2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
تأثیر مادران شاغل بر تربیت فرزندان

تأثیر مادران شاغل بر تربیت فرزندان

فرقی نمی‌کند شما مادر شاغلی باشید یا خانه دار، مهم نیست که جامعه چگونه به شما نگاه می‌کند. نکته اصلی این است که شما و فرزندتان چگونه احساس رضایت می‌کنید. این مهم است که تصمیم بگیرید که چه سبکی با روحیه و موقعیت خانوادگی شما سازگار است.

دوات آنلاین -فرقی نمی‌کند شما مادر شاغلی باشید یا خانه دار، مهم نیست که جامعه چگونه به شما نگاه می‌کند. نکته اصلی این است که شما و فرزندتان چگونه احساس رضایت می‌کنید. این مهم است که تصمیم بگیرید که چه سبکی با روحیه و موقعیت خانوادگی شما سازگار است.

 

امروزه بر خلاف چند سال گذشته بخش بزرگی از زنان جامعه مشغول به کار در بیرون از منزل هستند و این روند کاری به صورت یک قانون تلقی می‌شود. این دسته از زنان که بسیاری از آن‌ها هم جز مادران به شمار می‌روند، در کنار علاقه ای که به کار دارند برای مسائل خانوادگی نیز ارزش قائلند. این امر مشکلات زیادی را برای مادران شاغل ایجاد کرده و سؤالاتی را در مورد مادری، معاشرت با خانواده و برخورد با مشکلات فردی و خانوادگی در پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

 

زندگی امروزی روند تغییرات سریع خود را طی می‌کند و نقش زنان در این دوران بسیار مهم است. بسیاری از مادران شاغل برای رفاه حال فرزندان و پیشرفت در شغل خود ترجیح می‌دهند که از یک پرستار کودک در منزل کمک بگیرند.

 

تأثیرات مثبت شاغل بودن مادر برای کودک

تأثیرات مثبت شاغل بودن مادر برای کودک

تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که کار مادر می‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد روانی کودک داشته باشد. این تفاوت در نتایج عمدتاً به دلیل تغییر در نقش‌های سنتی زنان و مردان است.

 

1- افزایش میزان استقلال و مسئولیت پذیری

داشتن یک مادر شاغل می‌تواند به کودکان یادآوری کند که آنها می‌توانند روی پای خودشان بایستند. کودکانی که مادران شاغل دارند، حداقل بخشی از روز را با پرستار کودک می‌گذرانند.

 

این جدایی در برخی از مادران موجب احساس گناه می‌شود اما می‌تواند احساس خود اتکایی را در کودک پرورش دهد که سبب افزایش میزان اعتماد به نفس او می‌شود. کودکانی که هم پدر و هم مادرشان شاغل هستند به اینکه خودشان تکالیفشان را انجام دهند عادت می‌کنند، از آنها انتظار می‌رود که از خواهر یا برادر کوچکترشان مراقبت کنند، در تهیه شام کمک کنند و ... در نتیجه این روند باعث بالا رفتن حس مسئولیت پذیری در کودک خواهد شد.

 

2- داشتن الگوی مناسب

شاغل بودن پدر و مادر بر روی نگرش و برداشت کودکان تأثیر می‌گذارد. نتایج تحقیق پژوهشگران نشان می‌دهد کودکانی که مادر شاغل دارند به تساوی زن و مرد در زندگی زناشویی و شغلی اعتقاد بیشتری دارند.

 

پسرهایی که مادر شاغل دارند در آینده با همسر خود می توانند ارتباط خوبی در انجام کارهای خانه و نگهداری فرزند برقرار کنند. همچنین دخترانی که مادران شاغل دارند، از آنجایی که از دوران طفولیت الگویی از یک زن موفق را پیش رو دارند که هم به وظایف همسری، هم به وظایف مادری و هم به وظایف شغلی خود می‌رسد، به احتمال بیشتری ادامه تحصیل می‌دهند.

 

این نتایج در خانواده‌هایی که پدر از کار کردن مادر حمایت کرده و مادر نیز از کار خود راضی است، قوی تر است. اگر فرزندان برای کار مادر خود ارزش قائل باشند، احساس غرور کرده و اعتماد به نفس آنها بالا می رود.

 

3- گذراندن زمان بیشتری با کودکان دیگر

والدین همیشه بهترین ها را برای فرزندشان می‌خواهند. پیدا کردن یک مهد کودک خوب برای فرزندتان موضوع مهمی برای مادران شاغل است. استانداردهای مهدکودک‌ها متفاوت است و هر کدام روش خاصی برای نگهداری و تربیت کودکان دارند. مهم است که معیارهای خود را بشناسید، با مادران دیگر مشورت کنید، با ویژگی‌های مهد کودک مورد نظر خود آشنا شوید و سپس انتخاب خود را انجام دهید.

 

بسیاری از مادران شاغل ترجیح می‌دهند به جای نگهداری کودک در منزل او را به مهد کودک بفرستند. آن‌ها برای تصمیم خود چند دلیل دارند:

 

1. هزینه مهد کمتر از استخدام یک پرستار نیمه وقت کودک است.

 

2. کودک با تعداد زیادی از کودکان هم سن برخورد کرده و به یادگیری و تقویت مهارت‌های اجتماعی او کمک می‌شود.

 

3. کودک با شرکت در کلاس های هنری، زبان، ورزش و ... برای ورود به پیش دبستانی و مدرسه آماده تر خواهند شد.

 

مزایای شاغل بودن مادر

مزایای شاغل بودن مادر

بهبود وضعیت اقتصادی خانواده

رفع نیازهای مادی فرزندان

بالا رفتن عزت نفس مادر

بهتر شدن خلق و خوی مادر

الگوی مناسبی برای فعال بودن و یادگیری کودکان

استقلال مالی

ارتباط بهتر و مشارکت بیشتر پدران در امر فرزند پروری

 

معایب شاغل بودن مادر

استرس و فشار زیاد بر مادر برای ایجاد تعادل در زندگی، تربیت فرزند و کار

زمان آزاد کمتر

دو تربیتی شدن کودک در مهد و خانه

عدم موفقیت در تربیت فرزندان

فشار شرایط اجتماعی بر مادر شاغل

متهم کردن مادر شاغل در صورت بروز مشکل برای کودک

 

توصیه‌های لازم برای مادران شاغل

توصیه‌های لازم برای مادران شاغل

امروزه بخش زیادی از زنان در جامعه مشغول به کار هستند. زنان نه تنها برای رضایت شغلی و عزت نفس، بلکه برای نیازهای مالی خانواده وارد محیط کار می‌شوند.

 

خودتان را سرزنش نکنید:

به جای اینکه تمام روز فکر کنید که با فرزندان‌تان نیستید. کار را به عنوان رفاه و پیشرفت خانواده خود در نظر بگیرید. شاید بتوانید با این پول بخشی از هزینه تحصیل فرزندتان را بپردازید یا آن را برای چیز دیگری پس انداز کنید. هر چه مادر در حرفه خود بیشتر پیشرفت کند، به بهبود وضعیت خانواده و فرصت‌های بهتر کمک می‌کند.

 

بپذیرید که همه روزهای خوب و بد دارند. شما تنها نیستید و زنان زیادی در موقعیت شما هستند. با کسی صحبت کنید که احساس شما را درک کند.

 

در عین حال، به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک مادر شاغل، برای مدت محدودی کار می‌کنید، بنابراین می‌توانید زمان بیشتری را در خانه با فرزند خود بگذرانید و همه چیز را سازماندهی کنید. شما می‌توانید این شکاف را با ارتباط با کیفیت جبران کنید.

 

انتخاب یک پرستار مورد اعتماد در اولویت کار شماست.

هنگامی که می‌خواهید کودک را تنها بگذارید، باید ابتدا او را با کسی که می‌خواهد از او در خانه نگهداری کند آشنا کنید. روزهای اول را حتماً ساعاتی را در کنارش بمانید و بعد از چند روز، کم‌کم بیشتر او را تنها بگذارید تا بهتر با شرایط جدید آشنا شود. در روزهای اول که مادر به محل کار می‌رود و کودک توسط یک پرستار نگهداری می‌شود هر دو از نظر روحی دچار ناراحتی می‌شوند اما کم کم این شرایط برای دو طرف عادی خواهد شد.

 

با استخدام پرستار قابل اعتماد شما می‌توانید در زمان دوری از فرزند خود با خیال راحت به کارهای خود برسید. از دوستان و آشنایان در مورد یافتن یک مرکز یا پرستار کودک سؤال کنید. قبل از مصاحبه با پرستار بهتر است معیارها و وطایفی که از او انتظار دارید به صورت یک لیست تهیه کرده و در زمان مصاحبه آن را مطرح کنید. به این نکته توجه کنید که انتظار شما از فردی که برای نگهداری از فرزندتان استخدام می‌کنید می‌تواند در روی هزینه پرستار کودک تأثیر بگذارد.

 

پرستاری را استخدام کنید که سابقه خوبی در نگهداری از کودک دارد. از او شماره تماس کارفرمای قبلی را بخواهید و از آنها نیز در مورد کیفیت کار پرستار سؤال کنید.

 

صبح را برای خود و کودکتان راحت تر کنید:

وسایل خود و فرزندتان را از شب قبل آماده کنید. غذاهای مورد نیاز کودک خود را آماده کنید. خانه را مرتب کنید کرده و چیزهایی که کودک در طول روز لازم دارد را در دسترس پرستار او قرار دهید.

 

اگر صبح را با استرس در مورد تهیه صبحانه، پیدا کردن لباس تمیز، یافتن کلید، دوش گرفتن و سایر کارهای مهم شروع کنید، انرژی ذهنی و جسمی زیادی را از دست می‌دهید. فعالیت‌های فردا را فهرست کنید و برای انجام آنها با برنامه ریزی یادداشتی برای پرستار بگذارید. اگر لازم است خودتان یا پدر خانواده کاری انجام دهد یادداشتی تهیه کنید.

 

تقویم خانوادگی داشته باشید:

تقویم به مادر شاغل کمک می‌کند تا مسائل خانه و خانواده را بهتر به خاطر بسپارد. زمان پرداخت قبض، تکالیف کودکان، رویدادهای محل کار و مدرسه، فعالیت‌های فوق برنامه، تولدها، تعطیلات و موارد دیگر باید در این تقویم ذکر شود. هر هفته یک روز را به سازماندهی همه چیز در هفته اختصاص دهید. برنامه ‌ریزی به شما کمک می‌کند تا با ایده‌های بهتری برای هفته پیش رو کارهای خود را انجام دهید.

 

در طول روز با فرزندتان در ارتباط باشید:

مادران شاغل ممکن است بارها در روز به کودک خود فکر کنند و نگران آن باشند. برای نوزادان، می‌توانید صدای خود را ضبط کنید یا یک فیلم کوتاه از خود بگیرید و آن را برای پرستار کودک ارسال کنید. در زمان استراحت کاری، با فرزندتان تماس بگیرید و وضعیت او را بپرسید. شنیدن صدای او خستگی روز را از تن شما دور می‌کند.

 

زمانی را با همسرتان صرف کنید:

به یاد داشته باشید که اگر رابطه خوبی با همسرتان دارید، همیشه کسی وجود دارد که از شما حمایت کند. معمولاً مشکلی که یک مادر شاغل با آن مواجه می‌شود این است که در میان مشکلات کار و خانه همسرش را فراموش می‌کند.

 

اگر بیرون رفتن و مهمانی برای شما گران است، این صمیمیت و محبت را با یک شام خوب و یک قرار دو نفره ایجاد کنید. مهم این است که به یکدیگر اهمیت دهیم و به یکدیگر عشق بورزیم. در مورد چیزهای مختلف (به جز بچه‌ها و کار) صحبت کنید و نشان دهید که به او علاقه‌مند هستید.

 

زمانی مخصوص خانواده ترتیب دهید:

بسیار مهم است که چه در طول هفته و چه در آخر هفته به کودک خود اختصاص دهید. این زمان باعث ایجاد پیوندهای عاطفی خانوادگی بهتر و تربیت بهتر فرزند می‌شود. اگر زمان محدودی دارید، حداقل یک وعده غذایی با هم بخورید. در این مدت تلویزیون و موبایل را خاموش کنید و روی اعضای خانواده تمرکز کنید.

 

بهتر است در آخر هفته برنامه ای را برای تفریح در کنار خانواده قرار دهید. تفریح ​​باید طوری باشد که همه اعضای خانواده شرکت کنند و همه راضی و خوشحال باشند.

 

از صحبت در مورد کار، مشکلات کاری، تماس های کاری و چیزهای غیر مرتبط با خانواده و فرزندان در طول تفریحات خانوادگی خودداری کنید. در عوض، تمرکز خود را روی نیازها و علایق کودک، فعالیت‌های هفتگی، دوستان و کلاس‌ها او قرار دهید. سرگرمی‌های مورد علاقه فرزندتان را با لذت در کنار او انجام دهید.

 

از چیزهایی که وقت شما را می‌گیرد اجتناب کنید.

از چیزهایی که وقت شما را می‌گیرد اجتناب کنید.

کار در طول روز زمان زیادی می‌برد. اگر می‌خواهید بقیه زمان خود را صرف چت کردن با دوستانتان، پاسخ دادن به پیام ها و تماس های تلفنی یا تماشای تلویزیون کنید، فرزندتان وقت نخواهد داشت. سعی کنید این فعالیت ها را تا زمانی که کودکتان بخوابد به تعویق بیندازید.

 

از انجام چند کار به خصوص زمانی که با فرزندتان وقت می‌گذرانید خودداری کنید. زمان بازی با او باید مال خودش باشد. از صحبت با همکاران خود در منزل و در زمانی که کنار خانواده و کودک خود هستید خودداری کنید این کار باعث ناراحتی خانواده خواهد شد.

 

زمانی را به خودتان اختصاص دهید:

با برنامه ریزی مناسب همیشه وقت استراحت هم برای خود شما فراهم می‌شود. اگر زمان خود را فقط بین محل کار و خانه تقسیم کنید، کمبود انرژی خواهید داشت و افسرده خواهید شد. اگر می‌خواهید مادر خوبی باشید، باید به خوبی از خودتان مراقبت کنید.

 

برای ورزش و سلامتی وقت بگذارید. مادر خوب کسی نیست که نیازهای خود را نادیده بگیرد و تمام انرژی خود را صرف خانه، خانواده و کارش کند.

 

سخن آخر

فرقی نمی‌کند شما مادر شاغلی باشید یا خانه دار، مهم نیست که جامعه چگونه به شما نگاه می‌کند. نکته اصلی این است که شما و فرزندتان چگونه احساس رضایت می‌کنید. این مهم است که تصمیم بگیرید که چه سبکی با روحیه و موقعیت خانوادگی شما سازگار است. در هر یک از این موقعیت‌ها می‌توانید راهی برای کاهش اثرات منفی، تعادل بین خانه، فرزندان و کار شخصی پیدا کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

 

هم مادران شاغل و هم زنان خانه دار توانسته اند فرزندانی موفق و شاد تربیت کنند که تأثیر بسزایی در زندگی و جامعه آنها داشته اند. مهم این است که روش تربیت فرزندان صحیح باشد و ارتباط با کودک مناسب برقرار شود.

 

اگر کار باعث رضایت و شادی در زندگی شما می‌شود، جای نگرانی نیست و شما و فرزندان‌تان می‌توانید از مزایای یک مادر شاغل بودن بهره‌مند شوید. اما اگر از شغل خود راضی نیستید یا می‌دانید ممکن است مسائل خانوادگی پیش بیاید که همسرتان با آن مخالفت کند یا از آن دسته افرادی هستید که فقط می‌توانید یک کار را انجام دهید، بهتر است در مورد این موضوع بیشتر فکر کنید.

 

امروزه در میان مشغله کاری والدین، نیاز به خدمات پرستاری در منزل تهران بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. اگر یک پرستار قابل اعتماد استخدام می‌کنید، می‌توانید در زمان مراقبت از فرزندتان با خیال راحت به کارهای خود برسید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.