2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
بیماری پانداس چیست، چه علایمی دارد و چطور درمان می شود

بیماری پانداس چیست، چه علایمی دارد و چطور درمان می شود

بیماری پانداس ، بیماری است که کودکان به آن مبتلا می شوند و ناشی از رشد یک باکتری است که از محیط به کودک منتقل می شود، درمان و علایم بیماری پانداس را بخوانید:

دوات آنلاین-بیماری پانداس نوعی بیماری خود ایمنی در کودکان است که از طریق یک باکتری ایجاد شده و گاهی به تیک های عصبی نیز می انجامد.

 

این بیماری اختلال‌های عصب-روان‌شناختی ایمنی خودکار کودکان مرتبط با عفونت‌های استرپتوکوک است. اختلال وسواسی جبری یا تیک‌های عصبی‌ که ناگهان در کودکان با عفونت‌های گروه A استرپتوکوک بروز پیدا میکند.

بیماری پانداس در کودکان

اگر این بیماری خفیف و یا متوسط باشد معمولا به صورت عفونت کوچکی بر روی پوست و یا گلو درد بروز پیدا می کند. از سوی دیگر، اگر این بیماری شدید باشد می تواند سبب گلودرد شدید، تب زیاد و مشکلات دیگری شود.

 

بیماری پانداس مسری است

عفونتی که از طریق این باکتری ایجاد می شود معمولا سطوح پوست و گلو را درگیر می کند. بیماری پانداس مسری است.  هنگامی که فرد مبتلا به این عفونت سرفه ، عطسه می و یا نفس می کشد و یا سطوحی را لمس می کند که سبب آلودگی آن می شود، این عفونت انتقال پیدا می کند.

 

اغلب افرادی که به بیماری پانداس خفیف و یا متوسط از طریق این باکتری مبتلا می شوند به سرعت بهبودی کامل پیدا می کنند. با این وجود، برخی از کودکان بعد از ابتلا به این بیماری علایم فیزیکی و روانی خاصی را از خود نشان می دهند.

 

هر بار که این عفونت شدت بگیرد ( و یا دوباره کودک به این عفونت مبتلا شود) این بیماری شدیدتر می شود.

بیماری پانداس ممکن است به وسواس در کودک منجر شود

علایم بیماری پانداس

این بیماری معمولا چهار تا شش هفته بعد از ابتلا بروز پیدا می کند. این بیماری به صورت ناگهانی است و کودک مبتلا به یکباره رفتارهای وسواسی از خود نشان می دهد. برخی از کودکان با شدتی به این بیماری مبتلا می شوند که در مدرسه رفتن آنها اختلال ایجاد می شود. در برخی موارد هم مانند سندروم تورت (تیک های عصبی) بروز پیدا می کند.

 

برخی علایم روانی بیماری پانداس

رفتارهای وسواسی، با شدت و تکرار شوند

اضطراب جدایی، ترس و حملات پانیک

جیغ و بی قراری و تغییرات سریع در خلقیات

حرکت های تهاجمی

توهمات دیداری و شنیداری

افسردگی و افکار خودکشی گرایانه

علایم فیزیکی بیماری پانداس به صورت زیر هستند:

تیک عصبی و حرکت غیر معمول بدن

حساس شدن به نور، صدا و تماس

فعالیت بیش از حد و عدم تمرکز

بدتر شدن مهارتهای حرکتی و نوشتار ضعیف

مشکلات حافظه

اختلال در خواب

عدم خورد غذا که سبب کاهش وزن می شود

درد مفاصل

ادرار مکرر و شب ادراری

 

درمان بیماری پانداس

درمان بیماری پانداس

 به نوشته تابناک دکتر برزو امیرپور، عضو هیأت علمی و روانشناس بالینی در مورد روش درمان این بیماری نوشته است: درمان این سندرم شبیه درمان اختلالات وسواسی جبری و تیک است؛ که شامل درمان رفتاری شناختی کودکان است و درمان‌های دارویی برای درمان وسواس مانند فلوکستین و ... و درمان‌های مرسوم برای تیک. در تعدادی از مطالعات استفاده از پنی سیلین و آزیترومایسین جهت پیشگیری از ابتلا به این سندم موثر نشان داده شده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.