2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
گیاه خرفه چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

گیاه خرفه چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

گیاه خرفه چه فوایدی دارد؟ آیا به لاغری کمک می کند؟ آن را چگونه مصرف کنیم و ضررهای آن چیست؟

دوات آنلاین-خرفه گیاهی علفی واست که در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد و کمک به لاغری، سلامت قلب و پوست، درمان مشکلات گوارشی و ... از جمله خواص و فویاد آن است البته مصرف این گیاه بی ضرر نیز نیست و اگر می خواهید از آن به عنوان دارو استفاده کنید حتما باید از مشاور کمک بگیرید.

 

طبع خرفه چیست

خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد، تر و دارای نیروی قابضه است. افراد سردمزاج باید خرفه را به همراه نعنا و کرفس مصرف کنند.

 

سبزی خرفه حاوی مقدار بسیار بالایی از اسید چرب امگا ۳ و مقدار قابل توجهی فیبر، ویتامین‌های خانواده ب، ث و آ، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، کلسیم و مس است. علاوه بر آن دانه‌های بتالایین؛ یک ترکیب آنتی‌اکسیدان قوی و کاروتنوئید؛ نیز این گنجینه حقیقی مواد مغذی را به همراه دیگر ترکیبات ارگانیک مفید، تکمیل کرده است.

گیاه خرفه را چگونه مصرف کنیم

طریقه مصرف گیاه خرفه

خرفه از سبزیجات برگ سبز است که می‌توان آن را به‌شکل خام یا پخته مصرف کرد. خرفه ساقه‌های کوچک قرمز و برگ‌های سبز دارد. این گیاه طعم ترش و نمکی دارد و شبیه اسفناج و آب‌تره است. تمام گیاه شامل برگ‌ها، ساقه، گل‌ها و تخم خرفه خوراکی هستند و هزاران سال است که برای موارد مختلف از آنها استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت های گیاه کما چیست

 

خرفه گیاهی است که می توان مانند اسفناج و کاهو در سالادها و ساندویچ‌ها استفاده کرد.

 

می‌توان خرفه را به خوراک‌های گوشت اضافه کرد تا طعم بهتری به گوشت بدهد. همچنین می‌توان خرفه را به خمیر اضافه کرد و نان‌های خوشمزه‌ای پخت.

 

تخم این گیاه تصفیه کننده خون و رفع کننده تشنگی است و برای سرفه می‌تواند مفید باشد.

 

از جوشانده خرفه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین دردهای سینه، سوزش مجاری ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می‌شود.

 

از عصاره خرفه برای رفع التهابات گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب استفاده می‌شود. افراد سرد مزاج باید خرفه را با نعناع و کرفس بخورند.

 

مصرف خوراکی خرفه به صورت سبزی خام و پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده‌ها، قطع اسهال و تب کاربرد دارد و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درمان درد کلیه مفید است. جویدن برگ خرفه به مقدار کم، کندی دندان را که بر اثر خوردن میوه‌های ترش و یا علت دیگری ایجاد شده است رفع می‌کند.

 

البته زیاد جویدن آن نیز کندی دندان ایجاد می‌کند. ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی استفاده می‌شود. ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سردرد و دردهای میگرنی می‌شود.

خرفه از نظر طب سنتی چه فایده هایی دارد

خواص خرفه در طب سنتی

در طب سنتی به عنوان تب بر، ضد عفونی کننده، ضد بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می شود.

 

در درمان اختلالات و التهاب مجاری ادرار موثر است. این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خون ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن در درمان بیماری های کبدی مفید است.

 

گیاهی برای درمان آنفلوآنزا

یکی از خواص خرفه این است که سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در بالا بردن سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارند. زمانی که این مواد حیاتی وارد بدن شوند بدن به طور طبیعی شروع به ترشح گلبولهای سفید خواهد کرد در نتیجه این عملکرد سیستم ایمنی بدن آماده و قوی‌تر از زمان معمولی است و زمانی که ویروس و هر عامل بیماری‌زایی وارد بدن شود، فرد می‌تواند در برابر آن بیماری بسیار قویتر از قبل مبارزه کند.

 

از دیگر مزیت‌های مصرف خرفه در زمان بیماری این است که به دلیل ویتامینهای نظیر ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های قوی، طول درمان روند کوتاه‌تری خواهد داشت.

 

فایده خرفه برای قلب

خرفه به روش‌های مختلفی به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند. همان‌طوری که قبلا اشاره کردیم خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ بوده که برای قلب مفید است. اسیدهای چرب امگا۳ به کاهش کلسترول بد بدن کمک می‌کند و باعث می‌شوند تعادل کلسترول در گردش خون بهتر برقرار بشود. مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: خواص گل ختمی؛ از پوست و مو تا سرفه و کلیه

 

درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین، پتاسیم موجود در خرفه می‌تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب کمک بکند.

با خاصیت های خرفه در طب سنتی آشنا شوید

خرفه برای کاهش وزن

خرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبر است. بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده‌ی غذایی‌شان بدون دریافت کالری بیش‌ازاندازه، زودتر سیر می‌شوند. درنتیجه می‌توانید به‌کمک خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

 

مصرف خرفه توسط کودکان

با اینکه درباره‌ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می‌دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می‌تواند از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مشکلات دیگری که میلیون‌ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، جلوگیری بکند.

گیاه خرفه چه تاثیری بر سنگ کلیه دارد

آیا خرفه برای سنگ کلیه مفید است

به نوشته سایت چطور خرفه محتوی اگزالات است. وجود اگزالات احتمال تشکیل و پیشرفت سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید، بهتر است از مصرف خرفه چشم‌پوشی بکنید.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت گیاه بن سرخ چیست

 

همچنین اگزالات خاصیت ضدتغذیه‌ای دارد. درنتیجه ممکن است از جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم جلوگیری بکند.

 

مقدار اگزالات در خرفه‌ای که در سایه و شرایط تاریک رشد می‌کند، بیشتر از خرفه‌ای است که نور آفتاب دریافت می‌کند.

 

اگر وجود اگزالات در خرفه باعث نگرانی‌تان شده است، خرفه را همراه با ماست میل بکنید. زیرا ماست مقدار اگزالات موجود در خرفه را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین پختن خرفه با آبِ درحال جوش می‌تواند موجب کاهش چشمگیر اگزالات موجود در آن شود.

 

فواید دیگر خرفه

در طب سنتی چینی به‌طور گسترده‌ای از خرفه برای درمان مشکلات مختلف مانند درمان اسهال، درمان خونریزی روده، درمان بواسیر و درمان اسهال خونی استفاده می‌شود. امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری‌های روده‌ای مختلف استفاده می‌شود. 

 

خرفه می‌تواند به درمان مشکلات مختلف پوستی کمک بکند. استفاده‌ی موضعی از خرفه موجب می‌شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه‌ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد. خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول‌های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

 

خواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است. 

 

 

ویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت بینایی کمک می‌ کنند.

 

این گیاه می‌تواند به تقویت استخوان ها کمک کند. مواد معدنی خرفه آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها تبدیل کرده است. ک

 

وجود مقادیر بالایی از آهن و مس در خرفه باعث می‌شود تا مصرف این سبزی به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک بکند. هر دوی این مواد معدنی برای کمک به افزایش گردش خون ضروری هستند. 

 

 

منابع: سایت چطور - صدا و سیما - فارس

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.