختلف تشکیل شده که هر یک با خاصیت شفابخشی و درمانی منحصر به فرد خود به نام های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا یا بختیاری، حکیم و روماتیسم شناخته می شوند.

 

پارک زیبای سرچشمه در شهر زیبای محلات

یکی دیگر از مکان های زیبا و پرطرفدار در مرکز شهر محلات، «پارک سرچشمه» این شهر نام دارد. چشمه ای به همین نام وجود دارد که آب آن باعث سرزندگی و زنده ماندن این پارک سرسبز شده و درختان تنومند و سر به فلک کشیده ای را درون خود جای داده است. این درختان با سایه ای سرد و خنک خود پذیرای گردشگرانی بوده که در داغ روزهای گرم تابستان به دنبال مکانی برای استراحت و در امان ماندن از گزند اشعه سوزان خورشید می باشند. رودی که از چشمه «سرچشمه» نشات گرفته و از دل این پارک می گذرد با آب خنگ و گواری خود باعث جلا بخشیدن و احساس طراوت در روح شما خواهد شد.

 

آتشکده خورهه در شهر زیبای محلات

یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی اطراف شهر محلات، روستای خورهه نام دارد. مکانی در دل روستای خورهه وجود داشته که از نظر شباهت به تخت جمشید تاریخی استان فارس بسیار شبیه بوده و از همین رو، این مکان تاریخی را به نام تخت جمشید محلات یاد میکنند. این مکان تاریخی با قدمت طولانی خود به هزاره دوم میلادی دوران باستان مربوط بوده و از آن در زمان قدیم به عنوان «آتشکده خورهه » استفاده شده است.

 

براساس اسناد بر جای مانده از دوران گذشته، این بنای تاریخی از ارزش مادی و معنوی بسیاری برخوردار بوده و آثار باستانی کشف در اطراف آن حکایت از آتشکده‌ای بزرگ و باشکوه داشته که متاسفانه در زمان حاضر تنها ستون‌های عظیم آن به یادگار مانده است.

چنار دو هزار ساله محلات

چنار قدیمی و دو هزار ساله شهر محلات

درخت چناری قطور و تنومند که شکوه و عظمتش در نخستین نگاه، چشم هر رهگذری را به حیرت وا خواهد داشت، در جوار خیابان و بوستان سرسبز سرچشمه قرار گرفته است. این درخت کهنسال را بومیان این شهر به اسم «چنار دو هزار ساله» معرفی کرده و همچون میهمانی عزیز شاهد فراز و نشیب های این محله و روند شکل گیری آن بوده است. اگر این درخت چنار شهر محلات توانایی سخن گفتن داشت؛ بدون شک می توان از دل سخنان و تجربیات او در طی همه سال های عمرش، کتابی قطور درباره شهر محلات استخراج کرد.

 

آتشکده آتشکوه در شهر زیبای محلات

آتشکده آتشکوه از جمله بناهای باارزش و مهم موجود در شهر محلات است. این بنای تاریخی به زمان هزاره دوم قبل ار میلا مسیح باز میگردد و با تاریخچه کهن خود امروزه یکی از مکان های گردشگری این شهر به شمار می آید. آتشکده آتشکوه شهر محلات امروزه خاموش بوده و ستون های این بنای تاریخی با همان اقتدار و شکوه گذشته همچنان بر جای خود ثابت و استوار بر جای مانده است .

 

روستای خوش آب و هوای خورهه

یکی از روستاهای سرسبز، خوش آب و هوای و زیبای شهر محلات که در قسمت شمالی آن واقع شده، روستای خورهه نام دارد. این روستا با جاذبه های طبیعی و تاریخی بیشمار خود از قدمت بسیار طولانی برخوردار بوده و نام آن در کتاب اوستا به معنای ییلاق یعنی منطقه ای خوش آب و هوا آورده شده است. این مکان همواره یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر محلات محسوب شده، و گردشگرانی که محلات را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اند؛ حتما سری به این روستای تاریخی و زیبا می زنند.

 

قلعه جمشیدیه؛ نگین انگشتری محلات

از دیگر آثار تاریخی شهر محلات که مانند نگینی شفاف و درخشنده در دل این شهر قرار گرفته؛ « قلعه جمشیدیه یا قلعه گبری» نام دارد. این قلعه در مقابل غارت و تجاوز دشمنان در زمان های قدیم همچون دژی محکم و استوار بنا شده و در مقایسه با نمونه های همانند خود همچنان سالم و سلامت باقی مانده است. یکی از مهمترین خصوصیات این قلعه، ضد حریق بودن آن در برابر هرگونه حادثه احتمالی می باشد.

 

سد باستانی و تاریخی نیم ور شهر محلات

از دیگر جاذبه های کهن و تاریخی شهر محلات می توان به سد یا بند نیم ور اشاره کرد. این سد با معماری خاص و منحصر به فرد خود همواره یکی از آثار برجای مانده از دوره ساسانیان به شمار می آید. قدمت طولانی این سازه آن را جزو نخستین دسته سازه های ذخیره سازی آب کشور محسوب کرده است.

غار شاه بلبل شهر زیبای محلات

غار شاه بلبل شهر زیبای محلات

یکی از مکان های مقدس و قابل احترام برای مردم که در دل کوه های شرقی شهر محلات واقع شده است؛ غاری کم آب به  نام شاه بلبل می باشد. این غار همواره محلی برای نذورات و قربانی های خانواده ها بود که آن را با نیت گرفتن حاجات و بر طرف شدن مشکلات خود در بین نیازمندان تقسیم می کنند. اکثر مردم برای برای گرفتن حاجت خود معمولا یک شب را در این مکان مقدس به باور عموم، سر می کنند.

 

بقعه تاریخی شاه قلندر

بقعه ای آجری در دامنه های کم شیب کوه های اطراف شهر محلات واقع شده است که قدمت آن به دوره ایلخانی و زمان ریاست شاه قلندر در فرقه اسماعیلیه باز میگردد. بقعه تاریخی شاه قلندر هم اکنون به عنوانی یکی از چندین جاذبه دیدنی و گردشگری محلات در فاصله 50 کیلومتری سرچشمه و سراب و داخل یک باغ در روستای سرسبز انجدان واقع شده است. ساختار این بنای باشکوه تاریخی به صورت هشت ضلعی بوده که در هر ضلع آن یک نمای طاق مانند آجری بلند با 4 در ورودی در جهات مختلف آن قرار گرفته است.

 

منبع: بیتوته

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.