2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
جاهای دیدنی لواسان کجا است + آدرس

جاهای دیدنی لواسان کجا است + آدرس

اگر قصد دارید سفری یک روزه به اطراف تهران داشته باشید می توانید از این راهنما برای دیدن جاهای مختلف لواسان کمک بگیرید.

دوات آنلاین -لواسان منطقه ای بسیار مناسب و جذاب برای سفر یک روزه است که جاهای دیدنی زیادی دارد و برای رفتن به آنجا باید کاملا برنامه ریزی کنید. راهنمای سفر و بازدید از جاهای دیدنی لواسان را در ادامه مطالعه کنید.

غار موزه وزیری از جاهای دیدنی لواسان است

غار موزه وزیری؛ از دیدنی های لواسان

غار موزه وزیری در دل کوه‌های لواسان، اولین غار موزه خصوصی ایران، که به همت و با هزینه شخصی مرحوم ناصر هوشمند وزیری، از مجسمه‌سازان برتر ایرانی، در طی ۶ سال در دل کوه حفر کردند. این موزه در سال ۱۳۸۴ و در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع آغاز به کار کرد.

این غار با دیواره‌ای از بتن دارای ۸ دالان تو در توست که استاد وزیری تلاش ۵۰ ساله خود را در آن به معرض نمایش گذاشتند و تلاش کردند تا ملی‌گرایی و فرهنگ اصیل ایرانی را در آثار خود نشان دهند. ایشان تا زمانی که در قید حیات بودند همیشه در موزه حضور داشتند و هر آنچه درباره آثارشان نیاز بود برای بازدیدکنندگان توضیح می‌دادند. آثار این موزه طیف گسترده‌ای از هنر‌های تجسمی را در بر می‌گیرد و همگی از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند.

 

آدرس: به بلوار امام خمینی (ره) لواسان بروید و وارد مسیر شرق به غرب شوید. سپس به خیابان اسدیان بپچید. حدود ۴ کیلومتر جلوتر باغ موزه وزیری قرار دارد.

در لواسان حتما به پارک ساحلی بروید

در پارک ساحلی لواسان قدم بزنید

پارک ساحلی لواسان که در کنار رودخانه ی لواسان یا همان جاجرود قرار دارد، منظره ی زیبایی را به همراه هوای عالی فراهم کرده است که می توانید ساعات خوشی را در آن جا سپری کنید و لذت ببرید.

 

این منطقه خوش آب وهوا و زیبا در حاشیه رودخانه جاجرود قرار دارد. ساکنین منطقه شرق تهران با کمتر از نیم ساعت رانندگی به این مکان خواهند رسید. پس از ورود به شهر لواسان کوچک تابلوهای دریاچه مشخص هستند.

 

این پروژه با دسترسی از کمربند شهید رجائی شهر لواسان و در کنار رودخانه جاجرود و آبریز سد لتیان یکی از مناطق توریستی و گردشگر پذیر شهرستان لواسانات می باشد.

 

بیشتر بخوانید: دریاچه‌ تار و هویر کجا است و چه دیدنی هایی دارد

 

از دیر باز حجم مسافر و گردشگر همواره در کناره خط ساحلی رودخانه بسیار زیاد بوده و شهرداری با هدف بهبود فضای سبز و محوطه سازی آن منطقه اقدام به سامان دادن به محدوده و احداث پارک و بوستان شهری نمود و گذاشتن سایبان با هدف جلب رضایت و فراهم آوردن آرامش و آسایش برای مراجعه کنندگان نموده است.

 

وجود یک آلاچیق پارکی و سایبان در بوستان و پارک شهری موجب می شود تا شهروندان بتوانند به دور از تابش مستقیم نور خورشید بتوانند به پیک نیک و گردش بیایند و از زیبایی های مناظر طبیعی و شهری همزمان لذت ببرند

 

آبشار ناران؛ یکی از دیدنی های لواسان

آبشار ناران یکی از زیباترین مناطق استان تهران و لواسان است که در نزدیکی روستای کند علیا در لواسان کوچک قرار دارد. پس برای دیدن این آبشار ابتدا به این روستا بروید و سپس در فاصله 700 متری شمال ناران به آبشار خواهید رسید.

 

تابستان بهترین فصل تماشای این آبشار است و ارتفاع آن تا 15 متر هم می رسد. دلیل آن هم آب شدن برف ها و زیاد شدن میزان آب است. در واقع دیگر ممکن است ارتفاع آبشار تا 10 متر کاهش پیدا کند.

عسلک منطقه ای دیدنی در لواسان محسوب می شود

عسلک؛ منطقه لاکچری لواسان

عسلک، نام محله لاکچری لواسان است. خانه‌های این محله ویلایی بوده و طراحی خاص و خیره کننده‌ای دارند. دید این محله عالی و مشرف به کل شهر لواسان و سد لتیان است؛ بنابراین مردم لواسان عسلک را بهترین جای لواسان برای زندگی می‌دانند.

 

بیشتر بخوانید: دیدنی‌ها و آدرس روستای کردان

 

خانه­‌هایی که در این قسمت ساخته شده به علت قرارگیری در بهترین منطقه لواسان، برخوردار بودن از امکانات رفاهی بالا و دید کامل شهر و سد لتیان قیمت بسیار بالایی دارند.جایی در قالب شمال شرق تهران، که سال های سال با نام سوییس تهران شناخته می شود. به این لقب می شناسند چون ویلاسازی اش خاص و منحصر به فرد است؛ آن هم با قیمت های باورنکردنی و نجومی در متراژهای بالا و به شدت روی بورس. طرفداران و خریدارانش نیز دست به نقد آماده خرید و فروش هستند

آبشار برگ جهان در لواسان را از نزدیک تماشا کنید

به روستای برگ جهان بروید

روستای برگ جهان از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات ،در شمال غربی لواسان بزرگ و در شمال شرق تهران واقع شده است. رودخانه ای که در روستا وجود دارد از ارتفاعات روستا سرچشمه گرفته و پس از اینکه به رودخانه رودبار پیوست به سد لتیان می ریزد. جاذبه های گردشگری دیگر موجود در روستا عبارتند از: آرامگاه امامزاده اسماعیل،بقایای قلعه دختر یا قلعه بند ،غاری معروف بنام “زندان خانه لار” ، صخره بزرگ رسوبی بنام “تنگل خانه ” و….
 

برگ جهان از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است. سفال‌های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست. طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی این روستا تخریب و به جای آن‌ها ساختمان‌های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده‌است. مصالح خانه های قدیمی عمدتاً شامل سنگ، خشت، گل و چوب است. دیوار خانه های قدیمی ضخیم و سقف آن ها با تیرهای چوبی سرشاخه های درختان و اندود کاهگل پوشیده شده است.

 

بیشتر بخوانید: چرا و چگونه به تنگه واشی سفر کنیم؟

 

آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا یکی از جاذبه های گردشگری برگ جهان میباشد. این آبشار در مسیر صعود به قله های سرسیاه غار (سیاه چال ها) قرار گرفته و همچنین مقصد طبیعت گردانی است که به قصد پیاده روی و کوه پیمایی به این روستا عزیمت میکنند. ارتفاع آبشار برگ جهان از سطح دریا حدود ۲۲۰۰ متر بوده و برای رسیدن به آن به ۱ تا ۱.۵ ساعت پیاده روی در مسیری است که ابتدا از میان کوچه باغها و سپس از پای کوه میگذرد.

 

مسیر اول: تهران ، اتوبان شهید بابایی ، جاده لشگرک-لواسان ، لواسان بزرگ ، میدان بسیج ، روستای افجه ، روستای برگ جهان.

 

مسیر دوم: تهران – جاده دماوند – جاجرود – سد لتیان – روستای نیکنامده – روستای برگ جهان

 

بعد از گذشت تقریباً ۵ دقیقه پیاده روی از داخل روستا از یک پل ماشین رو که در طرف راست قرار دارد عبور کرده ،بعد از قرار گرفتن در مسیر باغها راه اصلی را ادامه داده و بعد از گذشتن ۱۰ دقیقه به دو راهی رسیده که سمت راست آن به رودخانه می رسد در صورت کم آب بودن رودخانه از آن گذشته و با حرکت در جهت خلاف جریان آب به سمت محل تلاقی رودخانه ها و بعد به سمت آبشار می رسیم .

 

اما راه سمت چپ کمی بالاتر از پای کوه گذشته و به همان محل تلاقی رودخانه ها می رسد.

 

غار خمیره؛ از جاذبه های لواسان

اگر به روستای برگ جهان رفتید می توانید علاوه بر آبشار از غار خمیره هم دیدن کنید. این غار که اسم دیگرش زندانخانه لاز است در گذشته به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون به محلی تفریحی تبدیل شده است.

روستای فاجه یکی از مناطق دیدنی در لواسان است

افجه، دشت هویج و آبشار سوستون

روستای افجه که مرکز دهستان لواسان کوچک است، روستایی بزرگ و آباد و در فاصله پنج کیلومتری از شمال خاور شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع گشته و ناحیه‌ای کوهستانی و سردسیر است.آب افچه از رودخانه و چشمه ساران تامین میگردد . افچه ۴۴ هکتار باغ و قلمستان و ۲۸ هکتار کشتزار گندم و جو دارد،محصولش گندم و جو و بن‌شن و عسل و میوه‌اش سیب و گیلاس و آلبالو است و شغل مردمش کشاورزی و گله‌داری است.

 

پس از پارک خودرو در دهستان افجه، در ابتدای مسیر یک دو راهی پیش رو دارید که جاده منتهی به دشت هویج از سمت راست و در جهت شمال میباشد. برای ورود به این مسیر باید از عرض رودخانه عبور کنید. قله بلند ریزان در امتداد این مسیر خودنمایی میکند. پس از حدود ۱ ساعت راهپیمایی و عبور از میان باغهای زیبای گیلاس به دشت هویج میرسید. جلوی دشت که بایستید آبشار سوستون در سمت چپ و در جهت شمال غرب مشاهده میشود. وارد دشت شده و حدود ۴۰-۵۰ جلوتر از سمت چپ از گودال دره ای شکل گذشته و به سمت آبشار حرکت کنید. پس از خارج شدن از دشت، از دره و عرض رودخانه گذشته و از مسیر پاکوب به سمت بالا ارتفاع بگیرید. پس از کمی پیاده روی و حرکت به سمت آبشار به دشت سوستون میرسید که بخاطر وجود درختان گردو به آن دشت گردو هم میگویند.

 

افجه که در شمال شرق منطقه لواسانات واقع شده از سرسبزی خاصی در فصول گرم سال برخوردار است. برای عبور از این روستا باید کوچه باغ های زیادی را پشت سر نهاد. عبور از روستای افجه به سمت شمال و شرق کوهنوردان را به یک جاده کوهستانی خاکی می رساند که مسیر نسبتاً ساده و کم شیبی برای رسیدن به دشت هویج(دشت گرچال) است.این دشت که به شکل مربع و کاملاً مسطح است در انتهای جاده خاکی مذکور واقع شده و از مراتع معروف شمال تهران به شمار می رود.

 

دشت هویج مبدا صعود به قلل گوناگون در منطقه لواسانات است. از آن جمله می توان به قله «ساکا» با ارتفاع ۳۳۷۵ متر، قله «ریزان» به ارتفاع ۳۶۵۰ متر ، قله «پرسون» به ارتفاع ۳۲۰۰ متر و آتشکوه به ارتفاع ۳۷۵۰ متر اشاره کرد. این آبشار سه پله ای در دره حدفاصل دو قله ریزان و آتشکوه قرار گرفته است.

 

منابع: سیری در ایران- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.