2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين

با شهر زیرزمینی تفرش آشنا شوید + فیلم

شهر زیرزمینی تفرش دقیقا در کجا واقع شده است؟ تاریخچه آن چیست و از آن منطقه چه استفاده ای می کرده اند؟

دوات آنلاین -شهرهای زیرزمین مکانی مرموز و شاید کمی خوف انگیز باشند. یکی از معروف ترین این دستکندهای تاریخی شهر زیرزمینی نوش آباد در استان اصفهان است اما نمونه دیگری نیز در استان مرکزی وجود دارد؛ شهر زیرزمینی تفرش. منطقه ای وسیع که هنوز کاوش های در ان ادامه دارد و به نظر می رسد رازهای زیادی در این دستکند نهفته باشد. ضمن تماشای فیلم بالا می توانید اطلاعات تکمیلی را نیز بخوانید.

شهر زیرزمینی تفرش چه زمانی ساخته شده است

 شهر زیرزمینی تفرش کجاست

شهر زیرزمینی تفرش که هنوز نام مشخصی برای خود ندارد، در منطقه ترخوران تفرش در استان مرکزی واقع شده است. کاوش دستکند در سال ۹۸ کلید خورد. مساحت آن حدود ۱۵۰ هکتار تخمین زده می‌شود که در این صورت می‌توان از دستکند تفرش به عنوان بزرگترین شهر زیرزمینی ایران و حتی خاورمیانه نام برد. تاکنون در دو مرحله کاوش دو فضای حدود ۴۰۰ متری انجام شده است.

 

این شهر زیرزمینی در زیر بافت امروزی شهر تفرش واقع شده است.

درباره شهر زیرزمینی تفرش بیشتر بدانید

تاریخچه شهر زیرزمینی تفرش

این محوطه در دوره سلجوقی ساخته و در اواخر این دوره پس از پر شدن چاه‌های ارتباطی آن، متروک شده است کشف قطعه سفال‌هایی از دوره ایلخانی تا قاجار در طبقات فوقانی، نشان می‌دهد پس از متروک شدن محوطه، بخش‌هایی از آن ولو به صورت محدود پس از دوره سلجوقی مورد استفاده قرار گرفته است.

شهر زیرزمینی تفرش مکانی خاص و منحصر به فرد است

ویژگی های شهر زیرزمینی تفرش

مطبق بودن این محوطه، وجه دیگری از اهمیت دستکند زیرزمینی تفرش است و تاکنون در بخشی از کاوش تا ۷ طبقه در این دستکند کشف شده است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر نراق

 

در نتیجه بررسی‌ها و کاوش‌های فصل جاری، شواهدی از طبقات اصلی محوطه یافت شد که شامل فضاهای معماری مسکونی با اتاق‌هایی به ابعاد میانگین ٣ در ٤ متر، چاه‌ها و دسترسی فضایی به طبقات زیرین، شواهدی از قنات قدیمی شهر و یک آب انبار از مهمترین یافته‌های فصل دوم کاوش در دستکند زیرزمینی تفرش است.

کاوش ها در شهر زیرزمینی تفرش همچنان ادامه دارد

دلیل ساخت شهر زیرزمین چه بود

به نوشته میراث آریا شهرهای زیرزمینی نمونه‌های کم نظیری از نبوغ مردمان در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان‌های تودرتو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار است.

 

دستکندها با هدف ایجاد سرپناه مردمان شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می‌شد و ویژگی بارز آنها این است که بدون استفاده از هیچ‌گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی کندمان ایجاد شده‌اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

 

هدف از ایجاد اغلب این دستکندها استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان در زمینه معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است که جلوه عجیبی دارد، اما کار ویژه مهمی را در یک بازه تاریخی خاص در حفظ و بسط امنیت و زیست مردم آن خطه در ناملایمات حاکم برعهده داشته است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.