2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
گیاه بادرنجبویه چیست و چه خواصی دارد

گیاه بادرنجبویه چیست و چه خواصی دارد

همه آنچه درباره فواید بادرنجبویه یا وارنگ باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-بادرنجبویه گیاهی دارویی است که خواص بسیار زیادی دارد و از جمله این‌که گیاهی آرامش بخش است. با فایده‌های این گیاه در ادامه بیشتر آشنا شوید.

 

مشخصات گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی است پایا، پرشاخه و پر پشت، به ارتفاع 30 تا 80 سانتی متر و حتی بیشتر که به حالت وحشی و خودرو درایران می روید و همچنین در نواحی مختلف پرورش می یابد.

 

از مشخصات آن این است که ریشه کوچک و استوانه ای شکل ، سخت و منشعب دارد. برگهای پوشیده از تار، متقابل، بیضوی، به شکل قلب و دندانه دار (دندانه های فاصله دار) است. درازای برگهای آن 5 تا 8 سانتی متر و پهنای آن4 تا 5 است. بعلاوه در سطح پهنک برگ آن رگبرگهای متعدد به وضع مشبک دیده می شود. رنگ برگهای آن در سطح فوقانی پهنک، سبز تیره ولی در سطح تحتانی آن سبز روشن است.گلهای آن که در خرداد تا اوسط مرداد ظاهر میشود،رنگ سفید یا گلی دارند و به تعداد 6 تا 12 تائی نیز در کنار برگها ظاهر میشوند.

 

کاسه و جام آن دارای دو لب است که در آن لوب فوقانی جام شامل دو لوب ولی لوب تحتانی مرکب از 3 لوب می باشد. درون گل نیز 4 پرچم ( 2 بزرگ و 2 کوچک) جای دارد. میوه اش چهار فندقه ای قهوای رنگ است.

 

این گیاه در برخی از مناطق مازندران و گیلان به صورت خودرو می روید و اسم محلی گیاه بادرنجبویه، وارنگ به است که اغلب  به عنوان سبزی معطر در بعضی  از غذاهای محلی استفاده می شود .

گیاه بادرنجبویه چیست و چه خواصی دارد

فواید گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه دارای طبع گرم و خشک است, برگ این گیاه، بهترین دارو برای کسانی است که هنگام نگرانی و اضطراب, ناراحتی معده پیدا می‌کنند؛ دم‌کرده آن نیز برای تهوع، مراحل اول سرماخوردگی ، خستگی عصبی و افسردگی مفید است و برای رفع سردرد با منشأ عصبی و ضعف حافظه کاربرد دارد.

 

همچنین بادرنجبویه برای آرام کردن اعصاب, تقویت معده و قلب بسیار مفید است و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند و بو کردن بادرنجبویه، نشاط‎آور است و جویدن آن دهان را خوشبو می‌کند؛ دم‎کرده بادرنجبویه را برای تقویت معده و کبد می‎توان استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: کاربردها و خاصیت‌های گیاه آنغوزه چیست

 

«سمیه نقیبی» کارشناس گیاهان دارویی درباره این گیاه پرخاصیت گفت: از همه بخش‌های رویشی این گیاه برای کاربرد‌های دارویی استفاده می‌شود. از جمله خواص بادرنجبویه که داروی مورد علاقه پزشک بزرگ ایرانی، ابوعلی سینا بوده می‌توان به تأثیر در درمان بیماری‌های قلب، معده و روده اشاره کرد.

 

این کارشناس گیاهان دارویی در ادامه اظهار کرد: بادرنجبویه بیشتر به‌عنوان گیاه آرام بخش اعصاب، مفرح، نشاط‌آور و خوشبوکننده دهان شناخته می‌شود.

 

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: بهبود تهوع، تأثیر درمانی در مراحل اول سرماخوردگی، رفع خستگی عصبی و افسردگی، خوش بوکننده دهان، تقویت حافظه و جلوگیری از ایجاد سکته قلبی و مغزی و دم کرده آن تعریق بدن را افزایش می‌دهد.

 

وی ادامه داد: در درمان سنتی سرماخوردگی همراه با تب می‌باشد، به‌علت طبع گرم آن افراد با مزاج گرم استفاده نکنند بهتر است در صورت استفاده مصلح بنفشه وسکنجنبین و... استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های مصطکی چیست و آن را چگونه باید مصرف کرد

 

نقیبی یادآور شد: پاکسازی کبد از سموم و بهبود جریان خود در مغز و در نهایت رفع کم حافظگی بخشی از خواص بی شمار گیاه بادرنجویه است.

 

وی یادآور شد: خواص بادرنجبویه تازه به‌حدی است که در اسپانیا برگ تازه آن را با چای معمولی مخلوط و یک نوشیدنی مطبوع از آن تهیه می‌کنند.

 

اسانس و دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه اثر آرامبخشی و ضد اضطراب دارد، همچنین برای بیماری های معده ، اعصاب و قلب مفید است از این گیاه به صورت دم نوش به عنوان آرامبخش و ضد نفخ استفاده می کنند.

 

همچنین از اسانس این گیاه استفاده های فراوانی در صنایع آرایشی بهداشتی و داروسازی می شود .

 

بادرنجبویه برای چه افرادی مضر است

نقیبی تصریح کرد: این گیاه مانند هر ماده مفید دیگری، مضراتی نیز دارد، برای مثال گیاه بادرنجبویه افزایش‌دهنده فشار خون است و برای افرادی با عارضه پر فشاری خون مضر است.

 

منابع: دانشنامه رشد- تسنیم- ایسنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.