2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ویروس کرونا؛ علائم و نشانه‌ها، راه‌های انتقال و روش‌های پیشگیری

ویروس کرونا؛ علائم و نشانه‌ها، راه‌های انتقال و روش‌های پیشگیری

اگر خطر ویروس کرونا جدی شد چه باید بکنیم؟ خطر مرگ در این بیماری چقدر است؟ این بیماری چه علائمی دارد؟ راه‌های پیشگیری از کرونا چیست و چگونه باید از خودمان محافظت کنیم؟

دوات آنلاین-ویروس کرونا به تهدیدی برای جهان تبدیل شده و هیچ کشوری از خطر ورود این ویروس در امان نیست. در ایران نیز آزمایش‌های اولیه درباره دو مورد ابتلا به کرونا مثبت اعلام شده است. به همین دلیل باید علائم این بیماری را بشناسیم و بدانیم چگونه باید از کرونا پیشگیری کنیم.

 

کرونا چیست

تابناک نوشت: کرونا برای نخستین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در «ووهان»، یکی از شهر‌های بزرگ چین به وجود آمده و با سرعت زیادی در حال شیوع است. مسافران یا ساکنان کشور چین با سفر به نقاط دیگر جهان باعث انتقال این ویروس به افراد می‌شوند و در همین آغاز شروع تعداد زیادی به علت مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

ویروس کرونا چیست

کرونا نوعی ویروس شایع و کشنده است که موجب ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا دستگاه تنفس فوقانی فرد می‌شود. ساختار کروناویروس‌ها نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند.

 

در همین زمینه: برای آزمایش کرونا به کجا باید برویم؟

 

کرونا چه نشانه‌هایی دارد

کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، لرزش دستان، گلودرد، معمولا سردرد و تب باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

علائم بیماری کرونا چیست

افراد مسن بالای ۶۰ سال و به طور کلی کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند. وزارت بهداشت جهانی انتقال ویروس کرونا را از انسان به انسان تأیید کرده است، اما متخصصان پزشکی در خصوص این موضوع در حال بررسی هستند تا بفهمند چه کسی می‌تواند آن را بیشتر منتقل کند. ویروس کرونا می‌تواند از طریق دست دادن با افراد مبتلا به این ویروس یا موادغذایی خیابانی مانند فست فود یا سایر غذا‌های دیگر منتقل شود.

کرونا چه نشانه هایی دارد

استاد بیماری‌های عفونی نوظهور و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد در خصوص علائم ابتلا به ویروس کرونا گفته است؛ بیماران مبتلا به این ویروس تا یک هفته سرفه‌های خفیف و تنگی نفس را تجربه می‌کنند و سپس با علائم بدتری رو به رو می‌شوند. نا گفته نماند که تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد با وضعیت جسمانی شدید و غیر قابل تحمل به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند.

روش های انتقال ویروس کرونا

راه‌های انتقال ویروس کرونا

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوان منتقل شوند برای مثال ویروس سارس از گربه و ویروس «مِرس» از شتر به انسان منتقل می‌شوند. اما در خصوص ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که چه حیوانی باعث انتقال این ویروس به بدن انسان می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کرونا با سرفه کردن این ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند.

چه کار کنیم تا به کرونا مبتلا نشویم

چگونه از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم

تمامی افراد باید از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان خودداری کنند و شستن دست‌ها با آب و صابون را به مدت ۲۰ ثانیه جدی بگیرند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند. اگر علائمی مانند سرماخوردگی در بدنتان به وجود آمد و با شک و تردید در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مواجه بودید؛ حتما برای بررسی کامل وضعیت سلامت  خود به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

در همین زمینه: با ترس از کرونا چه کنیم؛ توصیه‌های کاربردی یک روان‌پزشک

 

هنگام حضور در اماکن عمومی بهتر است از ماسک استفاده کنید و  از دست دادن و بغل کردن دیگران خودداری کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.

آیا بیماری کرونا را می توان درمان کرد

خوراکی‌های مفید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

تغذیه نیز در پیشگیری از ابتلا به کرونا تاثیر زیادی دارد. هلال احمر در اینفوگرافی زیر خوراکی‌های مفید در این زمینه را معرفی کرده است:

خوراکی هایی برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا

اگر عضوی از خانواده به کرونا مبتلا شد چه کنیم؟

اگر با وجود همه پیشگیری ها یکی از اعضای خانواده تان به این بیماری مبتلا شد حتما اقداماتی را که در اینفوگرافی زیر می بینید انجام بدهید.

اگر عضوی از خانواده به کرونا مبتلا شد چه کنیم؟

آیا کرونا را می‌توان درمان کرد

برای درمان ویروس کرونا روش خاصی وجود ندارد و بیشتر اوقات علائم این بیماری به سرعت از بین می‌روند، ولی متخصصان توصیه جدی در خصوص مراقبت‌های پزشکی به بیماران دارند. در صورتی که علائمی بدتر از سرماخوردگی داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصصان با تجویز داروی درد یا تب، دوش آب گرم، استفاده از دستگاه بخور، خواب کافی و نوشیدن مایعات می‌توانند در روند بهبود بیماری فرد تاثیرگذار باشند.

 

در همین زمینه: کرونا برای چه افرادی خطرناک است؟

 

نحوه درست استفاده از ماسک

اگر قصد دارید از ماسک استفاده کنید باید شیوه درست آن را بدانید. سازمان هلال احمر در اینفوگرافی زیر شیوه درست استفاده از ماسک را توضیح داده است:

شیوه درست استفاده از ماسک چگونه است

میزان خطر مرگ در بیماری کرونا

حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت به فارس گفت: ۷۰ درصد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، حدود پنج روز تا یک هفته بهبود پیدا کرده و می کنند؛ ۳۰ درصد ممکن است دچار علائم شدید سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی و ریه شوند؛ ضمن اینکه ۵ درصد ممکن است به علت شدت بیماری نیاز به بستری در بخش آی سی یو تنفسی داشته باشند.

 

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت اضافه کرد: در نهایت از این ۵ درصد نیاز به بستری در بخش آی سی یو تنفسی، ۷۰ درصد افراد پس از درمان ترخیص شده و تنها ممکن است ۳۰ درصد از آنها به دلیل شدت بیماری از بین بروند.

 

عرفانی با بیان اینکه میزان بیماری زایی و عوامل کشندگی کرونا به مراتب کمتر از آنفولانزای H1N1 است، گفت: اگر بتوانیم ماهیت آن را بشناسیم و راه های پیشگیری را به کار ببریم، عملاً می‌توانیم از این بیماری جلوگیری کرده و جلوی سرایت آن را بگیریم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.