2021/04/20
۱۴۰۰ سه شنبه ۳۱ فروردين
کاهش وزن کودکان؛ بهترین برنامه و راهنمای کامل

کاهش وزن کودکان؛ بهترین برنامه و راهنمای کامل

چه کار کنیم که وزن کودک ما کم شود از طرفی زیاد هم سختی نکشید؟ همچنین برنامه لاغری برای بچه ها باید طوری باشد که سلامت آنها به خطر نیفتد.

دوات آنلاین -چاقی کودکان موضوع بسیار مهم و حساسی است که باید نسبت به آن توجه لازم را داشت و حتما برای کاهش وزن آنها اقدامات موثر و مفیدی انجام داد. آمارها نشان می‌دهد ۲۱درصد نوجوانان هفت تا ۱۸ ساله چاق یا دچار چاقی شکمی هستند که این نوع چاقی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت نوع۲، فشارخون و چربی بالا در بزرگسالی است.

 

جام جم نوشت: بچه‌ها به‌تنهایی مقصر اضافه وزن‌شان نیستند. به این دلیل که بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند در این شرایط خاص با خرید انواع خوراکی‌های مضر مورد علاقه بچه‌ها یا بی‌تفاوتی نسبت به انجام ساعت‌ها بازی‌ نشستنی، سکوت و آرامش را برقرار کنند! اما اضافه وزن بچه‌ها عواقب خوبی ندارد. اگر تصمیم دارید تحرک بدنی بچه‌ها را افزایش دهید درکنار رعایت رژیم غذایی درست به این نکته‌ها توجه و آنها را اجرا کنید.

برای کاهش وزن کودکان چه کارهایی انجام بدهیم

گام اول برای کاهش وزن کودکان

اولین قدم برای این‌که ورزش مناسب فرزند شما باشد، مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه‌ اوست. با آگاهی از وضعیت بدنی و رژیم غذایی مناسب او باید ورزش مناسب در راستای رفع مشکل فرزندتان تعیین شود. برای مثال ممکن است تحرک بدنی به‌طور کلی باعث کاهش وزن فرزند شما شود اما فرزند شما دچار چاقی شکمی باشد.

 

در این صورت علاوه بر ورزش و رژیم غذایی عمومی نیازمند حرکت‌های ورزشی در راستای رفع مشکل چاقی شکمی است.

 

تفریح و ورزش را  تلفیق کنید

برنامه‌ریزی باید منظم باشد اما نباید در بچه‌ها استرس ایجاد کند؛ بنابراین برنامه ورزش را به تفریح تبدیل کنید. برای این کار به این موارد توجه کنید:

 

ذوق تازه

لباس ورزشی برای آنها بخرید تا به ذوق آن ورزش کنند. نیاز به هزینه زیاد نیست و کافی است شلوار یا گرمکن آنها نو باشد.

 

همراه شوید

اگر امکان دارد، همه اعضای خانواده با هم ورزش کنید. درغیر این صورت یکی از اعضای خانواده با کودک ورزش کند. همراهی، همیشه برای تشویق و تداوم ورزش راهکار موثر و خوبی است.

 

با موسیقی

در حین ورزش می‌توانید از موسیقی‌های ویژه کودک و نوجوان که در همه کتابفروشی‌ها موجود بوده و مجاز است، کمک بگیرید. ورزش با موسیقی، نشاط ‌آورتر است.

 

زمان مشخص

حتما برای ورزش ساعت و درصورت امکان محل مشخصی درنظر بگیرید. این کار جسم و روان را هم به این نظم عادت می‌دهد.

 

بچه ها را از خانه بیرون ببرید

اگر هوا آلوده یا از نظر دما، خیلی سرد نیست، می‌توانید ساعتی از روز را به پیاده‌روی در هوای آزاد اختصاص دهید. پیاده‌روی ضمن کمک به کاهش وزن کلی بدن به آرامش روان نیز کمک شایانی می‌کند.

مهم ترین برنامه ها برای لاغر شدن بچه ها چیست

محدود کردن کودکان گامی برای لاغری

همراه با ورزش باید فعالیت‌های کم‌تحرک یا بدون تحرک نیز کاهش پیدا کند. برای مثال بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های مختلف نشستنی که حتی ممکن است بازی‌های فکری و بسیار مفیدی هم باشند اما درحال حاضر تحرک بدنی از هر اتفاق دیگری مهم‌تر است؛ البته حواس‌تان باشد که این کارها را هم خیلی محدود نکنید تا فرزند شما با ورزش و رژیم غذایی لجبازی نکند.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنم که اعتماد به‌ نفس فرزندم زیاد شود؟

 

بازی ‌های آپارتمانی را فراموش نکنید

در همان فضای کوچک آپارتمان هم می‌شود بعضی بازی-ورزش‌ها را انجام داد. برای مثال طناب‌زدن، بولینگ خانگی، پینگ‌پنگ روی میز ناهارخوری، دارت و... این بازی‌-ورزش‌ها ضمن ایجاد تنوع می‌توانند تحرک بدنی را افزایش دهند.

 

ورزش اینترنتی؛ راهی برای کاهش وزن بچه ها

به احتمال زیاد دوستان فرزند شما هم نیاز به ورزش دارند. به همین دلیل یکی از راهکارهای تشویق بچه‌ها، همزمانی در انجام کارها، حتی از همین فاصله دور است. می‌توانید با والدین دوستان فرزندتان زمانی را هماهنگ کنید تا بچه‌ها از طریق تماس اینترنتی همزمان با هم ورزش کنند.

 

این کار حتما تاثیرگذار خواهد بود و می‌توانید برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در فضای آزاد نیز به همین شکل قرار بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: خون دماغ شدن کودکان نشانه چیست

 

از کودکان کمک بگیرید

برای کارهای به‌ظاهر کوچک اما مهم که تحرک بدنی بچه‌ها را هم به همراه دارد از آنها کمک بگیرید. این کارها می‌تواند آماده‌کردن سفره ناهار یا شام، کمک در نظافت منزل، کمک‌کردن در خرید و جابه‌جایی اقلام خریداری شده و... باشد. این کارها به‌ظاهر کوچک است اما بچه‌ها را از نشستن دائمی به تحرک وامی‌دارد.

برای کاهش وزن بچه ها بعضی خوارکی ها را برای آنها منع کنید

این خوراکی ها را منع کنید

طبیعی است خودداری کردن بچه‌ها در مقابل خوردن بعضی خوراکی‌ها کار سختی است؛ بنابراین بهتر است به جای این‌که این فشار روانی را به آنها وارد کنید، بعضی خوراکی‌ها را از سبد غذایی خانواده حذف کنید؛ البته که احتمالا خوراکی‌های خوبی نیستند و بهتر است کلا از سبد غذایی خانواده برای همیشه حذف شوند. از این خوراکی‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

تنقلات مضر

چیپس، پفک، شکلات شیری، انواع بیسکویت کرم‌دار یا شکلاتی، پاستیل، انواع دسرهای شیرین و پرکالری، کیک، شیرینی و...

 

نوشیدنی‌های مضر

انواع نوشابه، انواع آبمیوه صنعتی، شیر پرچرب و شیرکاکائو.

 

‌خوراکی‌های نامناسب

انواع سوسیس و کالباس و گوشت‌های فرآوری‌شده، انواع سس‌ها، پیتزا و ساندویچ‌ها.

 

دیگر مراقبت‌ها

شامل کاهش مصرف برنج (به‌ویژه برنج سفید)، ماکارونی، نان سفید(منظور نان‌های صنعتی بدون سبوس است).

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.