2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
خلاصه داستان و نقد سریال فرات + ساعت پخش و تکرار از شبکه آی فیلم

خلاصه داستان و نقد سریال فرات + ساعت پخش و تکرار از شبکه آی فیلم

همه آنچه درباره سریال فرات که از شبکه آی فیلم دوباره پخش می‌شود، باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -سریال فرات که در سال 1390 در ایام محرم از شبکه دو پخش شده بود روی آنتن شبکه آی فیلم می‌رود و می‌توانید بار دیگر آن را تماشا کنید.

 

این سریال را مازیار میری بر اساس فیلمنامه ای از علی‌اکبر محلوجیان کارگردانی کرده است. نویسنده‌ای که در پرونده کاری خود سریال‌های «زیرتیغ» و «مثل هیچ‌کس» را هم دارد.

عکسی از سریال فرات

بازیگران سریال فرات

اکبر زنجانپور، حسن پورشیرازی، گوهر خیراندیش، فریبا جدی‌کار، حمید ابراهیمی، رامین راستاد، نفیسه روشن، شیوا ابراهیمی، روح‌الله کمانی، ناز آفرین کاظمی، سارا بهرامی و علی مرادی از جمله بازیگران این سریال هستند.

عکسی از سریال فرات

خلاصه داستان سریال فرات

داستان فرات درباره دو دوست قدیمی به نام حاج ابراهیم و کاظم است که با هم فامیل هم هستند و آنقدر دوستی آن‌ها ریشه‌دار است که حمید پسر حاج ابراهیم، نرگس دختر حاج کاظم را که دایی‌اش هم هست، به همسری انتخاب کرده است. داستان «فرات» از جایی آغاز می‌شود که مریم دختر حاج ابراهیم محرم علی، پسر حاج کاظم می‌شود... .

 

در این سریال حاج ابراهیم از سوی کاظم، زخم عمیقی می‌خورد اما نمی‌داند که ریشه این اتفاق از سوی چه کسی و از کجا نشأت گرفته است. بعد از مدتی وقتی از واقعیت ماجرا با خبر می‌شود، واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد. این مسئله حاج ابراهیم را در مسیر انتخابی مهم و امتحانی بزرگ قرار می‌دهد.

 

حسن پورشیرازی در این سریال در نقشی ظاهر شده است که در حق حاج ابراهیم اشتباه بزرگی را مرتکب شده اما بعد از گذشت مدتی به خطای خود اعتراف و از او درخواست بخشش می کند، اما واقعیت این است که این بخشش بیش از ظرفیت حاج ابراهیم است.

 

با این وجود کاظم از حاج ابراهیم می خواهد تا هر تصمیمی که منجر به بخشش او می شود را اتخاد کند اما با اعتراض اطرافیان مواجه می شود. کاظم، شخصیتی است که برای امتحان حاج ابراهیم که فردی با اعتقادات و باورهای مذهبی است در نظر گرفته شده است. او کاراکتری است که اهل توجیه اشتباهات خود نیست بلکه حتی به عملکردهای نادرست خود نیز معترف می شود.

 

فریبا جدیکار هم یکی دیگر از شخصیت های اصلی است که نقش طوبا، همسر حاج ابراهیم و خواهر کاظم را به عهده دارد.

 

طوبا نماد یک زن و کدبانوی تمام عیار ایرانی است که سعی می کند رابطه صمیمی و عاطفی بین اعضای خانواده را حفظ کند و به لحاظ جنبه انسانی از برادرش، کاظم دفاع می کند.عالیه، همسر کاظم با بازی گوهر خیر اندیش هم شخصیتی است که با تمام حرمتی که برای حاج ابراهیم قائل است، نمی تواند برخی زورگویی های او را تحمل کند و سعی دارد با حفظ حرمت ها اعتقادش را نسبت به همسرش برای حاج ابراهیم بازگو کند. به عبارت دیگر، طوبا و عالیه جنبه های عاطفی شخصیت های قصه فرات هستند.

 

نفیسه روشن که یکی از دیگر از بازیگران اصلی فرات است در نقش دختری به نام مریم ظاهر می شود. او دختر حاج ابراهیم است و قرار است عروس کاظم شود. مریم دختری مستقل است و ضمن این که پدرش او را بسیار دوست دارد به پسر کاظم نیز علاقه مند است این موضوع تضاد دیگری را بین افراد سریال دامن می زند.مریم که دختری منطقی است، سعی می کند با حفظ حرمت پدر قضیه اختلاف او را با کاظم حل کند.

 

رامین راستاد از دیگر بازیگران محوری است که در نقش حامد حضور خواهد داشت. حامد، پسر حاج ابراهیم است که سعی دارد با ایجاد تنش، فضای ارتباطی پدرش را با کاظم گل آلود کند.

 

حامد برای منفعت خود در تلاش است تا به اختلافات پیش آمده بین پدر و کاظم دامن بزند، چرا که معتقد است برای تمام کارهایش دلیل دارد.

عکسی از سریال فرات

ساعت پخش و تکرار از شبکه آی فیلم

فرات قرار است هر روز ساعت ۱7 روی آنتن آی فیلم برود. بازپخش آن نیز در ساعت‌های 1 بامداد و 9 صبح خواهد بود. این سریال 10 قسمت است.

 

نقدی بر سریال فرات

قدس آنلاین در نقد این سریال نوشته بود:... میری در فرات نشان داده که با ذائقه مخاطب تلویزیون آشناست و می داند که او چگونه ریتمی را می پسندند، حتی اگر داستان در فضای خانواده های سنتی روایت شود.فرات داستانی تکراری دارد، بیشتر بینندگان این سریال می دانند که پایان داستان چه می شود اما میری برای این ضعف به اصطلاح مهلک ، چاره ای اندیشیده است.

 

او از فیلمنامه نویس جوانی که فیلمنامه های سریال گاوصندوق و فیلم سعادت آباد را برای او نوشته، خواسته تا فیلم نامه فرات را بازنویسی کند.امیر عربی هم هوشمندانه بدون این که ساختار کلی داستان را که امضای محلوجیان را پای خود دارد به هم بریزد، گره هایی را به داستان افزوده است که می توانند، بیننده را با خود همراه کنند.هر قسمت سریال با این پرسش تمام می شود که حاج ابراهیم و حاج کاظم قرار است با این مشکلی که تازه بر سر راه آن ها قرار گرفته است، چه کنند؟ و این مشکل زندگی و تصمیمات آن ها را به چه راهی خواهد برد؟

گوهر خیراندیش در سریال فرات

اما مشکل اصلی داستان فرات، شخصیت رضاست که در گره افکنی ها و پیشبرد داستان سهم به سزایی دارد.رضا زندانی است که به کمک فردی به نام حاج ابراهیم از زندان آزاد می شود، او بعد از آزادی از زندان با نشانی هایی که همسرش می دهد به کارخانه حاج ابراهیم می آید تا از او تشکر کند، اما حاج ابراهیم در حالی که حاج کاظم هم در دفتر حضور دارد، می گوید که چنین کاری نکرده و رضا باید برود مسبب اصلی آزادی خود را بیابد.هر چند به او پیشنهاد کار در کارخانه را می دهد و بعد از این که تصمیم به فروش کارخانه هم می گیرد رضا به معتمد او تبدیل می شود !رضا هم بدون این که دیگر در پی حاج ابراهیم اصلی باشد، تبدیل به آدم حاج ابراهیم می شود... اما حاج ابراهیمی که در سریال وجود دارد، آدم دوراندیش و با تجربه ای است و از تصمیماتش مشخص است که بی گُدار به آب نمی زند و بی خودی به آدم ها اعتماد نمی کند اما معلوم نیست به چه دلیل بی توجه به پیرامون خود، به رضا اعتماد می کند!

 

فرات به واسطه کارگردانی و فضاسازی خوبی که دارد، مخاطبان فراوانی در نزد مردم پیدا کرده است.اما بهتر است در روزگاری که داستان ها و روایت ها در تلویزیون شکل تازه تری به خود می گیرند، علی اکبر محلوجیان، نویسنده فیلم نامه و محمدعلی اسلامی، تهیه کننده ای که فیلمنامه های محلوجیان را تهیه می کند برای ادامه راه خودشان، به فکر تمهیدات و ترفندهای تازه تری باشند...

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.