2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
آدرس پارک مجسمه های فومن + تاریخچه

آدرس پارک مجسمه های فومن + تاریخچه

اگر می خواهید سری به پارک مجسمه های فومن بزنید اول این مطلب را بخوانید و کمی درباره این پارک دیدنی بیشتر بدانید.

دوات آنلاین -فومن شهر مجسمه‌ها است. این شهر پارکی دارد که بسیاری از گردشگران آن را به عنوان پارک مجسمه ها می‌شناسند. آدرس این پارک و جزییات بیشتر درباره آن را در ادامه بخوانید:

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

فومن شهر مجسمه ها

براساس آنچه که از تاریخ این شهرستان موجود بوده، فومن بعد از «تولم» که مرکز مبارزات نهضت جنگل و آزادی خواهان بود به عنوان پناهگاهی مناسب و مهم برای مهین پرستان به شمار می رفت.

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

فومن را در گیلان قدیم با نام «فتح اول» می شناختند و دلیل آن نیز به خاطر موقعیت جغرافیایی این شهرستان بود.

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

همچنین این شهرستان به دلیل وجود مجسمه های  فراوان به شهر مجسمه های رنگی گیلان نیز مشهور بوده که هر کدام از آن ها سمبل و نماد یکی از آداب و رسوم اهالی این شهرستان تاریخی و زیبا است.

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

 مجسمه مادر و فرزند، انواع میوه ها، مرد شکارچی یا مجسمه بسیار زیبای آناهیتا که سال های سال است در میدان شهدای فومن می تازد و گویی کسی به گرد پای او نمی رسد و  یا چهار دختران که پیش از انقلاب در میدان پاسداران کنونی بود و بعد از آن به جلوی پارک فومن انتقال یافته و یا مناطق گردشگری تاریخی و طبیعی این شهر همانند شهرک تاریخی ماسوله با قدمت و زیبایی خاص و قلعه رودخان همه و همه سبب شده تا این شهرستان به منطقه ای خاص و زیبا برای گذران تعطیلات تبدیل شود.

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

مجسمه‌های چهار دختران در پارک

پارک فومن ، از زیبا ترین اماکن تفریحی فومن می باشد که به خاطر مجسمه های زیبایش بخصوص  مجسمه های چهار دختران، در بین گردشگران مشهور و محبوب شده است. مجسمه هایی که نمایانگر سعی، کوشش و زحمت بی دریغ زنان و دختران روستاها و دهکده های فومن است که به کشاورزی مشغول بوده و سرزندگی و تلاش را به نمایش می گذارد.

 

بیشتر بخوانید: سفر به قلعه رودخان ؛ راهنمای کامل

 

همچنین حضور مجسمه های کودکان با چهره هایی شاد و خندان که در محوطه ی پارک قرار دارد، نشاط مردم و بازی های محلی آن ها را به نمایش گذاشته است. دستگاه های بازی نیز در کنار این مجسمه ها، این مکان را به یکی از تفریح گاه های محبوب فومن، تبدیل کرده است.

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

مجسمه های چهار دختران، نمادی از تلاش زنان روستایی و کشاورز این سامان است که هر کدام در دستان خود چهار محصول و سوغات عمده فومن از جمله برنج، چای، کلوچه سنتی و توتون را به همراه دارند.

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

چهار دختران، نشان از اشتغال مردم منطقه به کشاورزی، زراعت برنج و چای دارد. در محوطه این پارک قدیمی در ۹۰۰متری مرکز فومن که تفرجگاه دلپذیری برای میهمانان و مسافران این شهراست، مجسمه های بزرگ و توخالی از میوه های گوناگون مانند سیب، هلو، انار و موز وجود دارد که سایبانی مناسب برای آنان است.

 

بیشتر بخوانید: روستای شامیلرزان کجا است و چه دیدنی‌هایی دارد

 

این پارک با داشتن انواع مجسمه های بی نظیر و تاریخی و فضای زیبا و سرسبز و امکانات رفاهی مناسب طی چند سال اخیر که این شهر در روز های تعطیل پذیرای مسافران زیادی است محل خوبی برای تفریح و استراحت است. بزرگی پارک فومن در کنار درختان زیبا و سر به قامت کشیده اش همراه با وسائل بازی مفرح و متفاوت از جمله امکانات آن است.

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

مجسمه‌ها ساخته کدام هنرمند است

مرحوم استاد حاج اسماعیل ارژنگ از چهره های برجسته و ماندگار هنر مجسمه سازی در تاریخ معاصر ایران است. این هنرمند نام آور بعد از اتمام تحصیلات و آموختن هنر مجسمه سازی در آسمان هنر ایران درخشید و از آن پس آثاربه یادمانی ازخود به یادگار نهاد که بعضی از آنها در داخل کشور و شماری درخارج از کشور در موزه هایی چون لوور پاریس نگهداری می شود. استاد ارژنگ در شهر مشهد در خانواده ای زاده شد که اغلب از هنرمندان عصر خود بودند.

 

بیشتر بخوانید: آدرس آکواریوم بندر انزلی + آلبوم عکس

 

پدرش مرحوم استاد غلام رضارحیم زاده ارژنگ (متوفای ۱۳۴۰) که اصالتا” از اهالی قفقاز و از مهاجرین دوره قاجاربود، بنیان گذار «مجسمه سازی»در ایران به شمار می رفت و استاد ارژنگ نیز ابتدا این هنر را از دستان پدر آموخت و بعدها هم راهش را ادامه داد و در طول ۷۷سال فعالیت خود آثار فاخری را پدید آورد. وی اولین کتاب آموزشی الگوی نقاشی را در ایران تهیه نمود و شیوه قلم زنی نقش برجسته روی ورق فلز را نیز بنیان گذارد.

عکسی از پارک مجسمه های فومن در استان گیلان

علاوه براین مجسمه هایی را طراحی کرده و ساخت که از جمله آنان می توان مجسمه گُشتاسب در میدان حر تهران، حجاری سنگی عدالت انوشیروان ساسانی در بدنه کاخ دادگستری تهران، مجسمه میرزاکوچک جنگلی در خانه اش واقع در استاد سرای رشت و همچنین مجموعه مجسمه های شهر فومن را نام برد که درنیمه اول دهه پنجاه در دوره شهرداری مرحوم نصرت الله فرهی (۱۳۸۶-۱۳۱۰) ساخته و نصب شدند و چندی بعد همان مجسمه ها شهرفومن را به «شهرمجسمه های ایران » ملقب کردند. حاج اسماعیل ارژنگ متولد سال ۱۲۹۹ در اسفندماه ۱۳۸۹ دارفانی را وداع گفت.

 

آدرس پارک مجسمه های فومن

آدرس: استان گیلان، فومن، ۳ کیلومتری مرکز فومن

 

منابع: سیری در ایران- مهر

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.