2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
بعد از درمان کرونا چه کار باید بکنیم

بعد از درمان کرونا چه کار باید بکنیم

مهم ترین کارهایی که بیماران کرونایی بعد از بهبودی برای بازگشت به زندگی عادی باید انجام بدهند چیست؟

دوات آنلاین -بیماری کرونا از آن دست بیماری هایی است که هنوز ابعاد ناشناخته زیادی دارد و شاید همه عوارض آن مخصوصا عوارض بلندمدت شناسایی نشده باشد اما آنچه که مسلم است این ویروس علاوه بر مشکلات جسمی برای مدتی زندگی بیماران را مختل می کند. بعد از درمان چه باید کرد که همه چیز به شرایط سابق برگردد و بتوانیم زندگی مان را به روال عادی ادامه بدهیم.

 

اهمیت تحرک بعد از درمان کرونا

فارس نوشت: به محض اینکه حس کردید علائم بیماری کم‌کم از بدن شما دورمی‌شود بهتر است شما هم کمی از رختخواب فاصله بگیرید و فعالیت و تحرک عادی را شروع کنید. در این مرحله منظور از تحرک، ورزش و یا پیاده‌روی طولانی نیست. اما ماندن بیشتر ساعات روز در بستر هم، هم روند بهبودی را طولانی‌تر می‌کند، هم باعث ماندگاری بیشتر تنگی نفس می‌شود و هم درد عضلانی را تشدید می‌کند.

 

از انجام کارهای شخصی خود شروع کنید و در روز دقایقی را هم در خانه قدم بزنید.

مهم ترین کارهایی که بعد از درمان کرونا انجام دادن شان ضروری است

خودداری از قطع داروهای کرونا

از ویژگی‌های بیماری کرونا رفت و برگشت علائم این بیماری در بدن است. برخی با بهبودی نسبی بعد از چند روز داشتن علائم و استراحت تصور می‌کنند، دوران بیماری را پشت سر گذاشته‌اند. درحالی که حتی بعد از گذشت هفته‌های قرنطینه نیز لازم است همچنان برخی داروها مصرف بشوند.

 

در این رابطه با پزشک خود در تماس باشید و حتی اگر در خانه دوران نقاهت را سپری می‌کنید، به طور دقیق از پزشک خود بپرسید که داروهایتان را باید تا چه زمانی تمدید و استفاده کنید.

 

تقویت بدن بعد از بهبودی کرونا

بیمارانی که کرونا می‌گیرند، بسته به شدت درگیری، برای مدتی اشتهای خود را از دست می‌دهند و ممکن است وزن هم کم کنند. برای جبران وزن از دست رفته و تقویت بدن باید برنامه غذایی مقوی و سالمی پیش روی خود بگذارید. این برنامه مقوی بیشتر از آنکه شامل مصرف آبمیوه و کمپوت باشد، باید شامل تامین پروتئین موردنیاز بدن وکالری‌های مفید باشد.

 

در این بین مصرف مکمل‌هایی چون ویتامین دی و منیزیوم نیز برای ضعف عضلانی مفید است. مصرف این ویتامین‌ها یک توصیه عمومی است و بهتر است هرکس قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کند.

 

تمرین‌های تنفسی انجام بدهید

اگر در طول بیماری درگیری شدید ریه و سرفه‌های حاد را تجربه کرده‌اید، لازم است از فیزیوتراپ تمرین‌های تنفسی برای تقویت عضلات تنفسی و همچنین تخلیه ترشحات ریوی بگیرید.

 

این تمرین‌ها حتما باید زیرنظر پزشک فیزیوتراپ انجام بشود، چرا که ممکن است به سیستم تنفسی فشار بیش از اندازه وارد و موجب مشکلات دیگری بشود. ریه و سیستم تنفسی فرد درگیری کرونا، باید طی زمان و به تدریج به مرحله اولیه خود برگردد.

بهبودیافتگان کرونا بعد از اتمام درمان چه کارهایی را باید انجام بدهند

اهمیت حمایت روانی

افراد مبتلا به انواع حاد ویروس کرونا تجربیاتی از خفگی، تنگی نفس و دوره‌های تشدید بیماری شامل ضعف و ناتوانی جسمی را پشت سر گذاشته‌اند. این تجربیات از نظر روانی نیز فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضمن اینکه باید تلاش کرد تا در حین بیماری فرد در معرض خبرهای مربوط به مرگ و میر افراد مبتلا به کرونا نباشد، بعد از بهبود از بیماری نیز حمایت روانی اطرافیان از وی برای کنار آمدن با تجربه سخت یک بیماری لازم و مفید است.

 

بیمار را تشویق کرده و از او به خاطر اینکه توانسته با مقاومت، بیماری را پشت سر بگذارد و باز هم در کنار خانواده باشد تشکر و قدردانی کنید. فضای خانه را شاد کنید و سعی کنید فعالیت‌های موردعلاقه بیمار بهبودیافته را در جمع خانواده انجام بدهید. با اطرافیان و آشنایان تماس تلفنی و تصویری برقرار کرده و از آنها نیز بخواهید روحیه بیمار را تقویت کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.