2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
برای گلو درد چی خوب است؛ درمان خانگی و طب سنتی

برای گلو درد چی خوب است؛ درمان خانگی و طب سنتی

با خوراکی های مفید و روش های طبیعی برای بهبود گلو درد آشنا شوید.

دوات آنلاین -نکته اولی که درباره گلو درد وجود  دارد این است که اصلا نباید آن را ساده گرفت و حتما باید برای درمان اقدام و به پزشک مراجعه کرد اما غیر از داروهای شیمیایی برخی مواد طبیعی و خوراکی ها نیز هستند که به درمان این درد کمک می کنند و خوب و مفید هستند.

 

لیموترش برای گلو درد

سهیلا یعقوبی متخصص طب سنتی گفت: یکی از خواص بسیار مفید لیمو ترش درمان و بهبود سریع گلو درد است زیرا لیمو ترش با ضد عفونی بدن تولید گلبول های سفید را  فعال تر کرده و سیستم ایمنی را در برابر بیماری تقویت می کند.

آویشن برای درمان گلو درد مفید است

توصیه طب سنتی به مصرف آویشن

یعقوبی اظهار داشت: آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ و برونشیت موثر است. این گیاه معطر، تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی بدن و ضدسرفه بوده و برای درمان گلو درد بسیار موثر است.

 

وی اظهار داشت: برای استفاده  از آویشن 150 میلی‌ لیتر آب جوش را روی یک قاشق چای‌خوری پر آویشن بریزید، در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه دم بکشد. سپس محلول را از صاف کنید و روزانه بعد از غذا 3 فنجان از این دم کرده را میل کنید. توجه داشته باشید نباید بیش از 3 هفته‌ی مدام از دم کرده‌ آویشن استفاده کرد و بهتر است که  زنان باردار برای استفاده  از آن به پزشک مراجعه کنند.

 

سرکه سیب و اسطوخودوس برای گلو درد مفید هستند

این متخصص طب سنتی بیان کرد: سرکه‌ سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند.

 

وی تصریح کرد: اسطوخودوس ضد درد التهاب بوده  و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت بسیار موثر است. این گیاه گلو درد و سرفه را درمان می‌کند.

 

یعقوبی یاد آور شد: 20 گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه بجوشانید، سپس محلول را از صافی رد کنید و روزانه 3 فنجان بنوشید و این کار را حداکثر 5 تا 7 روز تکرار کنید.

 

مخلوطی برای تسکین گلو درد

مخلوطی از هل، دارچین و فلفل سیاه می تواند در درمان گلو درد شگفتی بیافریند. در حالی که هل گلو درد را تسکین می بخشد و تحریک و التهاب گلو را کاهش می دهد، دارچین نیز خواص ضد باکتریایی را ارائه می دهد و فلفل سیاه نیز دسترسی زیستی این دو ماده را فراهم می کند.

 

می توانید ۱ گرم از هر نوع پودر هل و دارچین و ۱۲۵ میلی گرم فلفل سیاه به همراه ۱ قاشق چایخوری عسل میل کنید. تمام مواد را مخلوط کرده و روزی سه بار این مخلوط را در دهان کم کم بمکید.

برای درمان گلو درد زردچوبه مصرف کنید

از تاثیر زردچوبه غافل نشوید

یکی دیگر از درمان‌های بزرگ برای گلو درد، زردچوبه است، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی قوی می‌باشد. یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.

 

این نوشیدنی را به آرامی در صبح و با معده خالی بنوشید. این کار را یک بار در روز برای سه یا چهار روز متوالی انجام دهید. به طور منظم، می‌توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه و یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید، و قبل از رفتن به رختخواب آن را بنوشید. همچنین، می‌توانید برای داشتن گلویی صاف و نرم زردچوبه را در گلویتان قرقره کنید. نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه و نیم نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم ریخته و آن‌ها را باهم خوب مخلوط کنید، سپس به خوبی در گلویتان قرقره کنید. دو بار در روز، از این مخلوط مصرف کنید.

 

درمان خانگی گلو درد با ریشه‌ شیرین ‌بیان

یکی از دم‌نوش‌های مؤثر برای درمان گلو درد که مثل داروی ضد سرفه عمل می‌کند دم‌نوش ریشه‌ی شیرین‌بیان است. سوزش ناشی از عفونت گلو موجب سرفه‌های زیادی می‌شود که خود باعث ملتهب‌تر شدن گلو و تشکیل یک چرخه‌ی معیوب می‌شود. نوشیدن یک فنجان از دم‌نوش ریشه‌ی شیرین‌بیان سرفه را متوقف می‌کند.

 

در همین زمینه: گلو درد کودکان؛ همه آنچه باید بدانید از علت ها تا درمان

 

ریشه گل ختمی موثر است

ریشه گل ختمی، حاوی لعابی است که می‌توان آن را برای پوشاندن گلو و بهبود گلو درد نیز استفاده کرد. برای گلو درد همراه با سرفه معمولی مفید است. این درمان، برای زنان باردار یا افرادی که پرستاری می‌شوند، یا افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود. یک قاشق غذاخوری ریشه گل ختمی خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، رویش در بگذارید و اجازه دهید تا نیم ساعت بماند. محلول را فشار دهید تا صاف شود، سپس عسل را اضافه کنید و آن را بنوشید. می‌توانید سه فنجان از این چای گیاهی را در یک روز بخورید.

گلو درد را با دمنوش بابونه تسکین بدهید

دم‌ نوش بابونه بنوشید

دم‌نوش نه‌تنها یک نوشیدنی خوشمزه و آرام‌بخش است بلکه حاوی مواد آنتی‌بیوتیک، ضدالتهاب و مرطوب‌کننده هم هست که می‌تواند عفونت و درد گلو را به‌سرعت از بین ببرد. دم‌نوش بابونه به تقویت دستگاه ایمنی بدن معروف است بنابراین می‌تواند به از بین بردن عامل عفونی ایجاد گلو درد حمله کند ضمن اینکه می‌تواند با مرطوب کردن مجاری تنفسی حس خشکی و تنگی گلو را که موجب حس درد هنگام بلعیدن می‌شود را تسکین دهد.

عسل برای درمان گلو درد موثر ا ست

عسل چه تاثیری بر گلو درد دارد

عسل به‌عنوان یک ماده‌ شفابخش سرشار از مواد معدنی ، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ارگانیک مهم است که سلامت عمومی را بهبود می‌دهد.

 

اینکه خیلی‌ها در چایشان عسل می‌ریزند علت دارد: عسل به‌طور طبیعی غشائی بر روی گلو ایجاد می‌کند و التهاب و درد را مثل یک داروی مسکن تسکین می‌دهد. عسل با از بین بردن باکتری‌های خطرناک موجب تحریک فرآیند درمان و کاهش خشکی گلو می‌شود.

 

سوپ مرغ؛ بهترین غذا برای گلو درد

یکی از درمان‌های قدیمی برای سرماخوردگی استفاده از سوپ مرغ است که می‌تواند گلو درد را تسکین دهد. سدیم موجود در آب مرغ خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند نشانه‌های درد را به سرعت تسکین دهد. زمانی که مریض هستید، سوپ مزیت دیگری نیز دارد.

 

مصرف سایر مواد غذایی که نیاز به جویدن دارند ممکن است برای شما دردآور و سخت باشد، بنابراین خوردن یک غذای آبکی همچون سوپ برای گلو درد بسیار مفید خواهد بود. همچنین مصرف آن مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین خواهد کرد

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- فردا- تابناک- مشرق نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.