2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

معرفی کامل جاهای دیدنی لنگرود از کوه تا دریا + فیلم

اگر قصد دارید به لنگرود سفر کنید مطالعه این مطلب و تماشای فیلم آن می تواند به شما برای رفتن به جاهای دیدنی این شهر کمک زیادی بکند.

دوات آنلاین -لنگرود از جمله شهرهای زیبا و دیدنی استان گیلان است که با سفر به آن هم می توانید از ساحل لذت ببرید و هم از کوه. جاهای دیدنی این شهر در ادامه معرفی شده است. ضمن این که می توانید فیلم بالا را مشاهده کنید.

لنگرود چه جاهای دیدنی دارد

تاریخچه شهر لنگرود

نام لنگرود برای اولین بار درسال ۵۱۲ هجری قمری ذکرگردیده یعنی سال مرگ سلطان محمدبن ملکشاه سلجوقی و آزاد شدن فرامرز بن مردانشاه لنگرودی از زندان و به دو دلیل این شهر را لنگرود نامیدند:

 

۱-اینکه لنگرود در ابتدا لنگرگاه بوده است.

 

۲-لنگرود نام رودخانه ای است همجوار شهر که به دریا می ریزد . شاید نام رودخانه نیز به این سبب بوده است که کرجی ها می آمدند و در آن بارگیری می کردند .

 

در سال ۱۰۱۰ هجری قمری لنگرود، بندری معروف بود که بنا به گفته جهان نما تا ۱۰۰ کشتی درآنجا لنگر می انداختند. جان التون انگلیسی سال ۱۱۵۲ هجری قمری از روسیه به لنگرود آمد نادر که خود را مهیای جنگ با گرجستان می کرد، درصدد تهیه ناوگانی در دریای خزر برآمد وجان التون را درسال ۱۱۵۶ هجری قمری مامور ساختن کشتی در بندر لنگرود کرد که ۱۰ کیلومتر از دریای خزر فاصله دارد. با مرگ نادرشاه ، نقشه ایجاد ناوگان در دریای خزر از بین رفت.

 

هنوی که در سال ۱۱۵۶ هجری قمری به لنگرود آمده ، در سفرنامه خود از مشکلاتی که برای التون در کشتی سازی وجود داشت توضیح می دهد که سرانجام اولین کشتی او در اواخر سال ۱۱۵۶ هجری قمری به بهره برداری رسید .

 

ابت که در سال ۱۲۵۹ به لنگرود سفرکرده است در سفرنامه خود می نویسد : لنگرود قصبه ای است بزرگ که در دوطرف رودخانه ساخته شده و آب آن بسیار کند حرکت می کند. حدود یک متر، خشت پل لنگرود که در زمان صفویه با آجر و ساروج ساخته شده دارای دودهنه فراخ برای عبور کشتی است که دو قسمت شهر یعنی فشکالی محله را به راه پشته متصل می سازد.

 

کوه و دریا در لنگرود

شهرستان لنگرود از دو منبع طبیعی کوه و دریا بهره میگیرد که یکی از زیبا ترین جلوه های طبیعی و منحصر به فرد را به خود اختصاص داده و کوهی که در نزدیکی شهر قرار گرفته (لیلاکوه) بصورت تالاب بین شهر لنگرود و کوه قرار دارد و به تالاب کیاکلایه نیز معروف می باشد.

 

هر ساله در فصل زمستان پرندگان مهاجر از انواع گوناگون در این تالاب جمع می شوند که در کنار این همه زیبایی خدادادی پارک فجر با مساحت ۳۰۰هکتار قرار گرفته و زیبایی منطقه را دوچندان نموده است.

 

این محدوده در حدود ۳۳۰کیلومتری شمال تهران و در استان گیلان جای دارد. برای دسترسی به منطقه مورد بررسی می توان از محور اصلی تهران ـ رشت ـ لاهیجان ـلنگرود ـ شلمان ـ رودسر و محورهای فرعی لنگرود ـ چمخاله (بسمت شمال).لنگرود ـ کومله ـ اطاقور. لنگرود ـ کومله ـ املش . شلمان ـ املش و لاهیجان ـ اطاقور استفاده نمود.

 

بیشتر بخوانید: آدرس آکواریوم بندر انزلی + آلبوم عکس

 

قسمت جنوبی شهرستان لنگرود کوهستانی– جنگلی است و قسمتهای مرکزی و شمال آن جلگه دیده می شود.

 

لنگرود در ۲۵ شهریور سال۱۳۳۸ هجری شمسی از لاهیجان جدا شد و با روستاهای تابع به صورت شهرستان مستقلی در آمد.

با جاذبه های گردشگری لنگرود آشنا شوید

لیست جاهای دیدنی لنگرود

* ساحل چمخاله در ۹ کیلومتری شمال لنگرود قرار دارد. از دو راه زمینی و یک راه آبی می‌توان به چمخاله رفت.

* تالاب زیبا و طبیعی کیاکلایه با انواع پرندگان دریایی و بوستان تفریحی فجر که در قسمتی از تالاب ایجاد گردیده‌است.

* باغهای چای و مرکبات پرشکوه

* کوه زیبا و ارتفاعات شالنگه پرشکوه

* جمعه بازار فروش مرکبات و چای پرشکوه

* استخر زیبای شابیجار سل پرشکوه

* استخر زیبای پرشکوه سل پرشکوه

*لیلاکوه خاستگاه گردشگران طبیعت

* طبیعت کوهستانی بلوردکان

* پارک جنگلی خرما اتاقور

* سنگ تله پرشکوه

*روستای زیبا و توریستی پرشکوه که در مسیر لیلاکوه-پرشکوه قرار دارد

* طبیعت کوهستانی بکر و دیدنی خرما که در ۱۵ کیلومتری شهرستان لنگرود واقع شده و از مکانهای گردشگری شهر اتاقور به شمار می‌رود

* پارک فجر در ابتدای جاده رودسر

* پارک آزادی در جاده چمخاله

* پل خشتی لنگرود «خشته پل» یا «خشته پورد» که مربوط به دوره ایلخانیان است. این پل راه پشته و انزلی محله را به مرکز شهر متصل می‌کند.

* مسجد جامع لنگرود که تاریخ ساخت در مسجد مربوط به سال ۱۰۰۱ هجری قمری است.

* خانه دریا بیگی که از شاهکارهای هنر دوران قاجاریه‌است.

* بقعه ملا مریم پرشکوه

* بقعه دوازده امام زادگاه ملاط

* قلعه دیزبُن

* پل خشتی قدیمی نالکیاشر

* باغ معروف منجم باشی در روستای دیوشل

* روستای زیبای آبچالکی

* قله سراسر پوشیده شده از مرکبات و چای تایی پوشته پرشکوه

*قله نگین سبز چهارراه در ابتدای مسیر پرشکوه به اتاقور

* مجموعه استخر کومله و باغ پرندگان کومله

* بقعه آقا سید قاسم و دو برادران درویشانبر

* منطقه زیبا و دیدنی غار ماهی منشور

*روستای توریستی و زیبای پنو

*ساحل چاف و تازه آباد در 15 کیلومتری شهر لنگرود

روستای لیلا کوه در لنگرود بسیار دیدنی است

با روستای لیلا کوه آشنا شوید

مسیر لیلا کوه در ابتدای لنگرود و میدان فرمانداری، سمت راست ،اولین خیابان از سمت لاهیجان است.از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلا کوه حدود ۳ کیلومتر جاده آسفالته میباشد که این جاده به سمت روستای پرشکوه و بعد از آن به بخش کومله میرسد.

 

یک جاده خاکی که از میان باغ‌های سرسبز چای می‌گذرد، میدان لیلا کوه را به خط الراس عطا کوه می‌رساند. در این جاده در فصل برداشت چای ماشین‌های مخصوص دو دیفرانسیل می‌توانند تردد کنند. با یک ساعت پیاده روی در این جاده می‌توان به خط الراس«عطاکوه » رسید و با نیم ساعت پیاده روی در مسیر«پاکوب»، خط الراس که از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد، می‌توان به قله عطا کوه رسید.قله عطا کوه به ارتفاع تقریبی ۷۰۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود و لاهیجان می‌باشد که از شمال شرق به شهرستان لنگرود و از شمال غرب به شهرستان لاهیجان مشرف می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به ماسال

 

بر روی این قله دکل‌های مخابراتی رادیو تلوزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه و بومی‌ها این قله را دکل می‌نامند. برای صعود به قله مسیرهای متعددی از لنگرود در دسترس می‌باشد که معروفترین و عمومی‌ترین آن جاده لیلاکوه و از میدان لیلا کوه می‌باشد.چهار مسیر به قله منتهی می‌شوند.

از دیدنی های لیلا کوه لنگرود لذت ببرید

مسیر اول برای صعود به کوه

اولین مسیر حرکت از روستاهای لیلا کوه و دیوشل می‌باشد. بجز این‌ها مسیرهای فرعی دیگری هم برای صعود وجود دارند که در صورت آشنا بودن به کوه و منطقه می‌توان از آن‌ها برای صعود استفاده کرد. مسیرهای منتهی به قله عطا کوه از میان باغهای چای، درختان مرکبات و در انتهای مسیر از میان جنگل می‌باشد که پیاده روی لذت بخش و خاطره انگیزی را بهمراه دارد.اگر بر روی خط الراس که حرکت می‌کنید مناظر زیبایی از دره، جلگه و کوه‌های اطراف و همچنین نمایی چشم نواز از شهر لنگرود را خواهید دید که هر بیننده ای را سر ذوق می‌آورد. همین طور اگر هوا صاف و آفتابی باشد دریای خزر نیز بصورت یک پهنه آبی بزرگ در دور دست مشاهده می‌شود.

 

از زیبایی و نشاط کوهنوردی در این مسیر هر چه بگویم کم گفته شد. خصوصا در فصل بهار و تابستان که سر سبزی و طراوت باغات چای و جنگل‌های مسیر به حد اعلای خود می‌رسند..تذکر به آنانی که به این کوهها آشنایی ندارید، تنها مسیری که سر راست بوده و می‌توانید با کمی راهنمایی گرفتن از یک آدم بلد (قبل از حرکت) از آنجا به قله برسید همان مسیر عمومی میدان لیلا کوه می‌باشد. چرا که باقی مسیرها در بین راه به دو راهی‌های متعدد می‌رسند که پیدا کردن راه درست دشوار می‌باشد. کما این که خطر گم شدن در جنگل و یا جاده ای که ابتدا و انتهایش را نمی‌شناسید هم وجود دارد. اگر قصد صعود از مسیرهای جدید و فرعی را دارید حتما صبح حرکت کنید که در صورت گم شدن و یا معطلی بین راه به شب نخورید.

 

دومین مسیر

 برای صعود به قله از مسیر شماره ۲، یعنی مسیر روستای گالش کلام هم می‌توان استفاده کرد. حدود ۵۰۰ متر که از میدان لیلا کوه به سمت بالا حرکت می‌کنید به یک دو راهی می‌رسید که راه مستقیم همان مسیر اصلی و عمومی لیلا کوه بوده و راه سمت چپ پس از حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی به روستای گالش کلام می‌رسد. جاده آسفالته بوده و با ماشین هم می‌توانید تا روستا بروید. انتهای روستا امام زاده ای قرار دارد که با عبور از کنار آن و سپس ارتفاع گرفتن از مسیر پاکوب به سمت راست باید خود را به خط الراس رسانده و از آنجا به سمت دکل ادامه مسیر دهید.

 

توجه! بهترین مسیر از لحاظ زیبایی و کیفیت ، صعود از مسیر – از روستای دیوشل و جاده مال رو آقا سید جلیل- و فرود از مسیر شماره یک یعنی همان جاده عمومی لیلا کوه می‌باشد. در این مسیرها چشمه و نهر آب زیاد دیده می‌شود اما بعضی هایشان همیشگی نیستند و نمی‌شود به وجودشان اطمینان داشت. از مسیر عمومی لیلا کوه که بروید در انتهای مسیر و قبل از خط الراس به چشمه آب گوارایی می‌رسید که همیشه جاری می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید: آدرس پارک مجسمه های فومن + تاریخچه

 

همینطور از مسیر روستای« دیوشل»، نیز پس از پشت سر گذاشتن روستا می‌توانید از آب رودخانه برای نوشیدن و پر کردن بطری استفاده کنید. به دلیل وجود دکل مخابراتی قله عطا کوه، در بیشتر طول مسیر به جز نقاط کور آنتن موبایل برقرار می‌باشد.

بام لنگرود منظره ای بی نظیر دارد

بام لنگرود کجا است

یکی از جذابیت‌های شهرستان لنگرود، روستای کوهستانی «آبچالکی» است که به این دلیل که تمامی شهر لنگرود و ساحل دریای کاسپین از بلندای آن قابل رویت است، به بام لنگرود معروف شده است.

 

تماشای شهر لنگرود در هاله ای از ابرها در کنار باغ‌های چای و عطر خوش سبزینگی در آبچالکی هر شهروند و گردشگری را فرا می‌خواند.قرار گیری این روستا در ارتفاعات لیلاکوه و در کنار باغ‌های چای و مرکبات از یک سو و معماری مسکونی کوهپایه با خانه های گلی و چوبی هر گردشگری را به تحسین وا می دارد. هرچند این تحسین با افسوس هایی همراه است که ویلاسازان را واداشته کوه را تراشید و خانه های برخلاف معماری بومی بسازند.و رسیدن به آن و میهمان سرسبزی و زیبایی‌های طبیعی آن شدن از طریق جاده لیلاکوه و طی کردن مسیری شیبدار امکان پذیر است. این روستا به دلیل جذابیت‌های طبیعی خود می‌تواند مقصد یک گشت و گذار بهارانه باشد .

 

بیشتر بخوانید: چرا و چگونه به قلعه رودخان سفر کنیم؟

 

آب و هوای سالم و خوش بهارانه باعث می‌شود که بسیاری از شهروندان لنگرود و شرق گیلان، تابستان‌ها نیز حضور در این روستا را به حضور در شهرها ترجیح دهند.در سال‌های اخیر به دنبال پروژه گردشگری که قرار بود از روستای آبچالکی آغاز شود و به دامنه‌های لیلاکوه برسد(که البته ناتمام باقی مانده است)، نخستین سورتمه شهر لنگرود و منطقه شرق گیلان در این منطقه احداث شده است. اما جذابیت‌های طبیعی روستای آبچالکی بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

 

نرسیده به این روستا، چشمه آبی قرار دارد که در سال های اخیر لوله کشی شده و در فرهنگ عامه مردم، این آب از برکات فاطمه زهرا (س) است. در میانه روستا نیز زنان محلی با فروش محصولات بومی و صنایع دستی برای خود درآمد زایی می کنند.

این تپه دید بسیار خوبی نسبت به بخش کومله و لنگرود و روستاهای اطراف و باغات چای منطقه و حتی شهر شلمان و چمخاله دارد. اما گذشته از دید بسیار خوب، آب و هوا و سر سبزی این منطقه هم قابل توجه است.

 

ورودی این بام بلند حدود ۱ کیلومتر بعد از چهار راه کومله به طرف شهر اطاقور است . جاده این چشم انداز زیبا، از میان باغات چای گذشته و به بلندترین ارتفاع قله می رسد .

 

اگر چه مسافران و مهمانان این شهر اطلاعات زیادی در خصوص این منطقه دیدنی ندارند اما جالب اینجاست که این طبیعت زیبا تقریبا دست نخورده باقی مانده است و یکی از جاذبه های مهم آن طبیعی بودن محیط میباشد.

 

منابع: شهرداری لنگرود- سیری در ایران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.