2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نقدی بر سریال ملکاوان،؛ قصه پرکشش و بازی‌های متفاوت

نقدی بر سریال ملکاوان،؛ قصه پرکشش و بازی‌های متفاوت

اگر شما هم سریال ملکاوان را دنبال می‌کنید این نقد را از دست ندهید. در این مطلب دلایل جذابیت ملکاوان بررسی شده است.

دوات آنلاین-سریال ملکاوان با داستان جذاب و بازی خوب بازیگران توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند البته برگزاری مسابقه پیامکی هم در این میان بی‌تاثیر نبوده است. خبرگزاری آنا نقدی بر این سریال نوشته است که در ادامه می‌خوانید:

 

سریال‌های یادآوری و ملکاوان به دلیل برخی ویژگی‌های ساختاری و مضمونی سریال‌های متفاوت‌تری محسوب می‌شوند و این انتظار از شبکه آی فیلم که بیشترین سهم را در نمایش و بازپخش سریال‌های تلویزیونی دارد، می‌رود که تولیدات مستقل خودش متفاوت‌تر از مجموعه‌های نمایشی شبکه‌های دیگر باشد.

 

نقش‌های متفاوت برای بازیگران آشنا

ملکاوان هم سریالی پر بازیگر است هم نقش متفاوتی از بسیاری از بازیگران آشنای آن شاهدیم. هم از بازیگران شناخته شده بهره برده و هم بازیگران کمتر شناخته شده، اما حرفه‌ای و تاثیرگذار. نازنین فراهانی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی، رضا مولایی، فریبا متخصص، پرویز فلاحی‌پور، صفا آقاجانی، معصومه آقاجانی، علی سلیمانی، پانته‌آ سیروس، غزال نظر، کمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی، جلال فاطمی، میثاق زارع، الهام شعبانی، بهزاد داوری، حمید شریف‌زاده، هادی نوری، بهناز نادری، بهار قاسمی، ریحانه رضی، فرید قبادی، سمیه تاجیک، سیامک قاسمی، آسو پاشاپور، آریا جوکار از جمله بازیگران این مجموعه هستند که نشان می‌دهد با قصه‌ای پر کاراکتر مواجه هستیم که هر کدام از شخصیت‌ها، هم قصه خود را دارند و هم سهم موثری در شکل گیری قصه کلی ایفا می‌کنند.

بازیگران سریال ملکاوان

قصه پرکشش ملکاوان

سریال ملکاوان از همان ابتدا به واسطه قصه پر کشش و کشمکش‌اش توانسته مخاطب را با خود همراه کند و او را در یک موقعیت معمایی قرار داده که نه فقط تماشاگر قصه است که از طریق رمزگشایی ذهنی به کنشگری هم دست می‌زند. مخاطب ما فارغ از کم و کیف محتوایی سریال به سریال‌هایی با چنین ساختاری نیاز دارد تا از یک تماشاگری منفعل به مخاطب کنشگر بودن بدل شود.

 

تنوع لوکیشین از دلایل جذابیت ملکاوان

ملکاوان از تنوع و تعدد بافتاری و جغرافیایی در لوکیشن برخوردار است که همین مسئله، هم جذابیت‌های بصری آن را بیشتر کرده و هم امکان تعلیق پذیری قصه را با توجه به ساختار معمایی و امنیتی بودن آن بیشتر می‌کند. مُلکاوان نام خیالی برای ملک و منطقه‌ای در شمال کشور است. البته در واقعیت هم بخش‌هایی از سریال در مازندران تصویربرداری شده و بخش‌های دیگرش در تهران و شهریار و .. ضبط شده است. این تنوع لوکیشن، فارغ از تامین زیبایی شناسی بصری سریال، به تناسب ریتم قصه متناسب با ماهیت معمایی قصه کمک کرده است.

عکسی از سریال ملکاوان

توجه به مسائل امنیتی در درام خانوادگی

فارغ از جزئیات قصه، ساختار کلی درام در بستر یک قصه اجتماعی و معمایی روایت می‌شود که با موقعیت‌های امنیتی گره خورده و در نهایت تعلیق پذیری و هیجان برساخته آن را افزون‌تر کرده است. توجه به مسائل و موقعیت‌های امنیتی و تزریق آن در بستر یک درام خانوادگی در یک مجموعه تلویزیونی، فرصت و فضای تازه‌ای در ساحت سریال سازی است که تاکنون کمتر به آن توجه و پرداخته شده است. این در حالی است که مسائل امنیتی به واسطه هیجان و التهاب ذاتی آن که با رمزگذاری‌های پر تعلیق همراه است، می‌تواند فرصتی باشد تا مخاطب از بند سریال‌های کند و ملال آور تکراری رهایی یافته و قصه‌های متفاوت تری را تجربه کند.

 

در ملکاوان، قصه فضای رازآلودی دارد، اجتماعی است و ماجرای زنی را روایت می‌کند که همسرش در خارج از کشور خودکشی کرده است و این ماجرا و یافتن علت خودکشی، پای نهاد‌های امنیتی را به میان می‌کشد و ماجرا‌هایی را در این سریال رقم می‌زند که هیجان‌انگیز و گاه ترسناک است.

فریبا متخصص در سریال ملکاوان

ترس و دلهره در سریال ملکاوان

عنصر ترس و دلهره ویژگی طبیعی سریال‌های اطلاعاتی – امنیتی و معمایی است که اتفاقا در بین مخاطبان امروزی به ویژه نسل جوان‌تر طرفداران زیادی دارد و می‌تواند به بخش عمده‌ای از سلیقه‌های مخاطبان تلویزیونی پاسخ دهد. اینکه حضور ترس و دلهره ممکن است برای برخی از مخاطبان مناسب نباشد از طریق درجه بندی سنی از طریق خود شبکه آی فیلم، مصونیت رسانه‌ای ایجاد کرده و این به عادت‌های رسانه‌ای مخاطب برمی‌گردد که اگر یک محصول نمایشی را برای خود یا اعضای خانواده اش مناسب نمی‌داند به این هشدار‌ها توجه کرده و از تماشای آن امتناع کند. اما عنصر ترس و وحشت بخشی از طبیعت ژانر‌های معمایی و امنیتی است که از آن گریزی نیست.

 

ضمن اینکه در سریال ملکاوان این ترس در نهایت به واسطه عملکرد همان نیرو‌هایی امنیتی به ایجاد حسی از امنیت منجر می‌شود و ترویج خشونت و دلهره افکنی نیست. ضمن اینکه در نهایت به مسئله امید می‌پردازد و نشان می‌دهد که هر آدمی با هر گذشته‌ای باید به آینده امیدوار باشد و آینده را سفید ببیند. امیدی که از دل ترس و ناامنی ایجاد شده و می‌تواند مخاطب را در برابر ناملایمات زندگی مقاوم‌تر کند.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.