2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آموزش طرز تهیه حلوای مسقطی لاری

آموزش طرز تهیه حلوای مسقطی لاری

تمام فون و فن های درست کردن حلوای مسقطی لاری در خانه به علاوه خاصیت های این نوع شیرینی را اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -حلوای مسقطی که اصلا متعلق به لارستان است طرفداران زیادی دارد. شما می توانید این نوع شرینی را در خانه درست کنید. البته طرز تهیه چندان ساده نیست و باید کمی حوصله و البته ذوق به خرج بدهید.

حلوای مسقطی لاری را چگونه درست می کنند

حلوای مسقطی چه خاصیت هایی دارد

در صورتی که افراد دچار ضعف جسمی هستند، می‌توانند به جای مصرف دسر یا شکلات، از شیرینی مسقطی بهره‌مند شوند. مسقطی به دلیل قند، آهن، منیزیم و منگنز، باعث افزایش انرژی و رفع ضعف و خستگی در بدن می‌شود.

 

از این جهت توصیه می‌شود که خانم‌های باردار، خانم‌های شیرده، افراد ورزشکار و افرادی که دچار ضعف بدنی هستند، از شیرینی مسقطی بهره‌مند شوند. البته ناگفته نماند که مصرف هر غذا یا دسری باید به اندازه باشد و در صورتی که تعادل رعایت نشود، ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد.

 

پزشکان و کارشناسان تغذیه برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر مصرف چه ویتامین و مواد معدنی را توصیه می‌کنند؟ جالب است بدانید که ویتامین ب، ویتامین سی، کلسیم، منیزیم و زینک از ترکیبات مهمی هستند که برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر توصیه می‌شود.

 

مسقطی حاوی مقادیری از ویتامین‌هایی همچون ب، سی، کلسیم، منیزیم و زینک است. در واقع بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این باورند که حلوای مسقطی به دلیل ترکیبات مفیدی که به همراه دارد، خوراکی مناسبی برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر خواهد بود.

 

برای سلامت و تقویت استخوان‌ها و استحکام به کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم نیاز دارد. شیرینی مسقطی حاوی تمام این ترکیبات مفید است. در نتیجه بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند به جای مصرف شیرینی و شکلات‌های مضر، از حلوای مسقطی استفاده کنید تا نه‌تنها دسر دل‌چسبی میل کنید، بلکه از خواص آن برای استخوان و بدنتان نیز بهره‌مند شوید.

 

بسیاری از پزشکان و دانشمندان بر این باورند که افراد افسرده و مضطرب با کمبود ویتامین، چربی مفید همچون امگا۳ و آهن مواجه می‌شوند.

 

ترکیبات حلوای مسقطی حاوی ویتامین آ، ب، سی و ای است. همچنین مسقطی شامل پتاسیم، آهن و امگا۳ است. در واقع تمام این ترکیبات به درمان افسردگی و کاهش استرس و اضطراب کمک بزرگی می‌کنند.

 

بسیاری از افرادی که دچار کم‌خونی هستند، باید غذاهایی که حاوی آهن و ویتامین است را مصرف کنند، در غیر این صورت ممکن است دچار خستگی، ضعف و خواب‌آلودگی مکرر شوند. از این جهت در کنار درمان‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، خوردن حلوای مسقطی نیز مفید خواهد بود.

 

ترکیبات مسقطی حاوی ویتامین ب۱۲، آهن و اسیدفولیک است. به همین دلیل به افرادی که دچار کم‌خونی هستند، خانم‌های باردار، خانم‌های شیرده و کودکان توصیه می‌شود که به جای مصرف شیرینی و شکلات‌های مضر، دسرهای پر از خاصیت همچون مسقطی را میل کنند تا به درمان کم‌خونی‌شان نیز کمک کنند.

 

پوست شفاف و سالم و موهای درخشان و زیبا، نیاز به مراقبت و غذای سالم و مناسب دارند. غذای سالم پوست و مو، ویتامین ای، ویتامین ب، زینک، آهن، اسیدهای چرب، امگا۳، پروتئین و ویتامین سی است. تمام این ترکیبات و ویتامین‌ها به داشتن موهای زیبا و پوست سالم کمک می‌کند.

 

کنار درمان و مصرف غذای سالم، مسقطی یک دسر مناسب و پر از خاصیت است که به سلامت پوست و مو کمک بسزایی می‌کند. تمام ویتامین و ترکیبات مهمی که پیش از این ذکر کردیم، در حلوای مسقطی یافت می‌شود. از این جهت توصیه می‌کنیم از انتخاب این دسر برای میان‌ وعده تردید نکنید.

 

نباید فراموش کرد که در خوردن و مصرف هرگونه غذا، ماده غذایی و شیرینی، افراط نکنید. در واقع افراط و تفریط در مصرف هر گونه غذا و ماده غذایی برای سلامتی مناسب نیست و بدن برای ادامه حیات و افزایش و بهبود سلامتی به انواع ویتامین، ترکیبات مغذی و مواد معدنی نیاز دارد.

برای تهیه حلوای مسقطی لاری چه موادی لازم داریم

مواد لازم برای حلوای مسطقی لاری

پودر نشاسته گندم: ۱ لیوان فرانسوی

شکر: ۲ لیوان

گلاب: نصف لیوان

آب: ۴ لیوان

روغن مایع: سه چهارم لیوان (می‌توانید از ۱ لیوان کره نرم شده در دمای محیط هم استفاده کنید)

زعفران دم کرده: به میزان لازم

هل: ۶ تا ۷ عدد ساییده

خلال بادام و پسته و مغزگردوی خرد شده: در مجموع ۱ لیوان

 

حلوا مسقطی لاری را چطور در خانه درست کنیم

طریقه درست کردن حلوا مسقطی به این ترتیب است: ابتدا پودر نشاسته و آب را در یک قابلمه تفلون بریزید و هم بزنید با هم مخلوط شوند . سپس شعله زیر قابلمه را روشن کنید و اجازه دهید ترکیب آب و نشاسته روی شعله متوسط گاز کمی غلیظ شود. در این حین مرتب مواد داخل قابلمه را هم بزنید.

 

وقتی مخلوط نشاسته و آب کمی غلیظ شد ، شکر و نیمی از روغن یا کره را اضافه کنید، شعله گاز را ملایم کنید و مرتب هم بزنید تا زمانی که مایه اولیه حلوا به اصطلاح خودش را گرفت اجازه دهید که این مایه به مدت دوساعت و نیم خیلی ملایم و کم کم بجوشد و خوب پخته شود. چون نشاسته زود ته می‌گیرد مرتب مواد را هم بزنید تا ته نگیرد و خوب غلیظ شود.

 

بیشتر بخوانید: آگار چیست و در چه صنایعی استفاده می شود

 

هر چه بیشتر و آرام و با حوصله هم بزنید حلوا کشدارتر می‌شود. در اواسط کار باقی مانده روغن یا کره را کم کم به مایه حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا روغن کاملا جذب حلوا شود.

 

یک ساعت مانده به پخته شدن حلوا مسقطی، گلاب و زعفران دم کرده را به حلوا اضافه کنید و خوب هم بزنید. مغز گردو و پسته و خلال بادام را در ده دقیقه آخر به حلوا اضافه کنید.

 

نشانه آماده شدن حلوا مسقطی لاری زعفرانی این است که در هنگام هم زدن حلوا به راحتی از ظرف جدا شود و رد قاشق روی حلوا باقی بماند و البته به غلظت دلخواه و مورد نظر شما رسیده باشد. به محض این‌که شعله گاز را خاموش کردید حلوا را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و با پشت قاشق سطح حلوا را صاف کنید تا یکدست شود. باید ته قاشق را چرب کنید تا حلوا به قاشق نچسبد و خوب صاف شود.

نکات ریز آشپزی برای تهیه حلوای مسقطی لاری در خانه

فوت و فن هایی که باید رعایت کنید

*مدت زمان پخت حلوا مسقطی لاری زعفرانی بیشتر از سایر حلواهاست و حدود ۳ تا ۳ و نیم ساعت زمان می‌برد.

 

بیشتر بخوانید: خامه قنادی را چه طور درست کنیم

 

*یک روش دیگر درست کردن حلوا مسقطی لاری مجلسی این است که برای درست کردن این حلوا به جای پودر نشاسته از نشاسته گل استفاده کنید. اما باید گل نشاسته را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس از صافی رد کنید تا یکدست شود. در این صورت ابتدا نشاسته را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا کم کم بپزد و سپس سایر مواد را به آن اضافه کنید.

 

*اگر دوست دارید حلوا شیرین‌تر باشد نصف استکان دیگر شکر برای این مفدار مواد به آن اضافه کنید.

 

*هر چه زمان پخت این حلوا بیشتر باشد و البته در حین پخت مرتب هم بزنید کشدارتر و شفاف‌تر می‌شود. این طرز تهیه مسقطی کشدار ژله‌ای است و بسیار مرسوم است.

 

فیلم آشپزی: طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر

 

*اگر بعد از اضافه کردن زعفران و گلاب یک دم کنی روی قابلمه و یک شعله پخش‌کن زیر قابلمه بگذارید تا ده دقیقه الی یک ربع روی شعله ملایم گاز پخته شود حلوا حسابی جا افتاده و خوش عطر می‌شود.

 

*اگر می‌خواهید همیشه یک مسقطی یا حلوای فوق‌العاده خوشمزه و کشدار داشته باشید همیشه این مقدار نسبت‌ها را رعایت کنید: هر پیمانه‌ای که انتخاب می‌کنید از آن یک پیمانه نشاسته، ۲ پیمانه شکر و ۴ پیمانه آب استفاده کنید. مقدار مغزها، روغن و گلاب و زعفران بستگی به سلیقه شما دارد.

 

*بعد از سرد شدن کامل حلوا مسقطی می‌توانید آن را به اشکال دلخواه برش یا قالب بزنید.

 

*برای درست کردن حلوا مسقطی حتما از روغن مایع یا برای این مقدار مواد از یک لیوان کره استفاده کنید تا یک حلوای لطیف و یکدست داشته باشید.

 

*نشانه آماده شدن حلوا مسقطی این است که وقتی با قاشق روی آن می‌کشید قاشق روی حلوا خط بیندازد و محو نشود.

 

*اگر می‌خواهید یک حلوای مسقطی مجلسی به اصطلاح دو بَر مغز داشته باشید حین پخت حلوا به آن مغزها را اضافه نکنید. قبل از سرو حلوا یکی از خلال‌ها مثلا خلال مغز بادام را در کف ظرف مورد نظر بریزید و یکدست کنید و سپس حلوا را روی آن بریزید. خلال دیگر مثلا خلال پسته را روی حلوا به صورت یکدست بریزید.

 

*حلوا مسقطی لاری زعفرانی را بدون مغز و ساده هم می‌توانید طبخ کنید.

 

*به جای انواع مغز می‌توانید روی حلوا مسقطی پودر گل سرخ را پودر وانیل بریزید.

 

منابع: مجله کوروش- ایرنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.