2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
با روش‌های مختلف غربالگری و آزمایش‌ سرطان آشنا شوید

با روش‌های مختلف غربالگری و آزمایش‌ سرطان آشنا شوید

غربالگری سرطان چگونه انجام می‌شود؟ چه آزمایش‌هایی باید برای این کار انجام بدهیم؟ چنین آزمایش‌هایی برای چه افرادی ضروری است؟ آیا همه باید غربالگری شوند؟

دوات آنلاین-این روزها سرطان آن غول ترسناکی که حتما ما را به کام مرگ می‌کشاند نیست. روش‌های درمانی پیشرفت کرده و در بسیاری از موارد سرطان قابل کنترل و درمان است البته به شرط این‌که از آن به موقع خبردار شویم. به همین دلیل است که انجام آزمایش‌های مربوط به سرطان خیلی ضروری است. در واقع غربالگری سرطان موضوعی است که همه باید آن را جدی‌تر بگیرند.

 

ایرنا نوشت: تشخیص سرطان در مراحل اولیه آن، اغلب بهترین فرصت برای درمان است. با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه نوع غربالگری برای شما مناسب است. برای بسیاری از سرطان‌ها، آزمایش‌های غربالگری با تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند جان افراد را نجات دهد. برای سایر سرطان‌ها، آزمایش غربالگری برای افرادی که دارای خطر بیشتری هستند و در خانواده خود نمونه‌های سرطان را داشته‌اند توصیه می‌شود.

 

سازمان‌های پزشکی و گروه‌های مدافع بیماران، توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای غربالگری سرطان انجام می‌دهند. دستورالعمل‌های متفاوت را با پزشک خود مرور کنید و بر اساس عواملی که برای شما خطرناک است، بهترین راه را انتخاب کنید.

برای تشخیص سرطان چه آزمایش هایی باید بدهیم

آزمایش‌های لازم برای تشخیص سرطان

پزشک شما از یک یا چند روش برای تشخیص سرطان استفاده می‌کند:

 

معاینه بدنی گام اول برای تشخیص سرطان

در معاینه بدنی پزشک قسمت‌هایی از بدن شما را از جهت توده‌های که نشانگر تومور هستند، تشخیص می‌دهد. وقتی پزشک فرد را معاینه می‌کند، به دنبال ناهنجاری‌هایی مانند تغییر رنگ پوست یا بزرگ شدن اندامی است که نشانگر سرطان باشند. به عنوان مثال تغییر فرم سینه به علت وجود توده را مشاهده می‌کند و اقدام می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:  14 نشانه اولیه ابتلا به سرطان

 

تست‌های آزمایشگاهی برای تشخیص سرطان

آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌دهیم ممکن است به پزشک شما در تشخیص ناهنجاری‌های ناشی از سرطان کمک کند. به عنوان مثال در افراد مبتلا به لوسمی، آزمایش خون تعداد غیرمعمول گلبول‌های سفید را نشان می‌دهد.

انواع تصویربرداری های لازم برای غربالگری سرطان

تست‌های تصویر برداری

آزمایشات تصویربرداری به پزشک شما اجازه می‌دهد استخوان‌ها و اندام‌های داخلی شما را با روشی غیرتهاجمی بررسی کند. آزمایشات تصویربرداری مورد استفاده در تشخیص سرطان شامل توموگرافی کامپیوتری(CT)، اسکن استخوان، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی(MRI)، اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون(PET)، سونوگرافی و اشعه X  است.

 

بیشتر بخوانید: سن خطر، نشانه‌ها و دلایل ابتلا به سرطان پستان

 

بیوبسی چگونه است

طی بیوبسی پزشک شما نمونه‌ای از سلول‌ها را برای آزمایش از شما می‌گیرد. روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری نمونه وجود دارد. اینکه کدام روش بیوبسی برای شما مناسب است، به نوع سرطان و محل آن بستگی دارد. در بیشتر موارد برای تشخیص قطعی سرطان، بیوبسی تنها راه ممکن است.

 

در آزمایشگاه پزشکان نمونه‌های سلولی را زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کنند. سلول‌های عادی با اندازه‌های مشابه و منظم و به طور یکنواخت به نظر می‌رسند. سلول‌های سرطانی با اندازه‌های متفاوت و بدون سازماندهی ظاهری و نظم کم‌تری به نظر می‌رسند.

 

مراحل سرطان به طور کلی با اعداد رومی نشان داده می‌شود: I تا IV . هرچه این عدد بالاتر باشد، نشانگر سرطان پیشرفته‌تر است. در برخی موارد سرطان با حروف یا کلمات هم مشخص می‌شوند. راه‌های بسیاری برای درمان سرطان وجود دارد که به نوع سرطان، سلامت عمومی و ترجیحات شما بستگی دارد. شما و پزشکتان می‌توانید از مزایا و خطرات ناشی از هر درمان برای اینکه روش درمان خودتان را انتخاب کنید صحبت کنید.

تشخیص سرطان با آزمایش خون

نتایج یک تحقیق جدید

مرکز تحقیقاتی سرطان دانا فاربر در آمریکا در حال توسعه آزمایش خونی است که می‌تواند ۲۰ نوع سرطان را تشخیص دهد. درصد موفقیت این آزمایش خون در تشخیص سرطان‌ها  مرحله یک ۳۲ درصد و در مرحله دو ۷۶ درصد بوده است. این آزمایش خون شدت و نوع سرطان را تشخیص می‌دهد.

 

سرطان سینه، ریه و روده بزرگ از جمله سرطان‌هایی است که آزمایش خون قادر به تشخیص آن است. به گفته تیم تحقیقاتی درصد خطای این آزمایش خون ۰,۰۶ درصد بوده است. در این روش از تکنولوژی توالی ژنتیکی برای بررسی DNA استفاده شده تا برچسب‌های شیمیایی متیلاسیون شناسایی شود که بر فعال بودن یا نبودن ژن‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

وقتی سلول‌های سرطانی می‌میرند، DNA آنها در جریان خون رها می‌شود. در این روش نیز برای تشخیص نوع و شدت سرطان، DNA رهاشده در جریان خون بررسی می‌شود. تشخیص سرطان در مراحل اولیه می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در نتیجه درمان داشته باشد. اگر سرطان در مراحل‌ اولیه تشخیص داده شود، شانس بقای بیمار نیز افزایش پیدا می‌کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.