2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
شهر زیرزمینی تهیق کجاست و تاریخچه آن چیست

شهر زیرزمینی تهیق کجاست و تاریخچه آن چیست

شهر زیرزمینی تهیق در استان مرکزی از جمله مکان های تاریخی و دیدنی است که اطلاعات کامل درباره آن را می توانید اینجا مطالعه کنید.

دوات آنلاین -رفتن به شهرهای زیرزمینی و گشتن در دالان ها و راهوروهای پیچ در پیچ آنها بسیار جذاب و هیجان انگیز است. یکی از این شهرهای زیرزمینی، تهیق است که در شهر خمین واقع در استان مرکزی قرار دارد.

شهر زیرزمینی تهیق در شهرستان خمین استان مرکزی واقع شده است

آدرس شهر زیرزمینی تهیق

شهر زیرزمینی تهیق در شهرستان خمین واقع شده است. شما برای رفتن به این مکان باید راهی  بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای تهیق شوید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل موزه شهاب سنگ نراق

 

در مسیر دهستان خرمدشت، کمی بعد از ورود به جاده‌ای فرعی گنبد امامزاده زینب خاتون دیده می‌شود. در محوطه امامزاده  دری کوچک وجود دارد. بعد از عبور از در راهرویی پهن و تاریک وجود دارد. قدم به قدم رفتن به زیرزمین را می‌شود حس کرد. کم کم محوطه‌ای که به سالن شباهت دارد دیده‌می‌شود، در اطراف سالن اتاق‌هایی با سقف کوتاه خودنمایی می‌کنند.

 

بعد از عبور از اتاق‌ها، راهرویی دالان شکل و پیچ در پیچ گویی با ارتفاعی بسیار کوتاه وجود دارد؛ راهرویی باریک و کوتاه که در طول مسیر چاه‌هایی در اطراف آن پدیدار می‌شوند.  این شهر تاریخی تهیق است.

قدمت شهر زیرزمینی تهیق به دوران ایلخانی بر می گردد

شهر زیرزمینی تهیق مربوط به چه دوره ای است

از این غار زیرزمینی که در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۰۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، به‌عنوان یکی از زیباترین دست‌کندهای ایران و منطقه یاد می‌شود. قدمت این شهر زیرزمینی به اواخر دوران ایلخانان و اوایل دوران سلجوقیان بازمی‌گردد و همین موضوع نشان از اهمیت این مکان می‌دهد.

 

فیلم: با شهر زیرزمینی تفرش آشنا شوید

 

این شهر برای 2نوع کاربری احداث شده که یکی از آنها به‌عنوان مکانی برای زندگی فصلی و دیگری به‌عنوان پناهگاه در زمان حمله دشمن است. مهندسانی که نقشه ساخت این شهر زیرزمینی را ترسیم کرده‌اند، از نبوغ و هوش سرشاری برخوردار بوده‌اند. آنها تمام جزئیات را برای یک زندگی طولانی‌مدت در زمان حمله دشمن درنظر گرفته بودند و این امکان وجود داشت تا ماه‌ها ساکنان منطقه در این شهر زندگی کنند و از حمله دشمن در امان بمانند.

شهر زیرزمینی تهیق از نظر معماری کم نظیر است

معماری شهر زیرزمینی تهیق

در ساخت شهر زیرزمینی تهیق از فرم طبیعی زمین تبعیت شده و دقیقاً این متد معماری که در آن زمان به‌کار گرفته شده، امروزه هم همچنان مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. تا‌کنون از این سکونتگاه یک سالن، ۱۰اتاق، 4انبارک و تعدادی اشیای قیمتی کشف شده است.

 

ارتفاع این دست‌کند بشری مابین ۸۰ تا 160سانتی‌متر متغیر است. این اثر که به‌عنوان یکی از دیدنی‌های تاریخی در استان مرکزی و شهرستان خمین شناخته می‌شود، در سال۱۳۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این شهر زیرزمینی یک‌بار و به‌صورت سطحی مرمت شده است اما نیاز دارد تا به‌صورت اساسی بازسازی و احیا شود، تا در اثر بازدید عمومی دچار حادثه یا تخریب نشود.

 

منبع: همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.