2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آگار چیست و در چه صنایعی استفاده می شود

آگار چیست و در چه صنایعی استفاده می شود

آگار یا آگار آگار ماده ای ژله ای است که از جلبک قرمز به دست می آید و خاصیت جامدسازی دارد و در بسیار پایین هم قابلیت ژلاتینی دارد. آگار آگار را در بستنی، پاستیل و انواع شکلات و همچنین در لوازم پزشکی و ... استفاده می کنند.

دوات آنلاین-آگار نوعی ماده گیاهی است که از جلبک قرمز به دست می آید. آگارممکن است قرمز رنگ و بسیارباریک یا  گرد و  سفید خاکستری باشد، بی مزه و بدون بواست. در آب سرد نامحلول است ولی در دمای ۳۵ ۴۰ درجه سانتی‌گراد به صورت ژل در می‌آید. از این ماده در صنایع لبنیات بسیار استفاده می شود. به این ماده آگار آگار هم گفته می شود.

 

 

خواص درمانی آگار

 

 

آگار به عنوان یک ملین مخصوصا در یبوست های مزن به کار میرود و بدون هضم شدن از روده می‌گذارد همچنین ضد زخم معده است.

آگار یک ماده ژل ساز است که از نوعی جلبک بدست می‌آید عامل ژل ساز آن یک پلی ساکارید غیر انشعابی، از دیواره سلولی جلبک قرمز استخراج می شود. آگار می تواند به عنوان جایگزین ژلاتین حیوانی، به عنوان بافت دهنده در ژله، پاستیل، ماست، پنیر، بستنی و به عنوان شفاف ساز در آبجو سازی مصرف می شود.

 

آگار چیست

آگار فقط در آب جوش حل می شود و آب سرد برای ان حلال نیست. آگار قویترین ماده ژله ساز محسوب می‌شود و حتی درغلظت 4 هزارم درصد هم می تواند تشکیل ژله بدهد و در درجه های حرارت بالا می‌تواند ژل خود را حفظ نماید.

 

 

 کاربرد آگار در صنایع مختلف

 

 

آگار صنایع غذایی میکروبیولوژی، کشت بافت های گیاهی، داروسازی و آرایشی، دندانسازی و تغذیه حشرات مفید، کاربرد دارد. درصنعت تغذیه نیز همانطور که پیشتر گفته شد و استفاده می شود و در لبنیات و آب جو سازی بسیار کاربرد دارد.

 

کاربرد آگار در صنایع غذایی

از آگار در تهیه روکش ها (Topping) و همچنین در تزیینات لبنی وغیر لبنی روی شیرینی و شکلات (Icing) به وفور استفاده میشود. همچنین برای انواع پاستیل می توان از آگار استفاده کرد. ژله ای که به جای زلاتین حیوانی در پاستیل استفاده می شود و قابلیت کششی زیاد دارد و در دمای بالا نیز از بین نمی رود آگاراست.

جالب است بدانید آگار در کنسروسازی گوشت، ماهی و مرغ، انواع دسرها و سس ها استفاده می شود چون یک ماده جامد ساز قوی است اما سفت کننده نیست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.