2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
اگر کرونا گرفتیم  برای مراقبت و درمان چه کنیم و چی بخوریم

اگر کرونا گرفتیم برای مراقبت و درمان چه کنیم و چی بخوریم

چه زمانی برای تست کرونا برویم و چه موقع لازم است حتما به بیمارستان مراجعه کنیم؟ در خانه چی بخوریم و چی نخوریم و چگونه از خودمان مراقبت کنیم؟

دوات آنلاین -با این که مدتی از شیوع همه‌گیری کرونا می‌گذرد و اطلاعات زیادی درباره این بیماری، چگونگی ابتلا، علائم و مراقبت‌ها گفته شده است، هنوز هم خیلی‌هاوقتی متوجه می‌شوند تست کرونای آنها مثبت شده، احساس سردرگمی می‌کنند و نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. به پزشک مراجعه کنند یا در خانه بمانند؟ چه زمانی باید سی‌تی اسکن قفسه سینه بدهند و چه زمانی انجام این کار خطرناک است.

 

جام جم با مقدمه بالا نوشت: این پرسش‌ها فقط گوشه‌ای از نگرانی‌های مبتلایان به کرونا را تشکیل می‌دهد و کنار آمدن با استرس ناشی از این بیماری نیز پرسش‌های بیشتری را در ذهن آنها ایجاد می‌کند. بیایید رایج‌ترین سوال و جواب‌ها برای زمانی که خدای نکرده خودمان یا اطرافیان‌مان به کرونا مبتلا می‌شود را یک بار مرور کنیم.

 

چه زمانی تست کرونا بدهیم

در ابتدا محققان توصیه می‌کردند همه افرادی که علائم دارند یا به‌تازگی با افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا در ارتباط بوده‌اند، بهتر است تست کرونا دهند اما به مرور، مشخص شد که بسیاری از تست‌ها حتی با وجود علائم واضح در افراد، نتیجه قطعی به‌دنبال ندارد و پاسخ آن منفی است.

 

برخی افراد حتی با داشتن چند علامت باز هم تست کرونای آنها منفی می‌شود و این ممکن است باعث شود فرد به تصور این که به کرونا مبتلا نیست، دیگران را هم آلوده کند. بنابراین بهترین کار در چنین شرایطی این است که با مشاهده علائم در خانه بمانید و خودتان را حداقل به مدت ۲۱ روز قرنطینه کنید. اگر با فردی مبتلا به کرونا در تماس بوده‌اید، خودتان را تا چند روز اول قرنطینه کنید زیرا ممکن است ناقل یا حتی بدون علامت باشید.  همچنین به یاد داشته باشید در روزهای نخست بروز علائم تست ندهید.

 

معمولا حداکثر میزان ویروس پس از نخستین علائم در روزهای پنجم به بعد شناسایی می‌شود. بنابراین تست دادن در روزهای نخست قطعا پاسخ منفی به‌دنبل خواهد داشت.

 

اگر تست کرونا مثبت شد چه کنیم

در ابتدا وقتی تست شما مثبت می‌شود، بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید و حتما خودتان را قرنطینه کنید تا روند بهبود را طی کنید. تقریبا ۹۵ درصد مبتلایان شامل حال این مرحله می‌شوند و در صورت تشدید علائم، نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند اما برخی دیگر علائم شدیدتری پیدا کرده و باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند. در بیشتر مبتلایان به کرونا، علائم بیماری به‌طور طبیعی از بین می‌رود و بدن از شر عفونت و ویروس خلاص می‌شود. این فرآیند بین دو تا سه هفته طول می‌کشد. اما اگر جزو افراد ناقل و بدون علامت هستید، فقط تا ۱۰ روز به قرنطینه نیاز دارید و بعد از آن دیگر ناقل محسوب نمی‌شوید.

در صورت ابتلا به بیماری کرونا چه کارهایی باید انجام بدهیم

در این شرایط سریع به درمانگاه بروید

اگر علائمی دارید که قابل کنترل نیست و به مرور تشدید می‌شود اما آنقدر جدی نیست، سریع با پزشک معالج تماس بگیرید و درمان‌های لازم را دریافت کنید یا در صورت لزوم به بیمارستان مراجعه کنید. اگر در تنفس دچار مشکل هستید، دچار کاهش هوشیاری شده‌اید، بدنتان کمبود آب پیدا کرده و دمای بدنتان از 38.5 درجه بالاتر رفته، درد قفسه سینه مداوم دارید، پشت‌سرهم سرفه می‌کنید و لب‌هایتان کبود شده حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

همچنین خانم‌های باردار و گروه‌های در معرض خطر هم باید با مشاهده علائم کرونا بلافاصله به پزشک مراجعه و درمان‌های لازم را دریافت کنند. بهتر است با مشاهده علائم کرونا، به متخصص داخلی یا عفونی مراجعه کنید اما در موارد شدیدتر بهتر است مستقیم به بیمارستان مراجعه کنید تا در صورت نیاز، درمان‌های اختصاصی‌تر را برای شما آغاز کنند.

 

آیا رمدسیویر برای همه بیماران کرونایی است

داروی رمدسیویر در شرایط بیمارستانی و طبق تجویز پزشک باید مصرف شود، بنابراین هر بیمار مبتلا به کرونا که در خانه یا بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرد، لزوما واجد شرایط دریافت این دارو نیست.

 

تجویز به‌موقع این دارو، شرایط بیمار را در مدت زمان کوتاهی بهبود بخشیده و مدت بستری در بیمارستان را هم کوتاه‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید که تزریق این دارو در موارد کرونای خفیف تا متوسط تجویز نمی‌شود و فقط برای آن گروه از بیمارانی استفاده می‌شود که به نوع شدید کرونا مبتلا شده و نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کنند.

 

رمدسیویر یک داروی بیمارستانی بوده و هرگز نباید بدون تجویز مصرف شود. از آنجا که رمدسیویر روی آنزیم‌های کبدی اثر می‌گذارد، بنابراین اگر شرایط دریافت این دارو را دارید و مبتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی هستید یا باردارید، حتما پزشک را در جریان بگذارید.

 

 سی‌تی‌اسکن برای ریه‌های درگیر کرونا

گاهی شدت کرونا تا حدی است که ریه‌های فرد هم درگیر می‌شود. یکی از روش‌های مؤثری که از ماه‌های نخست شیوع همه‌گیری در دنیا رواج پیدا کرد، انجام سی‌تی اسکن قفسه سینه برای شناسایی ریه‌های درگیر با ویروس کرونا است. متخصصان می‌توانند با مشاهده سی‌تی‌اسکن گرفته شده از بیماران کرونایی، میزان درگیری ریه را تشخیص داده و نسبت به درمان و ترمیم آن اقدام کنند.

بیمار مبتلا به کرونا چه چیزهایی باید بخورد و چه نباید بخورد

خوردنی و نخوردنی ها و مراقبت خانگی از بیمار کرونایی

اگر علائم شدیدی ندارید یا پزشک ماندن در خانه را به شما توصیه می‌کند، به اندازه کافی استراحت کنید. تا جایی که می‌توانید مایعاتی مانند آب و نوشیدنی‌های گیاهی مصرف کرده و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنید. غذاهایی مانند سوپ که رقیق و مایع هستند، بهترین گزینه برای روزهای ابتلا به کروناست.

 

از خوردن غذاهای سرخ کرده و مواد غذایی و میوه‌هایی که طبیعت سرد دارند، بپرهیزید. هرگز آب یخ ننوشید. اگر علائم خفیفی دارید با استفاده از مسکن‌ها و داروهای بدون نسخه می‌توانید آنها را کنترل کنید.

 

از دیگر کارهایی که می‌توانید در خانه انجام دهید، این است که به دقت علائم‌تان را کنترل کنید. مراقب باشید اگر علائم‌تان تشدید شد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و منتظر بهبود علائم نشوید.

 

بیشتر بخوانید: بعد از درمان کرونا چه کار باید بکنیم

 

چه داروهایی بخوریم؟

بیشتر مبتلایان به نوع خفیف یا بدون علامت بیماری مبتلا می‌شوند که می‌توانند مراحل درمان را در خانه سپری کنند. درمان‌های لازم برای این افراد بیشتر شامل داروهای مسکنی است که عوارض درد ناشی از عفونت را کاهش می‌دهند.

 

غیر از مسکن‌ها، هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. برای کاهش سردرد، تب و بدن‌درد ناشی از کرونا از مسکن‌هایی مثل استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. اگر سرفه‌های خفیف دارید، استفاده از شربت‌های ضد سرفه می‌تواند به کاهش سرفه‌هایتان کمک کند. همچنین می‌توانید از معجون لیمو و عسل برای تسکین سرفه‌ها استفاده کنید. اما نکته‌ای که باید حتما رعایت کنید این است که اگر آنتی‌بیوتیکی از داروهای باقیمانده در خانه دارید، از آن برای درمان کروناویروس استفاده نکنید. این داروها برای درمان ویروس مناسب نیستند و با مصرفشان فقط مقاومت نسبت به این داروها را در بدن ایجاد می‌کنید. می‌توانید از درمان‌های گیاهی هم به عنوان دمنوش استفاده کنید اما هیچ کدام آنها برای درمان کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی تأیید نشده‌است.

 

 سی‌تی اسکن قفسه سینه برای بیمار مبتلا به کرونا

با انتشار این خبر که سی‌تی‌اسکن قفسه سینه می‌تواند میزان درگیری ریه را در مبتلایان به کرونا تشخیص دهد، سیل افراد مبتلا به مراکز تصویربرداری آغاز شد اما با توجه به این که قرار گرفتن بدن در معرض اشعه به مرور می‌تواند سرطان‌زا باشد، این نگرانی ایجاد شد که تکرار این کار احتمال ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهد.

 

به عبارتی انجام یک بار سی‌تی‌اسکن برابر با ۳۰۰ تا ۴۰۰ مرتبه استفاده از اشعه ایکس قفسه سینه است و در نتیجه پزشکان توصیه می‌کنند در هر شرایطی لزومی برای انجام سی‌تی‌اسکن قفسه سینه وجود ندارد اما نکته‌ای که به‌تازگی اعلام شده این است که جهش‌های ویروسی جدید شاید در تست‌های کرونا شناسایی نشود اما در اسکن قفسه سینه قابل تشخیص‌هستند. به طوری که گاهی افراد با تست منفی زمانی که اسکن انجام می‌دهند، ابتلا به کرونا در آنها تشخیص داده می‌شود.

 

بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که افراد علائم خفیفی از بیماری دارند و سرفه یا درد قفسه سینه ندارند از انجام غیرضروری سی‌تی اسکن خودداری کنند. همچنین از آنجا که در مراحل ابتدایی بیماری عوامل بیماری‌زا به اندازه کافی قابل شناسایی نیست، توصیه می‌شود در روزهای اولیه اقدام به اسکن قفسه سینه نکنید. در این میان، مبتلایان به کرونا که بدون علامت هستند، نیازی به انجام اسکن ریه ندارند.

بهترین کارهای مراقبتی در صورت مثبت شدن کرونا چیست

رمزگشایی از صدای سفید

شاید شما اصطلاح «نور سفید» را شنیده باشید که پس از برخورد با منشور به هفت رنگ دیگر می‌شکند. اصطلاح صدای سفید به تقلید از نور سفید رایج شده‌است. به زبان ساده وقتی دسته‌ای از سیگنال‌های صوتی با فرکانس‌های مختلف همه با یک شدت به گوش ما می‌رسند به آن «صدای سفید» می‌گویند.

 

مثال بسیار آشنای آن صدای برفک تلویزیون است؛ صدای «ش» مانند که باعث می‌شود صداهای دیگر دور و بر از گوش ما مخفی بماند و همین خصوصیت باعث می‌شود برخی افراد با این نوع صدا به‌خصوص در محیط‌های شلوغ، راحت‌تر بخوابند. اثر مشابهی را صدای سشوار یا دستگاه تهویه هوا دارد. گرچه ممکن است دقیقا صدای سفید نباشد اما این صداها ضمن پوشاندن صداهای مزاحم، فعالیت مغز و امواجش را کاهش می‌دهند و آن را آرام می‌کنند.

 

شاید در اطراف خود نوزادانی را دیده باشید که با صدای جاروبرقی آرامش بیشتری دارند و خواب بهتری را تجربه می‌کنند و حتی حملات کولیک‌شان کمتر می‌شود. جالب آن‌که صدایی که مادران به‌صورت عادت برای آرام‌کردن نوزاد به کار می‌برند هم صدایی «ش» مانند است که از خاطره ما از زندگی جنینی ناشی می‌شود. درون رحم محیط ساکتی نیست. صدای جریان خون مادر در رگ‌هایش، صدای منظم و با ریتم ضربان قلبش و صداهای تنفسی همه و همه به‌عنوان صداهایی از محیطی امن و پر آرامش در ذهن نوزاد باقی است. به‌همین علت، صدایی شبیه سشوار یا جاروبرقی اضطراب و عدم امنیت دنیای جدید را برایش کم می‌کند. امروزه در بهداشت خواب و در درمان افرادی که دچار وزوزگوش با علت نامشخص هستند برای آرامش بیشتر از صداهایی نظیر صدای سفید استفاده می‌شود. صدای گرگر آتش و سوختن چوب، صدای باران و دریا کارکرد مشابهی در بسیاری از افراد دارد.

 

منابع: Times of India و health.ucdavis.edu و dnaindia.com و patient.info

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.